
www.ssoar.info

Shrinking Niches for Independent Journalism: The
Case of Vedomosti
Somfalvy, Esther

Veröffentlichungsversion / Published Version
Zeitschriftenartikel / journal article

Empfohlene Zitierung / Suggested Citation:
Somfalvy, E. (2020). Shrinking Niches for Independent Journalism: The Case of Vedomosti. Russian Analytical Digest,
258, 8-11. https://doi.org/10.3929/ethz-b-000450633

Nutzungsbedingungen:
Dieser Text wird unter einer CC BY-NC-ND Lizenz
(Namensnennung-Nicht-kommerziell-Keine Bearbeitung) zur
Verfügung gestellt. Nähere Auskünfte zu den CC-Lizenzen finden
Sie hier:
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.de

Terms of use:
This document is made available under a CC BY-NC-ND Licence
(Attribution-Non Comercial-NoDerivatives). For more Information
see:
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0

Diese Version ist zitierbar unter / This version is citable under:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-88321-1

http://www.ssoar.info
https://doi.org/10.3929/ethz-b-000450633
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.de
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-88321-1


RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 258, 9 November 2020 8

ANALYSIS

Shrinking Niches for Independent Journalism: The Case of Vedomosti
By Esther Somfalvy (Research Centre for East European Studies at the University of Bremen)

DOI: 10.3929/ethz-b-000450633

Abstract
In Summer 2020 all leading editorial staff of the business newspaper Vedomosti resigned in protest over the 
appointment of a new editor-in-chief after the alleged interference of its main creditor, Rosneftbank. In this 
article, I summarize the chain of events that led to the mass walkout and highlight the context in which it 
took place. What happened at Vedomosti is one incident in a line of similar ones in a changing media land-
scape, in which niches for independent reporting are shrinking and journalists have to compromise, adapt, 
or find new outlets for their reporting.

Vedomosti: Ownership Change Leads to 
New Editorial Policy
On 15 July 2020, all leading editorial staff of the news-
paper Vedomosti resigned in protest to the appoint-
ment of Andrey Shmarov as editor-in-chief. Shmarov 
had been installed as acting editor-in-chief by Ivan 
Yeremin, who had recently bought the paper’s par-
ent company, Business News Media holding (BNM). 
He had also from the start been in conflict with the 
Vedomosti staff, who accused the new editor-in-chief 
of censorship and of being at odds with the paper’s 
reporting standards.

Vedomosti, known as one of Russia’s top business 
newspapers, was founded in 1999 by an international 
consortium comprised of the media companies Dow 
Jones (Wall Street Journal), Pearson (Financial Times) 
and the Finnish company Sanoma as owner of Inde-
pendent Media (Moscow Times). Vedomosti’s foreign 
owners sold their shares to poet and media manager 
Demyan Kudryavtsev in 2015 (and his holding “Arkan 
Invest” with his business partners Vladimir Voronov 
and Martin Pompadour), shortly after the passage of 
a law that forbade foreign ownership of Russian media. 
The appointment of Andrey Shmarov in March 2020 
came amidst negotiations around selling the company to 
Konstantin Zyatkov of Nasha Versiya publishing house 
and Alexey Golubovich of the investment firm Arbat 
Capital. Both bidders eventually withdrew their offers 
and BNM was sold to Yeremin instead (for reporting 
on the ownership structure of Vedomosti over time see 
Meduza, 12.05.2020). According to investigations from 
Meduza, The Bell, Vedomosti and Forbes, Kudryatsev 
had financed the acquisition of BNM with a loan from 
Gazprombank that was later refinanced with a loan from 
Rosneft’s Russian Regional Development Bank. Based 
on these alleged financial ties, some observers suspect 
that Rosneft had a hand in the appointment of Shmarov 
(Rosneft’s press secretary Mikhail Leontiev denies these 
claims) (Malkova / Mironenko, 12.05.2020).

Regardless of what led to Shmarov’s appointment, 
open conflict with the editorial staff broke out almost 
immediately thereafter. Shmarov offended the Vedo-
mosti staff by declaring that he himself did not read 
the paper, and was unimpressed by the editorial policy 
that was a source of pride for its employees (Malkova / 
Mironenko, 16.06.2020). Beyond such personal snubs, 
allegations of censorship were made, for example after 
Shmarov started changing article headers, made sure 
an article about Rosneft’s chairman Igor Sechin was 
deleted and declared that material from the polling com-
pany “Levada Center” was not to be published anymore 
(Otkrytie Media, 22.04.2020). After these conflicts, it 
was not surprising that the permanent appointment 
to the position of editor-in-chief was not well-received 
among the staff.

