
www.ssoar.info

Shaping Online News Recommendations in Russia:
The Yandex.News Controversies
Daucé, Françoise; Loveluck, Benjamin

Veröffentlichungsversion / Published Version
Zeitschriftenartikel / journal article

Empfohlene Zitierung / Suggested Citation:
Daucé, F., & Loveluck, B. (2022). Shaping Online News Recommendations in Russia: The Yandex.News
Controversies. Russian Analytical Digest, 282, 19-23. https://doi.org/10.3929/ethz-b-000541999

Nutzungsbedingungen:
Dieser Text wird unter einer CC BY-NC-ND Lizenz
(Namensnennung-Nicht-kommerziell-Keine Bearbeitung) zur
Verfügung gestellt. Nähere Auskünfte zu den CC-Lizenzen finden
Sie hier:
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.de

Terms of use:
This document is made available under a CC BY-NC-ND Licence
(Attribution-Non Comercial-NoDerivatives). For more Information
see:
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0

Diese Version ist zitierbar unter / This version is citable under:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-86992-5

http://www.ssoar.info
https://doi.org/10.3929/ethz-b-000541999
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.de
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-86992-5


RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 282, 12 April 2022 19

ANALYSIS

Shaping Online News Recommendations in Russia:  
The Yandex.News Controversies1

By Françoise Daucé (School for Advanced Studies in the Social Sciences (EHESS)) and Benjamin Loveluck (i3-SES)

1	 A longer version of this article has been published online: Daucé, Françoise, and Benjamin Loveluck. “Codes of conduct for algorithmic 
news recommendation: the Yandex. News controversy in Russia.” First Monday (2021).

DOI: 10.3929/ethz-b-000541999

Abstract
In Russia, numerous controversies have arisen since 2012 around the political role of the aggregator Yan-
dex.news in prioritizing media news. Through its algorithm, this service is suspected of contributing to the 
decline of information pluralism for political purposes. These suspicions have only grown with the start of 
the war in Ukraine.

Where Google Does Not Dominate
Russia is among the few countries in the world where 
Google does not dominate the online search industry. 
In 2020, the Russian-language equivalent, Yandex, held 
just under half the market share (about 45 percent).

Yandex has long benefitted from a certain degree of 
autonomy, and its founders have even, at different moments, 
expressed political disagreement with the Kremlin. How-
ever, as a national economic champion and a key player in 
the organization of information, it has found itself under 
tight scrutiny. This has been particularly true since the 
2011–2012 protests against electoral fraud and the 2014 
annexation of Crimea, which also represented turning 
points for Russia due to the increased control exerted over 
the media, Internet, and civil society (Oates, 2013; Solda-
tov and Borogan, 2015; Wijermars and Lehtisaari, 2020).

A case in point is the Yandex.Novosti (“Yandex.
News”) aggregator—the Russian equivalent of Google 
News, launched in 2004—which is the focus of this 
article. When they first appeared, search engines and rec-
ommendation systems such as aggregators were designed 
as tools that would make the diversity of content on the 
Web more manageable. As a vast body of research has 
shown, however, these platforms occupy a strategic place 
and have become key intermediaries in channeling infor-
mation to end users qua citizens. Thus, they wield a form 
of power in shaping users’ perception of social reality 
that scholars, policymakers and civil society alike are 
still in the process of defining. With the start of Russia’s 
war against Ukraine on February 24, 2022, the role of 
Yandex.News in controlling the media agenda in Rus-
sia has become an even more crucial issue.

Algorithmic Gatekeeping in Digital Media 
Ecosystems
The Yandex.News aggregator can be described as 
an automated news recommender system. The best-known 

example of such a  service is the Google News aggre-
gator, which was first launched in 2002 and taken out 
of beta in 2006 (Bharat, 2006). Initially, the service 
aimed to provide a broad overview of trending news by 
presenting users with “clusters” of related articles. As 
of 2021, the service indexed tens of thousands of news 
websites around the world and was woven into Google’s 
main web search service.

