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Physician reimbursement, time-consistency and the quality of care
Ärztevergütung, Zeitkonsistenz und die Qualität medizinischer Leistungen
[working paper]
Corporate Editor
Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung gGmbH
Abstract "We use a model of horizontal and vertical differentiation to study physicians' incentives to provide quality in the physician-patient relationship under price regulation. If the price is the only regulatory variable, the social planner cannot implement the first-best policy. Moreover, the second-be... view more
"We use a model of horizontal and vertical differentiation to study physicians' incentives to provide quality in the physician-patient relationship under price regulation. If the price is the only regulatory variable, the social planner cannot implement the first-best policy. Moreover, the second-best policy is time inconsistent. Excess entry and firstbest efficient total quality provision is observed in the game without commitment. Allowing physicians to compete in prices does not solve the commitment problem since the competitive solution coincides with the time consistent outcome. In the median voter equilibrium the time consistency problem is more severe." (author's abstract)... view less
"In einem Modell der horizontalen und vertikalen Produktdifferenzierung werden die ärztlichen Anreize, medizinische Qualität bereitzustellen, in Gegenwart von Preisregulierung untersucht. In Gegenwart zweier strategischer Variablen kann ein ausschließlich preisregulierender sozialer Planer das erstb... view more
"In einem Modell der horizontalen und vertikalen Produktdifferenzierung werden die ärztlichen Anreize, medizinische Qualität bereitzustellen, in Gegenwart von Preisregulierung untersucht. In Gegenwart zweier strategischer Variablen kann ein ausschließlich preisregulierender sozialer Planer das erstbeste Wohlfahrtsoptimum nicht implementieren. Darüber hinaus ist das zweitbeste Wohlfahrtsoptimum nicht zeitkonsistent. Mit zeitkonsistenter Regulierung ergibt sich eine effiziente Qualität medizinischer Leistungen, jedoch eine zu hohe Arztdichte. Preiswettbewerb zwischen den Ärzten führt zur selben Allokation wie bei zeitkonsistenter Regulierung. Die Probleme des Gesundheitsmarktes lassen sich somit nicht durch mehr Wettbewerb lösen. Das Zeitkonsistenzproblem ist noch gravierender, wenn über den Preis durch eine Mehrheitsabstimmung entschieden wird. Wendet man das Modell auf den deutschen Gesundheitsmarkt an, so zeigt sich, dass die kassenärztliche Zulassung - trotz Bedarfsplanung - zu großzügig ist." (Autorenreferat)... view less
Keywords
health care delivery system; physician; consistency; Federal Republic of Germany; market mechanism; regulation; achievement; remuneration; quality assurance; time
Classification
Medicine, Social Medicine
Method
empirical; theory formation; quantitative empirical; basic research
Document language
English
Publication Year
2002
City
Berlin
Page/Pages
26 p.
Series
Discussion Papers / Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung, Forschungsschwerpunkt Markt und politische Ökonomie, 02-16
Licence
Deposit Licence - No Redistribution, No Modifications
Data providerThis metadata entry was indexed by the Special Subject Collection Social Sciences, USB Cologne