The editors at Vedomosti had suggested another can-
didate for the post, former editor Anfisa Voronina, who 
they deemed to be more suitable than a candidate they 
saw as “alien to journalistic principles”, as they put it in 
a letter to the new owners (Meduza, 31.03.2020). After 
the board elected Shmarov in a 4-2 vote, the five deputy 
editors-in-chief quit in protest on 15 June 2020. Dim-
itri Simakov, Alexander Gubski, Boris Safranov, Filipp 
Stepkin und Kirill Kharatyan were the five top editorial 
staff of Vedomosti in charge of operations. All of them 
had been long-time staff members, already on board 
before the foreign owners had to sell the newspaper in 
2015. In their walkout they were joined by the acting 
head of the online issue and the head of the business 
desk. Even before the events of June 2020, other jour-
nalists had signalled their disapproval through resigna-
tion. In an open letter published in April 2020, the edi-
tors had already criticized Shmarov’s new editorial policy, 
claiming it was not in line with the standards upheld at 
Vedomosti and that it would change the paper into a ser-
vile version of itself under the same label (Vedomosti, 
23.04.2020). Leaving Vedomosti was then the logical 
consequence of his permanent appointment.



RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 258, 9 November 2020 9

The mass walkout caused a  stir within the Rus-
sian media landscape, as Vedomosti had been setting 
standards across the industry. Commentators saw this 
as a fatal blow to the publication, and suggested that 
attempts to get rid of the critical and independent jour-
nalists would not be possible without a  loss of talent 
(Malkova / Mironenko, 16.06.2020). It is also note-
worthy that, as the commentators remark, the fate of 
Vedomosti is not an isolated incident, but only one more 
case of disappearing spaces for critical and high-level 
investigative journalism.

Embattled Newsrooms, Shrinking Spaces
Observers of the events at Vedomosti felt reminded of 
previous cases where journalistic outlets that had been 
known for investigative journalism came under pres-
sure from the authorities, which led to the firing or vol-
untary departure of editors or the closing of outlets (it 
is not always clear whether someone was fired or if they 
pre-empted their firing by resigning). The non-exhaus-
tive list of newsrooms that came under pressure in the 
past 10 years includes those of TV channels (Dozhd.tv, 
REN TV, TV2), newspapers (Vedomosti, Kommersant, 
Forbes) and online publications (Lenta.ru; Grani.ru, 
Gazeta.ru), entire media holdings (RMG) and a news 
agency (RIA Novosti). It is noteworthy that this “reining 
in” of newsrooms often took place through the owners 
of the media companies, while interference by state 
authorities often remained indirect, and that the proc-
ess was dynamic and subtle (for a general description 
of this process see Pleines in this issue). For example, in 
2014, the online publication Lenta.ru was investigated 
by the consumer protection bureau “Roskomnadzor” for 
an interview it published with a leader of the Ukrain-
ian nationalist “right sector” on allegations of promot-
ing extremism. The warning by the authorities led to 
the firing of editor-in-chief Galina Timtshenko and of 
many other staff members (Ekho Moskvy, 12.05.2014). 
As a consequence, about 80 employees quit in solidarity, 
while Timtshenko was replaced by an editor from a pro-
Kremlin news site. Timtshenko and others later started 
the exile medium Meduza, based in Latvia.

In 2019, two journalists of the newspaper “Kommer-
sant” lost their jobs after they wrote an article about the 
pending replacement of the Federation Council’s chair-
person Valentina Matvienko. While the director general 
of Kommersant cites the violation of professional stand-
ards as the reason for the firing, one of the fired jour-
nalists was sure that Matvienko had complained about 
the article to the owner, Alisher Usmanov, and that this 
was the true reason behind their firing (Novaya Gazeta, 
20.05.2019). Eleven other journalists quit in solidarity, 
while over 100 other Kommersant staff signed an open 
letter stating that political reporting was not possible 

in Russia for the foreseeable future: “The Kommersant 
team feels obliged to inform its readers that Kommer-
sant will not be able to inform them about Russian policy 
for an indefinite period of time. Readers, partners and 
advertisers of Kommersant Publishing House will be 
deprived of quality and unbiased coverage of a number 
of domestic political events” (Chernykh, 20.05.2019).

