
www.ssoar.info

Mediatizarea partidelor politice la TV si impactul
acesteia in opinia publica
Stefan, Bruno

Veröffentlichungsversion / Published Version
Zeitschriftenartikel / journal article

Empfohlene Zitierung / Suggested Citation:
Stefan, B. (1998). Mediatizarea partidelor politice la TV si impactul acesteia in opinia publica. Revista Română de
Sociologie, 9(1-2), 47-69. https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-53845-7

Nutzungsbedingungen:
Dieser Text wird unter einer Free Digital Peer Publishing Licence
zur Verfügung gestellt. Nähere Auskünfte zu den DiPP-Lizenzen
finden Sie hier:
http://www.dipp.nrw.de/lizenzen/dppl/service/dppl/

Terms of use:
This document is made available under a Free Digital Peer
Publishing Licence. For more Information see:
http://www.dipp.nrw.de/lizenzen/dppl/service/dppl/

http://www.ssoar.info
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-53845-7
http://www.dipp.nrw.de/lizenzen/dppl/service/dppl/
http://www.dipp.nrw.de/lizenzen/dppl/service/dppl/


REFORMĂ ŞI RESTRUCTURARE ÎN INDUSTRIA MINIERĂ 

MEDIATIZAREA PARTIDELOR POLITICE LA POSTURILE DE 
TELEVIZIUNE ŞI IMPACTUL ACESTEIA ÎN OPINIA PUBLICĂ   

BRUNO ŞTEFAN 

Asist. univ. la Universitatea Politehnică Bucureşti  
şi sociolog la Centrul Independent de Studii Sociale şi Sondaje  

Există, printre ziarişti şi oameni politici, opinia conform căreia succesul în 
politică depinde într-un mod covârşitor de accesul la televiziuni la ore de maximă 
audienţă. Opinia aceasta este fundamentată şi de unele studii care au arătat că 
televiziunile pot juca un rol deloc de neglijat în campaniile pentru obţinerea puterii 
în stat. Pe baza acestei păreri s-a structurat un anumit comportament al 
politicienilor vizavi de presa audio-vizuală, un ritual ce a transformat politica în 
spectacol televizat. Pentru a se menţine pe piaţă, pentru a intra în jocurile politice, 
fiecare lider de partid consideră că un factor determinant îl constituie accesul pe 
micul ecran în emisiunile social-politice. Dorinţa de a convinge electoratul este 
inerentă oricărei personalităţi intrate în arena politică. 

Din factor mediatic, televiziunile au devenit partenere în aceste jocuri prin 
selectarea personajelor, a mesajelor, prin modul de comentare a lor. Printre 
redactorii de televizine, există părerea că de ei depinde cariera politicienilor şi 
aprecierea publică a partidelor.  

Dar oare evoluţia încrederii alegătorilor în partidele politice urmează aceeaşi 
traiectorie cu evoluţia mediatizării lor pe posturile de televiziune? Sau partidele 
cresc şi coboară în admiraţia cetăţenilor indiferent de modul (sau poate chiar în 
contradicţie cu modul) în care le prezintă televiziunile? Între cele două teorii 
privind relaţia dintre viaţa politică şi televiziune (prima care susţine atotputernicia 
media şi a doua care postulează neputinţa surselor mass-media în a influenţa 
alegătorii şi viaţa politică), unde se situează televiziunile din România? Ce 
deosebiri şi ce asemănări se constată între principalele studiouri de televizine 
care-şi dispută între ele audienţa în ceea ce priveşte modul de relatare a vieţii 
politice interne? 