Google and Yandex alike have generally presented 
their services as “neutral,” but such claims to objec-
tivity have been criticized for various reasons. For the 
past decade, because of their increasingly powerful 
personalization features, some of the main Web ser-
vices—and particularly Google’s search engines—have 
been suspected of entrapping users in “filter bubbles” 
and “echo chambers” (Pariser, 2011; Bozdag, 2013). 
By making users oblivious to certain types of informa-
tion or to alternative perspectives, and by sometimes 
reinforcing existing prejudices or biases, these services 
arguably undermine the public sphere. Search algo-
rithms and automated recommender systems have also 
been criticized for promoting outrage and conspiracy 
theories, with the YouTube recommendation algorithm, 
for instance, being presented as “the great radicalizer” 
(Tufekci, 2018).

However, the reality of these phenomena is difficult 
to assess precisely (Flaxman et al., 2016; Bruns, 2019), 
particularly in the case of search engines, which have 
also been shown to increase information diversity (see 
Fletcher and Nielsen, 2018). The algorithms deployed by 
these platforms can therefore be perceived as an “invis-
ible hand,” deciding which topics will be singled out as 
relevant and which news outlets will be pushed to the 
forefront according to sometimes unfathomable crite-
ria—profoundly affecting the nature of journalism in 
the process, as professionals adjust the form and nature 
of their published content in line with these constraints 



RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 282, 12 April 2022 20

(Brake, 2017; Christin, 2020). In the Russian political 
context, the issue raised by the Yandex.News aggregator 
is acute: could it be manipulated for political reasons, 
either through direct interference with the results or by 
fooling its algorithm?

Yandex.News as Political Controversy
Russia’s political leadership has targeted Yandex.News 
through various policies and legal initiatives since 2014. 
Yandex.News presents a selection of topics and articles 
that purport to reflect the themes most widely covered 
by the media at any given moment. To do so, it proc-
esses the information published by a range of (mainly 
Russian) online media. Yandex.News was launched in 
2004 and was initially a pilot project led by a team of 
computer scientists and linguists who had been hired to 
develop named-entity recognition and extraction in the 
news. The Yandex.News team claims that the algorithm 
works in the absence of human intervention. News from 
partners is gathered into topics through the algorithm’s 
clustering process, which analyzes keywords and facts 
using three main criteria: citation rate, recency, and 
informativity. A Top 5 of its aggregation results is always 
visible on the Russian version of the Yandex homepage, 
just above the search box. In 2017, according to Gri-
gori Bakunov, Yandex Technical Director, “The daily 
audience of the five news items that appear on the Yan-
dex homepage is the same as the homepage—approxi-
mately 20 million people, depending on the day. Six 
million visit the Yandex.News page daily.”

However, the controversies that arose after 2012 put 
an end to public belief in the objectivity of the aggre-
gator. That year was a decisive one for freedom of expres-
sion in Russia and a “watershed moment” for Internet 
regulation (Lonkila et al., 2020). Control over the pub-
lic sphere increased again in 2014 during the conflict 
with Ukraine and the occupation of Crimea. Yandex.
News, in particular, found itself at the heart of a polit-
ical controversy after being accused of partiality by the 
authorities for providing visibility to information that 
did not align with the official narrative. The site Pravda.
ru wondered whether “Yandex lights a ‘Maidan’ in Rus-
sia?” (referring to the protests in Kiev that led to regime 
change in Ukraine).2 The newspaper was outraged by the 
headlines chosen by the news aggregator and claimed 
that legal regulation of its activity was required. This 
led to the adoption in 2016 of a law on news aggregators 
that was designed to extend control of the media to such 
intermediaries and specifically targeted Yandex.News.3 
Those news aggregators that received over one million 