A third example concerns the fate of the RBC Media 
holding owned at that time by oligarch Mikhail Prokho-
rov. The medium was famous for investigative formats, 
including coverage connected to the Panama Papers. In 
2016, one of three editors was suddenly let go, while the 
other two quit. They were replaced by two editors who 
had formerly worked at the news agency Tass. While 
the exact cause of the dismissal is not clear, it is likely 
that it was connected to the reporting that often came 
into the crosshairs of those in power, e.g. stories about 
the origin of their wealth.

From the literature we know that in media markets 
that remain somewhat pluralistic, journalists faced with 
an editorial policy (or pressures to self-censor) can always 
decide to look for work elsewhere, somewhere where edi-
torial policy is more in line with their moral code. More-
over, there is an understanding among journalists that 
more “important” media (e.g. those with higher reach) 
have less freedom from interferences than print outlets, 
smaller organizations, and more specialized or online 
media. As control extends over more types of media 
outlets, the opportunities for moving on become fewer. 
Hence, it is telling that Novaya Gazeta at that time saw 
the fate of RBC as a clear sign that niches for independ-
ent journalism were shrinking, as control was extended 
beyond TV with its large audience to the much smaller 
print and online publications (Martinov, 13.05.2016).

“Solid Double Lines” in Reporting and 
Self-Censorship
After they were brought in to replace the editors-in-chief 
at RBC, the new editors Elizaveta Golikova and Igor 
Trosnikov held a noteworthy meeting in which they 
spoke about their new guidelines for journalistic work 
that was later leaked. The editors compared reporting 
to participating in traffic, where “driving over a solid 
double line” was also punished. Rules in journalism, 
they implied, just like traffic rules, protect both those 
driving in cars [the journalist] and the pedestrians [the 
public?]. What also became clear from the exchange 
was—and here the limits of the traffic rules-analogy 
were most visible—that nobody knew where the “solid 
double line” was supposed to be located, and that in fact 
the line was “always moving” (Meduza, 08.06.2016). 
This exchange reflects how pressure in newsrooms is 
relayed in practice: while everybody assumes that some 
rules exist regarding what is permissible to write with-



RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 258, 9 November 2020 10

out prompting a crackdown, these rules are by no means 
clear. Such red lines are often communicated euphemis-
tically to the journalists, who then have to interpret them 
within their specific context. This might then lead to 
misinterpretations. This was the case at the RBC news-
room, where the traffic rules analogy leaves room for 
interpretation of who exactly was meant by the “pedes-
trians” that were also to be protected. Furthermore, as 
seen in the case of RBC, they sometimes emerge after 
the reporting has already taken place, when an owner 
or powerful state official takes offence and intervenes 
(Zeveleva 2020). Consequently, journalists attempting 
to manage these pressures to self-censor always operate 
under uncertainty.

How Can Journalists React to the Pressures 
to Self-Censor That Media Owners Levy on 
Them?
What could journalists do in reaction to the pressures 
they face when pursuing independent reporting? The 
literature suggests that many journalists react with 
conformism and self-censorship which is, furthermore, 
often internalized and not perceived as self-censorship at 

all by those engaging in it (Kohut 2009, Koltsova 2006, 
Schimpfössl / Yablokov 2014). This is what one journal-
ist claims is the take-home message of the developments 
in Russia: Working well is bad, quality does not matter, 
and the only thing that keeps you safe is not to quarrel 
with anyone in a high position (Saprykin, 14.05.2016). 
Other reactions might be to rationalize these pressures 
as being part of normal editorial processes, or to test the 
limits of what is permissible to write. However, as dis-
cussed before, toeing the line may be difficult if the line 
of acceptable writing constantly moves. Yet other jour-
nalists attempt to resist censorship instead of adjusting 
their reporting to it. The past decade is full of examples 
of mass resignations from embattled newsrooms like 
the ones discussed in this text, and most of the journal-
ists who were let go did find other employment in their 
field. The fact that critical investigative journalism has 
been relegated to ever smaller niches, while TV stations, 
major newspapers and online media are brought under 
increasing control by the state has prompted those jour-
nalists who are critical of the regime to move to inde-
pendent, self-owned media and blogs.