Pentru a măsura acest lucru, voi folosi rezultatele a două tipuri de cercetări 
întreprinse de Centrul Independent de Studii Sociale şi Sondaje (CIS) pe perioada 
primului an postelectoral. Prima cercetare a urmărit măsurarea modalităţilor în care 
televiziunile au transmis în cadrul emisiunilor de ştiri informaţii despre partidele 
politice. Datele se referă doar la jurnalele informative de seară difuzate în intervalul 
orar 18.00 – 23.00. Analiza prezintă evoluţia apariţiilor fiecărui partid politic la 
 
„„Revista Română de Sociologie”, serie nouă, anul IX, nr. 1–2, p.47–69, Bucureşti, 1998 



Bruno Ştefan 48 

5 posturi de televizine şi modul de evaluare a lor (pozitiv, negativ, neutru). A doua 
cercetare a urmărit lunar impactul acestor mediatizări în schimbarea opiniilor 
alegătorilor faţă de partidele politice. Analiza prezintă evoluţia încrederii în 
aceleaşi formaţiuni politice şi intenţiile de vot ale cetăţenilor, în cazul alegerilor 
anticipate. Informaţiile au fost extrase din rapoartele privind „Monitorizarea∗ 
principalelor emisiuni social-politice ale posturilor tv.: TVR1, Pro-tv, Antena 1, 
Tele 7abc şi Amerom” şi din sondajele efectuate în cadrul proiectului „Diagnoza 
fenomenelor sociale şi politice din România din perspectiva opiniei publice”.  

Perioada cuprinsă în analiza de mai jos este: februarie 1997 – ianuarie 1998 şi 
are o semnificaţie aparte. A existat o speranţă a cercetătorilor mass-media şi a 
alegătorilor că în anul 1997 vor fi puse bazele unei relaţii fireşti între puterea nou 
instaurată şi sistemul de comunicare audio-vizuală. Este cunoscut că televiziunile 
particulare au reprezentat în campania electorală din toamna anului ’96 o 
contrapondere la propaganda făcută PDSR-ului de postul naţional de televiziune 
TVR. După cucerirea puterii, noile autorităţi au promis o normalizare a raporturilor 
cu presa. Această normalizare însemna transformarea televiziunii de stat în 
televiziune publică, accesul nelimitat al televiziunilor la sursele de informaţie de 
interes public şi nesancţionarea acelor studiouri de televizine care refuzau să 
transmită anumite mesaje ale autorităţilor. Această transparenţă a fost realizată 
numai parţial, în sensul că unele televiziuni au avut un acces mai mare în culisele 
puterii, dar aceasta din urmă a condiţionat acest acces de denigrarea sau ignorarea 
adversarilor politici (e cazul mai ales al TVR-ului, devenit instrument de 
propagandă al puterii, mai mult decât fusese pentru puterea anterioară). 

La noua putere instaurată în noiembrie 1996 fiecare televiziune s-a raportat în 
mod diferit. Existenţa mai multor studiouri de televizine i-a ajutat pe telespectatori 
să vadă mai limpede ce este adevăr şi ce este propagandă, ce este informaţie şi ce 
este comentariu. Această pluralitate mediatică a constituit un factor important în 
structurarea opiniei publice, mai important decât eforturile depuse de anumite 
televiziuni în parte, pentru a o convinge să gândească într-un anumit fel.  
 

∗ Monitorizarea este o metodă de măsurare şi de observare importată în ştiinţele sociale din 
domeniile fizicii şi medicinii şi constă în supravegherea sistematică a unor fenomene sau pacienţi a 
căror evoluţie probabilă se va abate de la normalitate, cu scopul de a interveni înainte ca ceva 
neplăcut să se producă şi să scape de sub control. 

În sociologie monitorizarea s-a impus mai ales în ultimii 15 ani. Ea a fost aplicată la început 
mai ales cu referire la respectarea drepturilor omului în ţările a căror democraţie era îndoielnică, la 
cerinţa expresă a Uniunii Europene şi a forurilor internaţionale. 

În massmedia această metodă a devenit interesantă în special în timpul campaniilor electorale. 
Lupta pentru ocuparea unor spaţii de emisie cât mai ample şi la ore de maximă audienţă, pentru 
prezentarea în lumini cât mai favorabile a activităţii lor, pentru transmiterea unor mesaje cât mai 
percutante în rândul electoratului au constituit preocupări majore ale candidaţilor, partidelor şi 
formaţiunilor politice aflate în competiţie. În ţările occidentale televiziunile s-au confruntat de multe 
ori cu presiuni politice ce vizau inserarea – mai ales în cadrul jurnalelor informative de seară, cele mai 
audiate programe – unor informaţii cu scop propagandistic. 