2	 “Yandex ‘razzhigaet’ Majdan v Rossii?”, Pravda, at http://www.pravda.ru/topic/yandex-617/.
3	 Federal Law № FZ-208, 23 June 2016.
4	 Lev Gershenzon Facebook page, February 27, 2022.

daily visitors became legally responsible for any content 
published in their results (and at risk of heavy fines in the 
event of violations), unless the selected media had been 
officially registered with Roskomnadzor. The law went 
into effect on January 1, 2017, whereupon all non-regis-
tered media (including dissenting voices such as Media-
zona), as well as all foreign media (such as the BBC in 
Russian and exiled media such as Meduza), disappeared 
from both the Top 5 results presented on the Yandex 
homepage and Yandex.News. In sum, the aggregator 
may claim to be neutral and objective, but on the one 
hand, the authorities denounce its propensity to relay 
discontent and destabilize the political situation, while 
on the other hand, journalists, web professionals, and 
activists underline that its institutional framing requires 
it to promote a “loyal” agenda.

Its shortcomings have been made clear since Russia’s 
invasion of Ukraine, as the last remaining independent 
media have gradually been shut down. In a post pub-
lished on his Facebook page three days after the begin-
ning of the war, Lev Gershenzon, former head of Yan-
dex.News, stated:

Now every day Russia’s war against Ukraine 
is possible because there are no mass anti-war 
demonstrations in Russian cities. And they don’t 
happen not only because of the danger of repri-
sals to those who do come out (huge admiration 
to all who do come out), but mainly because the 
vast majority of the population is unaware that 
Russian troops are in their fourth day of full-
scale warfare. Leading this ignorance, along with 
television, is Yandex—a website and apps with 
a news bloc, 5 news, “on the home page.” This 
news gets straight to people precisely because 
they do not come for it, but for some other reason: 
to find a product or the address of a pharmacy, 
to see the dollar exchange rate or the weather, 
etc. We once articulated that the task of this 
unit was to find out “if anything is wrong.” So 
now it says: “no, there is no problem.” […] Every 
hour and day that it works the way it does now 
is an endorsement of the war.4

The Yandex Rankings as a Gateway to the 
Algorithm and Its Transformations
Though it is difficult to investigate the algorithm itself, 
one can look at the output that the aggregator displays. 
During the month of June 2020, we conducted a quanti-
tative analysis of the news selected by Yandex.News and 
presented as part of the Top 5 on the Yandex homepage. 



RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 282, 12 April 2022 21

We carried out a systematic scraping of news: between 
June 1 and June 30, 2020, we automatically collected 
the Yandex.News rankings every two hours and listed 
a  total of 3,011 references.5 It appeared that, during 
this period, only 14 media outlets were cited in the 
Top 5—an extremely narrow sample considering the 
more than 7,000 sources listed in the Yandex.News data-
base. We then extended the scraping to the period June–
December 2020 and obtained the same results, with the 
same 14 media appearing in the Top 5 over this period. 
The data provide striking evidence of the concentration 
of information on Yandex.News with a few large media 
players: public press agencies, state-funded media, lead-
ing newspapers, and mainstream online publications 
(RIA Novosti, Gazeta.ru, Izvestia, RBK, Lenta.ru, RT 
in Russian, Kommersant, Regnum, Rossiiskaia Gazeta, 
TASS, Vesti.ru, Vedomosti, BFM.ru, and Interfax).

The over-representation of specific news publishers 
has also been demonstrated in the case of Google News 
(Schroeder and Kralemann, 2005; Haim et al., 2018), 
but not to such an extent. Our results from Yandex.News 
feature a much narrower range of publications than the 
findings of Nechushtai and Lewis (2019) in the case of 
Google News in the US, for instance. Although 14 out-
lets likewise dominated that aggregator, a long tail of 
other publications also figured in the results. Moreover, 
even if nuances can be detected between the 14 major 
media that dominate Yandex.News in terms of their 
editorial line, it is evident that in 2020, “officially sanc-
tioned” media reached Yandex’s heights more easily. 
Indeed, most of the 14 selected outlets are related to the 
Kremlin: they are either funded by the state directly or 
are privately owned by “loyalist” figures or entities and 
thus indirectly “managed” by the authorities.