About the Author
Esther Somfalvy is a research fellow at the Research Centre for East European Studies at the University of Bremen. Her 
research interests include comparative authoritarianism studies, political institutions (parliaments, elections), and media.

This publication was produced within the research project “Media control as source of political power: The role of oli-
garchs in electoral authoritarian regimes”, which is funded by the Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG, German 
Research Foundation)—grant no. 391270526.

Bibliography
•	 Chernykh, Aleksandr (20.05.2019): Obrashchenie kollektiva k chitatelyam. “My uvereny chto nasha strana dosto-

ina svobody slov” (Appeal of the Kommersant staff to the readers: “We are sure that our country deserves freedom 
of speech”). Ekho Moskvy. Retrieved from: https://echo.msk.ru/blog/gorod095/2429737-echo/.

•	 Ekho Moskyv (12.04.2014): “Lenta ru” poluchila preduprezhdenie ot Roskomnadzora za inter’iu s odnim iz “pra-
vogo sektora” (Lenta.ru received a warning from Roskomnadzor for an interview with one of the leaders of the 

“Right Sector”). Retrieved from: https://echo.msk.ru/news/1277372-echo.html.
•	 Kohut, Andrew (2000): Self-Censorship: Counting the Ways. Columbia Journalism Review, 39(1), 42.
•	 Malkova, Irina / Mironenko, Petr et al. (12.05.2020): Kak “Rosneft” spryatalas’ za vladel’cami gazety “Vedomosti” 

(How Rosneft hid behind the owners of the Vedomosti newspaper). The Bell. Retrieved from: https://thebell.io/
kak-rosneft-spryatalas-za-vladeltsami-gazety-vedomosti.

•	 Malkova, Irina / Mironenko (16.06.2020): Konec “Vedomostei”: v redakcii smenilas’ vlast’ i nachalsya iskhod zhur-
nalistov (The End of “Vedomosti”. Power in the newsroom changed and the exodus of journalists has begun). The 
Bell. Retrieved from: https://thebell.io/konets-vedomostej-v-redaktsii-smenilas-vlast-i-nachalsya-ishod-zhurnalistov.

•	 Martinov, Kirill (13.05.2016): Konec RBK: Gibridnaya voina protiv media (The end of RBC: 
hybrid warfare against the media). Novaya Gazeta. Retrieved from: https://novayagazeta.ru/
articles/2016/05/13/68591-konets-rbk-gibridnaya-voyna-protiv-media.

•	 Meduza (08.06.2016): “Esli kto-to schitaet, chto mozhno pryamo voobshche vse – eto ne tak” Vstrecha sotrud-
nikov RBK s novym rukovodstvom: razshifrovka (“If someone thinks that everything is possible—it is not” 
Meeting of RBC employees with the new management: transcript). Meduza. Retrieved from: https://meduza.io/
feature/2016/07/08/esli-kto-to-schitaet-chto-mozhno-pryamo-voobsche-vse-eto-ne-tak

https://echo.msk.ru/blog/gorod095/2429737-echo/
https://echo.msk.ru/news/1277372-echo.html
https://thebell.io/kak-rosneft-spryatalas-za-vladeltsami-gazety-vedomosti
https://thebell.io/kak-rosneft-spryatalas-za-vladeltsami-gazety-vedomosti
https://thebell.io/konets-vedomostej-v-redaktsii-smenilas-vlast-i-nachalsya-ishod-zhurnalistov
https://novayagazeta.ru/articles/2016/05/13/68591-konets-rbk-gibridnaya-voyna-protiv-media
https://novayagazeta.ru/articles/2016/05/13/68591-konets-rbk-gibridnaya-voyna-protiv-media
https://meduza.io/feature/2016/07/08/esli-kto-to-schitaet-chto-mozhno-pryamo-voobsche-vse-eto-ne-tak
https://meduza.io/feature/2016/07/08/esli-kto-to-schitaet-chto-mozhno-pryamo-voobsche-vse-eto-ne-tak


RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 258, 9 November 2020 11

•	 Meduza (31.03.2020): Redaktory “Vedomostei” napisali pis‘mo novym sobstvennikam. Oni predlozhili nazna-
chit’ glavredom gazety Anfisu Boronynu vmesto “chuzhdykh zhurnalistskim principam” novykh rukovodite-
lei. Vedomosti editors wrote a letter to the new owners. They proposed that Anfisa Voronina be appointed head 
of the newspaper instead of people “alien to journalistic principles”. Meduza, retrieved from: https://meduza.io/
feature/2020/03/31/redaktory-vedomostey-napisali-pismo-novym-sobstvennikam.