2 



Mediatizarea partidelor politice la TV 49 

Dar cum s-a raportat fiecare post de televizine la principalele formaţiuni politice? 
Datele din tabelele de mai jos prezintă mediatizarea fiecărui partid în parte prin cele 5 
studiouri tv, iar comentariile analizează impactul acestei mediatizări în opinia publică. 

Tabelul 1 
PNŢCD 

 TOTAL  TVR1   Pro-tv   Ant.1   Tele7   Amerom  
  + - 0 + - 0 + - 0 + - 0 + - 0 

feb. 13   3 3  1 1  2 1  2   
mar. 26 3  4  3 1 1 11   2  1 
apr. 11    1 2  4   2  2 
mai. 15 1  2   6 1  4  1 
iun. 26   3 1 2  14 1  5   
iul. 33 4  6 1 2 2 12 1 2 2  1 
sep. 40 3  4  1  19   11  2 
oct. 39  1 5 4  3  9   6 3 2 6 
nov. 46 1  5 9 6 2  13 2  3 2 1 2 
dec. 35 6  4 1 1 1 1  11   3 2  5 
ian. 102 3 2 9 10 1 4  14 3  14 5 15 22 
total 386 21 3 45 29 13 17 3 3 115 9 2 54 12 18 42 

Notă: + = evaluare pozitivă;   - = evaluare negativă;   0 = evaluare neutră. 

Apariţiile pe micul ecran ale principalului partid aflat la guvernare (vezi 
tabelul 1) au fost în creştere de la lună la lună. Puţine la număr în primele luni după 
preluarea puterii, ele au fost din ce în ce mai numeroase în lunile care au urmat, 
PNŢCD ajungând în luna ianuarie 1998 să fie mediatizat de aproape 10 ori mai 
frecvent decât în luna aprilie ’97. Până la reuniunea de la Madrid, PNŢCD a fost 
prezentat aproape în totalitate cu neutralitate din partea realizatorilor jurnalelor 
informative. Ironiile şi aprecierile negative la adresa acestui partid au fost aproape 
inexistente pe posturile de televiziune pe perioada celor 200 de zile ale 
Contractului cu România. Posturile de televiziune par a fi acceptat acest Contract 
ca un moratoriu de încredere. În acest interval, evaluările pozitive, laudele şi 
omagiile au fost şi ele reduse ca pondere, fiind ceva mai numeroase la TVR şi Pro-
tv, dar nu ca în perioada care a urmat. Aceste posturi au fost pe toată perioada 
postelectorală ataşate coaliţiei guvernamentale, lăudâdu-i şi justificându-i acţiunile. 

O dată cu acţiunile de restructurare a industriei încep să crească şi numărul 
apariţiilor PNŢCD în emisiunile de ştiri. Dar evaluările negative devin mai 
numeroase abia cu ocazia prelungitei remanieri a cabinetului Ciorbea, iar ele 
culminează în timpul crizei politice declanşată în ianuarie 1998.  

Pe întreaga perioadă postelectorală, PNŢCD a fost cel mai mediatizat partid 
politic din România, beneficiind de 21,5% din totalul apariţiilor tuturor partidelor 

3 



Bruno Ştefan 50 

pe micul ecran. În cifre absolute, a avut şi cele mai numeroase evaluări pozitive: în 
total 74, ceea ce înseamnă 7 aprecieri favorabile pe săptămână. Faţă de acestea, 
evaluările negative au fost cu jumătate mai puţine. Ele au fost accentuate mai ales 
la Prima tv (fostul Amerom), acest post debutând pe piaţa audio-vizuală cu o 
campanie de sancţionare severă a greşelilor partidelor aflate la putere. 