The recent history of Yandex.News in Russia high-
lights how platform regulation can be leveraged to set 
up a form of “governance by algorithms” of the media 
and the public sphere. Initially presented as a technical 
means to “objectively” assess the diversity of online con-

5	 We analyzed the code of the Yandex homepage and found that 10 news references were presented at any given time. We therefore set up 
a Node.js script to collect these 10 references every two hours: four references occupy places 1 to 4 of the Top 5, while the fifth place is likely 
occupied by the six other references on a rotating basis. The script uses two main Node libraries: Puppeteer for scraping and Mongoose for 
database registration. After manually analyzing the html code of the homepage and several other pages of the website, we wrote javascript 
code to scrape the content of the 10 top news (title, date, source name, source url, rank on the homepage). The data was then registered in 
a MongoDB database using the Mongoose library.

tent, the aggregator sparked techno-political controversy 
in the 2010s: it was criticized by the authorities for pro-
moting “unpatriotic” or “fake” news, while journalists, 
web professionals, and end users increasingly suspected 
that inconvenient truths would find it difficult to reach 
its top rankings. The adoption in 2016 of a law on news 
aggregators, which allowed only officially “registered” 
sources to be displayed by the service, clearly reflected 
an intention on the part of the authorities to domesti-
cate the platform in order to limit the visibility of pro-
tests and discontent in the public sphere. This regulation 
took place in a complex digital ecosystem that articulates 
different levels of gatekeeping, including Yandex.News 
and other platforms, the telecommunications watchdog 
Roskomnadzor, as well as media outlets and journalists.

Yandex as a news recommender system abides by 
both legal and technical “codes of conduct” that help 
ensure that the information it promotes and amplifies 
remains in check. Although no outright censorship 
has yet been demonstrated at the level of Yandex.News, 
the aggregator appears to be an important cog in the 
machine of tightening control exerted by the authorities 
over the overall Russian media ecosystem. Until recently, 
however, governance by algorithms has remained imper-
fect and taken place in an intricate technical, political, 
legal, and economic context where national and inter-
national platforms have coexisted and competed.

Journalists and publishers could seek alternative chan-
nels to distribute information, relying on social media 
such as Telegram or Twitter. It remains to be seen how 
far this will still be possible as the war unfolds and the 
space for critical voices diminishes. Up until the begin-
ning of the war, the Russian authorities justified their 
efforts to control the media agenda and to reassert their 
sovereignty over the public sphere by denouncing infor-
mation framed as “unpatriotic,” “fake” or otherwise prob-
lematic. Today, any dissenting views are being quelled, 
and the role of Yandex.News is at the heart of political 
concerns about the use of algorithms for warmongering.

About the Authors
Françoise Daucé is Professor at the School for Advanced Studies in the Social Sciences (EHESS), Paris, France and 
director of the Center for Russian, Caucasian and East-European Studies (CERCEC).
Benjamin Loveluck is Associate Professor at i3-SES, Telecom Paris, France.

References
•	 Bharat, K. (2006). “And now, News,” Google Official Blog, 23 January 2006, https://googleblog.blogspot.com/2006/01/

and-now-news.html

https://googleblog.blogspot.com/2006/01/and-now-news.html
https://googleblog.blogspot.com/2006/01/and-now-news.html


RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 282, 12 April 2022 22

•	 Bozdag, E. (2013). Bias in algorithmic filtering and personalization. Ethics and Information Technology, 15(3): 
209–227.

•	 Brake, D. R. (2017). The invisible hand of the unaccountable algorithm: how Google, Facebook and other tech 
companies are changing journalism. In J. Tong & S.-H. Lo (eds.), Digital Technology and Journalism. An Interna-
tional Comparative Perspective. Cham: Palgrave Macmillan, pp. 25–46.