•	 Meduza (12.05.2020): “Conspiring with these people”. How Rosneft trapped one of Russia’s top business news-
papers and left the nominal owner with $15.1 million in profits. A joint investigation. Retrieved from: https://
meduza.io/en/feature/2020/05/12/conspiring-with-these-people.

•	 Novaya Gazeta (20.05.2019): Dvukh zhurnalistov “Kommersanta” uvolili posle stat’i o Matvienko. Za nimi ushel 
ves’ otdel’ politiki (Two Kommersant journalists were fired after an article about Matvienko. The entire politics 
department followed them). Retrieved from: https://novayagazeta.ru/news/2019/05/20/151810-dvuh-zhurnalis-
tov-kommersanta-uvolili-posle-stati-o-vozmozhnoy-otstavke-valentiny-matvienko.

•	 Otkrytie Media (Open Media) (22.04.2020): Gendirektor “Levada-Centr” Lev Gudkov podtverdil ‘
•	 “Otrkrytym media”, chto i.o. glavreda “Vedomostei” Andrei Shmarov deistvitel’no zapretil svoim sotrudnikam 

pisat’ ob oprosakh “Levady” (Levada Center CEO Lev Gudkov confirmed to Open Media that the acting edi-
tor-in-chief of Vedomosti Andrei Shmarov, indeed forbade his employees to write about Levada’s polls). Telegram. 
Retrieved from: https://t.me/OpenMedia/5744.

•	 Saprykin, Yurii (14.05.2016): Pobedietelei ne budet (There will be no winners). Novoe Vremya. Retrieved from: 
https://newtimes.ru/articles/detail/110509/.

•	 Schimpfössl, Elisabeth/ Yablokov, Ilya. 2014. Coercion or Conformism? Censorship and Self-Censorship among 
Russian Media Personalities and Reporters in the 2010s, Demokratizatsiya, 295–311.

•	 Skjerdal, Terje S. (2008): Self-censorship Among News Journalists in the Ethiopian state Media, African Com-
munication Research, 1(2), 185–206.

•	 Vedomosti (23.04.2020): Novye “Vedomosti”. Kak i pochemu menyaetsya redakcionnaya politika i degra-
diruet kachestvennye SMI (New Vedomosti. How and why the editorial policy is changing and qual-
ity media degrading). Opinion. Editors of Vedomosti. Retrieved from: https://www.vedomosti.ru/opinion/
articles/2020/04/23/827133-novie-vedomosti.

https://meduza.io/feature/2020/03/31/redaktory-vedomostey-napisali-pismo-novym-sobstvennikam
https://meduza.io/feature/2020/03/31/redaktory-vedomostey-napisali-pismo-novym-sobstvennikam
https://meduza.io/en/feature/2020/05/12/conspiring-with-these-people
https://meduza.io/en/feature/2020/05/12/conspiring-with-these-people
https://novayagazeta.ru/news/2019/05/20/151810-dvuh-zhurnalistov-kommersanta-uvolili-posle-stati-o-vozmozhnoy-otstavke-valentiny-matvienko
https://novayagazeta.ru/news/2019/05/20/151810-dvuh-zhurnalistov-kommersanta-uvolili-posle-stati-o-vozmozhnoy-otstavke-valentiny-matvienko
https://t.me/OpenMedia/5744
https://newtimes.ru/articles/detail/110509/
https://www.vedomosti.ru/opinion/articles/2020/04/23/827133-novie-vedomosti
https://www.vedomosti.ru/opinion/articles/2020/04/23/827133-novie-vedomosti

	Analysis
	Shrinking Niches for Independent Journalism: the Case of Vedomosti

	By Esther Somfalvy (Research Centre for East European Studies at the University of Bremen)