Televiziunea care a transmis cele mai numeroase informaţii despre PNŢCD a 
fost Antena 1. Acest post a difuzat pe toată perioada analizată cele mai multe ştiri 
referitoare la acţiunile tuturor partidelor politice. Referirile au fost neutre aproape în 
totalitatea lor, Antena 1 fiind cel mai imparţial post faţă de acest partid, dar şi cel mai 
important canal de difuzare a informaţiilor despre el. TVR a fost docilă acestui 
partid, ştirile sale fiind întotdeauna favorabile şi niciodată însoţite de comentarii 
menite să facă atingere imaginii sale. Şi la Pro-tv s-au înregistrat numeroase aprecieri 
favorabile la adresa ţărăniştilor (chiar cele mai numeroase în cifre absolute: 29, adică 
40% din totalul aprecierilor pozitive obţinute), dar ele au fost însoţite în acelaşi timp 
de alte informaţii ce-i prezentau într-o lumină nefavorabilă. Pro-tv a căutat să 
transmită ştiri senzaţionale şi nu neutre despre PNŢCD (această tendinţă este 
generală faţă de toate partidele politice mediatizate în jurnalele acestui studio tv); de 
aceea evaluările alternează frecvent în bine şi rău, în pozitive şi negative. Tele 7abc a 
preferat o abordare neutră în general, luând însă apărarea partidului pe care l-a 
susţinut în campania electorală, în momentele critice prin care a trecut după alegeri: 
eşecul de la Madrid, remanierea guvernamentală şi conflictul cu PD. Amerom a 
ignorat aproape complet acest partid în prima jumătate a anului 1997. Datorită 
duratei reduse a emisiunilor de ştiri, informaţiile despre activitatea tuturor partidelor 
politice au fost reduse ca număr. Ele sporesc abia din toamnă (când se constată o 
creştere generală a apariţiilor PNŢCD pe posturile de televiziune) şi devin 
comparabile cu celelalte posturi o dată cu transformarea lui Ameron în Prima tv, în 
ianuarie 1998 constatându-se pe acest canal cele mai multe evaluări negative (40% 
din totalul tuturor evaluărilor negative obţinute într-un an la cele 5 studiouri). 

Efectul mediatizării a fost negativ pentru partidul aflat la putere. În opinia 
publică aprecierea lui a scăzut pe măsură ce au crescut apariţiile pe micul ecran. 
Dacă în luna martie 1997, când apariţiile televizate erau reduse ca număr (maxim 1 
pe zi), PNŢCD obţinea în sondajul CIS (ca de altfel şi în toate sondajele efectuate 
în acea perioadă) 41% din simpatiile alegătorilor, în luna ianuarie 1998 ponderea 
admiratorilor s-a redus la mai mult de jumătate (17,5%), când acest partid apărea 
de 15 ori pe zi la ştirile de seară ale televiziunilor. Explicaţia acestui fenomen prin 
uzura care însoţeşte încrederea în orice partid aflat la putere, mai ales când este 
nevoit să ia măsuri radicale de reformă (explicaţie dată de unii lideri ţărănişti) este 
valabilă doar într-o măsură redusă. Este adevărat că teoreticieni ai opiniei publice 
spun că acest fenomen este des întâlnit, după alegeri, în multe părţi ale lumii, 
partidul ieşit câştigător fiind investit ulterior cu un capital de încredere mai mare 
decât în momentul votării, opinia publică reaşezându-se 5–6 luni după aceea. 
Încrederea populaţiei în PNŢCD a fost la un nivel înalt în primele luni de 

4 



Mediatizarea partidelor politice la TV 51 

guvernare, când politicienii puterii aruncau întreaga responsabilitate pentru situaţia 
ţării pe umerii fostului partid de guvernământ. Explicaţia trebuie completată însă cu 
rolul jucat de studiourile de televiziune în mediatizarea acestui partid. Televiziunile 
au acordat PNŢCD-ului o perioadă de graţie aproape până la remanierea din 
toamnă. Acuzele aduse de către opoziţie au fost ignorate sau chiar interzise la unele 
posturi de televizine şi reduse ca pondere la altele. Încrederea în acest partid a 
scăzut atunci când liderii săi au preferat mediatizarea în locul guvernării. Din 
dorinţa de a-şi justifica public măsurile (pe lângă dorinţa de a apărea des pe post), 
ţărăniştii au început să curteze posturile de televizine. Frecventele apariţii au arătat 
incapacitatea acestora de a guverna eficient. Îndelungata remaniere a cabinetului a 
scos la iveală goana după posturi, funcţii, privilegii şi mai puţin preocuparea pentru 
rezolvarea problemelor economice. Excesiva mediatizare a conflictului cu PD a 
arătat publicului lucruri din actele guvernării ignorate până atunci: nepotism, 
obedienţă, incompetenţă, dezinteres faţă de reformă şi faţă de cetăţeni. Rezultatele 
sondajelor CIS arată că acest partid se află într-o cădere accentuată de popularitate.  