•	 Bruns, A. (2019). Are Filter Bubbles Real? Cambridge: Polity Press.
•	 Christin, A. (2020). Metrics at Work. Journalism and the Contested Meaning of Algorithms. Princeton, NJ: Prince-

ton University Press.
•	 Flaxman, S., Goel, S., & Rao, J. M. (2016). Filter bubbles, echo chambers, and online news consumption. Pub-

lic Opinion Quarterly, 80(S1): 298–320.
•	 Fletcher, R., & Nielsen, R. K. (2018). Automated serendipity: the effect of using search engines on news repertoire 

balance and diversity. Digital Journalism, 6(8): 976–989.
•	 Haim, M., Graefe, A., & Brosius, H.-B. (2018). Burst of the filter bubble? Effects of personalization on the diver-

sity of Google News. Digital Journalism, 6(3): 330–343.
•	 Lonkila, M., Shpakovskay, L., & Torchinsky, P. (2020). The occupation of Runet? The tightening state regulation 

of the Russian-language section of the internet. In M. Wijermars & K. Lehtisaari (eds.), Freedom of Expression in 
Russia’s New Mediasphere. Abingdon and New York: Routledge, pp. 17–38.

•	 Nechushtai, E., & Lewis, S. C. (2019). What kind of news gatekeepers do we want machines to be? Filter bub-
bles, fragmentation, and the normative dimensions of algorithmic recommendations. Computers in Human Behav-
ior, 90: 298–307.

•	 Oates, S. (2013). Revolution Stalled. The Political Limits of the Internet in the Post-Soviet Sphere. Oxford and New 
York: Oxford University Press.

•	 Pariser, E. (2011). The Filter Bubble. What the Internet Is Hiding from You. New York: Penguin Press.
•	 Schroeder, R., & Kralemann, M. (2005). Journalism ex machina—Google News Germany and its news selection 

processes. Journalism Studies, 6(2): 245–247.
•	 Soldatov, A., & Borogan, I. (2015). The Red Web. The Kremlin’s Wars on the Internet. New York: PublicAffairs.
•	 Tufekci, Z. (2018). YouTube, the great radicalizer. The New York Times, 10 October 2018. https://www.nytimes.

com/2018/03/10/opinion/sunday/youtube-politics-radical.html
•	 Wijermars, M. & Lehtisaari, K. eds. (2020). Freedom of Expression in Russia’s New Mediasphere. Abingdon and 

New York: Routledge.

https://www.nytimes.com/2018/03/10/opinion/sunday/youtube-politics-radical.html
https://www.nytimes.com/2018/03/10/opinion/sunday/youtube-politics-radical.html


RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 282, 12 April 2022 23

ABOUT THE RUSSIAN ANALY TICAL DIGEST

Any opinions expressed in the Russian Analytical Digest are exclusively those of the authors. 
Reprint possible with permission by the editors.

Editors: Stephen Aris, Matthias Neumann, Robert Orttung, Jeronim Perović, Heiko Pleines, Hans-Henning Schröder, Aglaya Snetkov
Layout: Cengiz Kibaroglu, Matthias Neumann, Michael Clemens

ISSN 1863-0421 © 2022 by Forschungsstelle Osteuropa an der Universität Bremen, Bremen and Center for Security Studies, Zürich
Research Centre for East European Studies at the University of Bremen • Country Analytical Digests • Klagenfurter Str. 8 • 28359 Bremen •Germany

Phone: +49 421-218-69600 • Telefax: +49 421-218-69607 • e-mail: laender-analysen@uni-bremen.de • Internet: www.css.ethz.ch/en/publications/rad.html

Editors: Stephen Aris, Matthias Neumann, Robert Orttung, Jeronim Perović, Heiko Pleines, Hans-Henning Schröder, Aglaya Snetkov