În formarea opiniei publice, televiziunile joacă un rol extrem de important, 
lucru demonstrat de numeroase cercetări. Compararea datelor monitorizării 
apariţiilor televizate ale CDR, cu datele sondajelor referitoare la încrederea în această 
coaliţie, este aproape surprinzătoare. Media încrederii în partidele ce formează CDR 
în interval de un an, postelectoral este de 27,8%, iar media apariţiilor tv în totalul 
apariţiilor partidelor pe micul ecran în aceeaşi perioadă este 26,1%. Suprapunerea 
este aproape perfectă, numai că tendinţele sunt opuse. Principalul partid de la putere 
a început să piardă încrederea populaţiei pe măsură ce transforma actul guvernării în 
spectacol televizat. Transparenţa acţiunilor politice nu a făcut altceva decât să 
demitizeze şi să deterioreze imaginea cu care PNŢCD a venit la putere. 

Tabelul 2 
PNL 

 TOTAL  TVR1   Pro-tv   Ant.1   Tele7   Amerom  
  + - 0 + - 0 + - 0 + - 0 + - 0 

feb. 10   2 1    1 4 2   
mar. 2   1       1 
apr. 4   1  1    2   
mai. 11   3   1  1 4 1  1 
iun. 7   2   1   4   
iul. 19 1  3   2   10 3   

sep. 6   1      2 2  1 
oct. 12   6   1   2 2 1  

nov. 25 1  6 4 3 1   7 3   
dec. 19 2  1  4  1  8 1  2 
ian. 25 1  5 2  1   7 4 2  3 

total 140 5  31 7 8 7 1 2 50 18 2 1 8 

5 



Bruno Ştefan 52 

Partidul Naţional Liberal (vezi tabelul 2) a fost în atenţia jurnaliştilor tv mai 
mult decât alte partide cu reprezentare parlamentară şi cu credit în rândul opiniei 
publice. În primele luni de la venirea la putere, în PNL şi-au pus speranţe mulţi 
ziarişti şi analişti politici. Încercările repetate de unificare liberală au fost larg 
prezentate publicului. Evaluarea partidului a fost în prima jumătate a anului 1997 
neutră la toate televiziunile. Până în toamnă apariţiile au fost sporadice. Ele au 
devenit din ce în ce mai numeroase o dată cu accentuarea crizei politice. 
Remanierea guvernului şi conflictul PNŢCD – PD a permis liberalilor ieşirea la 
rampă ca mediatori în stare să rezolve dificultăţile politice. La TVR şi Pro-tv, PNL 
a înregistrat cele mai multe aprecieri pozitive. TVR s-a ferit să facă vreun 
comentariu critic la acţiunile liberale, lăudându-le însă atunci când a avut ocazia. 
Ca şi în cazul PNŢCD, Pro-tv a alternat aprecierile favorabile cu cele nefavorabile 
şi cu cele neutre. Antena 1 a fost şi pentru liberali cel mai important canal care le-a 
prezentat faptele şi declaraţiile politice. Neutralitatea în mediatizare a fost o 
caracteristică a politicii adoptate de acest post faţă de PNL. La fel de neutrii au fost 
şi realizatorii Telejurnalului Tele 7abc, care au preferat să difuzeze un număr mai 
redus de ştiri despre acest partid, dar cu o durată mai lungă. Amerom a fost 
indiferent şi faţă de PNL; transformarea din 17 decembrie în Prima tv s-a simţit în 
stilul jurnalistic, într-o lună fiind difuzate tot atâtea informaţii câte au fost la 
Amerom într-un an. Nu au lipsit în luna ianuarie 1998 aprecierile favorabile, liderii 
liberali fiind des invitaţi în direct la „Focus” să-şi spună punctul de vedere despre 
rezolvarea crizei politice. 