The Russian Analytical Digest is a bi-weekly internet publication jointly produced by the Research Centre for East European Studies [Forschungs
stelle Osteuropa] at the University of Bremen (www.forschungsstelle.uni-bremen.de), the Center for Security Studies (CSS) at the Swiss Federal 
Institute of Technology Zurich (ETH Zurich), the Center for Eastern European Studies at the University of Zurich (http://www.cees.uzh.
ch), the Institute for European, Russian and Eurasian Studies at The George Washington University (https://ieres.elliott.gwu.edu), and the 
German Association for East European Studies (DGO). The Digest draws on contributions to the German-language Russland-Analysen (www.
laender-analysen.de/russland), and the CSS analytical network on Russia and Eurasia (www.css.ethz.ch/en/publications/rad.html). The Russian 
Analytical Digest covers political, economic, and social developments in Russia and its regions, and looks at Russia’s role in international relations. 

To subscribe or unsubscribe to the Russian Analytical Digest, please visit our web page at http://www.css.ethz.ch/en/publications/rad.html

Research Centre for East European Studies at the University of Bremen
Founded in 1982, the Research Centre for East European Studies (Forschungsstelle Osteuropa) at the University of Bremen is dedicated to the 
interdisciplinary analysis of socialist and post-socialist developments in the countries of Central and Eastern Europe. The major focus is on the 
role of dissent, opposition and civil society in their historic, political, sociological and cultural dimensions.
With a unique archive on dissident culture under socialism and with an extensive collection of publications on Central and Eastern Europe, the 
Research Centre regularly hosts visiting scholars from all over the world.
One of the core missions of the institute is the dissemination of academic knowledge to the interested public. This includes regular e-mail news-
letters covering current developments in Central and Eastern Europe.

The Center for Security Studies (CSS) at ETH Zurich
The Center for Security Studies (CSS) at ETH Zurich is a center of competence for Swiss and international security policy. It offers security 
policy expertise in research, teaching, and consultancy. The CSS promotes understanding of security policy challenges as a contribution to a more 
peaceful world. Its work is independent, practice-relevant, and based on a sound academic footing.
The CSS combines research and policy consultancy and, as such, functions as a bridge between academia and practice. It trains highly qualified 
junior researchers and serves as a point of contact and information for the interested public.

The Institute for European, Russian and Eurasian Studies, The Elliott School of International Affairs, The George Washington University
The Institute for European, Russian and Eurasian Studies is home to a Master‘s program in European and Eurasian Studies, faculty members 
from political science, history, economics, sociology, anthropology, language and literature, and other fields, visiting scholars from around the 
world, research associates, graduate student fellows, and a rich assortment of brown bag lunches, seminars, public lectures, and conferences.

The Center for Eastern European Studies (CEES) at the University of Zurich
The Center for Eastern European Studies (CEES) at the University of Zurich is a center of excellence for Russian, Eastern European and Eurasian 
studies. It offers expertise in research, teaching and consultancy. The CEES is the University’s hub for interdisciplinary and contemporary studies 
of a vast region, comprising the former socialist states of Eastern Europe and the countries of the post-Soviet space. As an independent academic 
institution, the CEES provides expertise for decision makers in politics and in the field of the economy. It serves as a link between academia and 
practitioners and as a point of contact and reference for the media and the wider public.

http://www.forschungsstelle.uni-bremen.de
http://www.cees.uzh.ch
http://www.cees.uzh.ch
https://ieres.elliott.gwu.edu
http://www.laender-analysen.de/russland
http://www.laender-analysen.de/russland
http://www.css.ethz.ch/en/publications/rad.html
http://www.css.ethz.ch/en/publications/rad.html

	Analysis
	Shaping Online News Recommendations in Russia: 
The Yandex.News Controversies

	By Françoise Daucé (School for Advanced Studies in the Social Sciences (EHESS)) and Benjamin Loveluck (i3-SES)