Pe toată perioada analizată, PNL a beneficiat în medie de 2 apariţii pe zi la 
ştiri; 7,8% din totalul informaţiilor despre partidele politice au făcut referire la 
PNL. Dintre acestea, peste 80% au fost neutre, iar cele negative au fost mai puţine 
decât cele pozitive. Dar liberalii, în opinia publică, nu s-au ridicat până în 
decembrie ’97 la pragul de încredere de 2%. De abia în ianuarie ei au reuşit să 
obţină 4,3% din opţiunile electorale în cazul unor alegeri anticipate. Pe tot 
parcursul anului trecut ei nu au reprezentat pentru alegători o alternativă politică 
serioasă. Cum arătam şi în altă parte1 PNL nu mai reprezintă decât o nostalgie a 
unor intelectuali şi oameni înstăriţi din partea sudică a ţării; o mare parte din 
alegători nu-i cunosc pe fruntaşii liberali, iar dacă-i cunosc, îi asociază unor afaceri 
dubioase (SAFI, de pildă). Liberalii sunt nesemnificativi pentru opinia publică, în 
ciuda faptului că au fost mediatizaţi într-un procent de 3–4 ori mai mare decât cel 
obţinut în sondaje (7,8% faţă de 2,3%). 

Dacă în calculele politice ale autorităţilor, PNL a reprezentat un segment 
important din CDR, oferindu-i-se ministere şi funcţii importante în stat, ceilalţi 
liberali din Convenţia Democratică, risipiţi în alte partide, au ieşit din aria de interes 
(vezi tabelul 3). Ignorarea lor publică a fost vizibilă pe parcursul întregului an 1997. 
 

1 Bruno Ştefan (coord), Diagnoza fenomenelor sociale şi politice din România din perspectiva 
opiniei publice, CIS, ianuarie – februarie 1998. 

6 



Mediatizarea partidelor politice la TV 53 

Tabelul 3 
ALTE PARTIDE DIN CDR (PNLCD, PAR, PER) 

 TOTAL  TVR1   Pro-tv   Anten.1   Tele7   Amerom  
  + - 0 + - 0 + - 0 + - 0 + - 0 

feb. 16   2 1 3 1   5  2 2    
mar. 2         2       
apr. 5      1  1 2   1    
mai. 18 2  4   1   9   1   1 
iun. 7   1 1     3   2    
iul. 4   1      3       
sep. 6 1        4 1      
oct. 1              1 
nov. 4 1        1   1   1 
dec. 5   4         1   
ian. 14   3   3   3   1 2  2 
total 82 4  15 2 3 6  1 32 1 2 8 3  5 

Monitorizarea CIS a arătat că celelalte formaţiuni componente ale CDR au 
fost de fapt doar visul a doi oameni: Varujan Vosganian şi Niculai Cerveni. Ei au 
fost singurii care au reprezentat, din când în când, partidele pe care le conduc şi cu 
care s-au identificat. Celelalte formaţiuni din CDR (Partidul Ecologist, Alianţa 
Civică, Solidaritatea Universitară, Asociaţia Foştilor Deţinuţi Politici) par a-şi fi 
încheiat activitatea în anul trecut, în urma scandalurilor care le-au scos din viaţa 
politică (accesul la dosarele securităţii, cerut de Ticu Dumitrescu şi scandalul 
locuinţelor demnitarilor iniţiat de Valerian Stan). Fideli CDR-ului, redactorii din 
Departamentul Emisiunilor Informative al TVR au relatat, fără nici o nuanţă 
negativă, activitatea celorlalte partide din Convenţie, lăudând chiar sporadicele lor 
activităţi. Pentru Pro-tv şi Tele 7abc ele au fost mediatizate aproape cu aceeaşi 
frecvenţă. Amerom a transmis doar câte o ştire la 3 luni (Prima tv a mărit şi în 
cazul lor frecvenţa apariţiilor). Antena 1 a fost şi pentru ei cel mai important post 
care le-a făcut percutant mesajul către public, cu neutralitate şi obiectivitate, mai 
ales în prima jumătate a anului ’97. Restructurarea industriei şi remanierea din 
toamnă i-a scos din calculele televiziunilor până în luna ianuarie ’98, când au 
reintrat în arena politică.  

În sondajele CIS, restul partidelor din CDR nu au intrat separat în analiză 
decât în luna ianuarie, când s-a măsurat separat audienţa lor. În cazul în care ar 
avea loc alegeri anticipate, iar ele s-ar prezenta pe liste separate, ar obţine 
următoarele procente: PAR – 5,2; PER – 4,3; AC – 2,0, iar restul sub 1%. 
E semnificativ că un sfert din alegători nici nu au auzit de ele, iar Solidaritatea 
Universitară nu este cunoscută de jumătate din cetăţenii cu drept de vot.  

7 



Bruno Ştefan 54 

Aceste formaţiuni din CDR au beneficiat în toată perioada postelectorală de 
4,5% din spaţiul acordat de televiziuni tuturor partidelor, aproape cât alte partide cu 
reprezentare parlamentară mai cunoscute şi mai atractive pentru public. Iar numărul 
evaluărilor pozitive a fost dublu faţă de cel al aprecierilor negative. 

Tabelul 4 
PD 

 TOTAL  TVR1   Pro-tv   Anten.1   Tele7   Amerom  
  + - 0 + - 0 + - 0 + - 0 + - 0 

feb. 13   3 2  1  3 1  3    
mar. 9  1 1     1   6    
apr. 10      1   6   2   1 
mai. 12 1  3 1    3 2 1 1    
iun. 29 4  2 1  2 4  9   7    
iul. 23 1  7 1  2   9 1  2    
sept. 16 1 1 3     8   2 1   
oct. 37   7   4   15  1 4 1 2 3 
nov. 41 2 2 5 6 6 1   11  1 4  2 1 
dec. 24 1  3 2  1  9   6  1 1 
ian. 116 2 3 12 8 7 7 2  15  3 17 7 11 22 
total 330 12 7 46 21 13 17 8  89 4 6 54 9 16 28 

Partidul Democrat a fost mediatizat aproape cu aceeaşi frecvenţă ca şi 
PNŢCD (330 apariţii faţă de 386). Vocea liderilor democraţi s-a auzit mai rar decât 
cea a partenerilor de guvernare doar în martie şi în septembrie ’97. Apariţiile lor pe 
posturile de televiziune au devenit mai numeroase din vară şi au crescut 
spectaculos la începutul anului 1998, când au cerut insistent demisia premierului 
Ciorbea (vezi tabelul 4).  

Deşi în mare parte obiectivă, în momentele de criză politică, TVR şi-a arătat 
părtinirea, relatând aspecte negative despre PD, lucru nefăcut în restul timpului. 
Oricum, evaluările pozitive au fost destul de numeroase la televiziunea de stat. Pro-
tv a ţinut în mod evident partea PD-ului, până la remanierea din toamnă nefăcând 
nici un fel de aprecieri negative la adresa fruntaşilor democraţi. Laudele au fost mai 
numeroase de două ori decât criticile, iar poziţia neutră nu a fost o caracteristică a 
acestui post. Antena 1 a fost singura televiziune care nu a criticat niciodată în 
jurnalele de ştiri Partidul Democrat. Evaluările au fost predominant neutre, dar nu 
au lipsit nici cele pozitive (care au fost însă de 10 ori mai reduse ca pondere). Tele 
7abc a adoptat la o scară mai redusă aceeaşi politică faţă de PD ca şi TVR: evaluat 
neutru până în toamna lui ’97 şi uneori chiar favorabil, din octombrie şi mai ales 
din ianuarie 1998 s-au simţit mai frecvent aprecierile negative. Amerom şi-a 
concentrat atenţia asupra democraţilor doar din octombrie, criticându-le declaraţiile 

8 



Mediatizarea partidelor politice la TV 55 

şi acţiunile. Prima tv nu a făcut decât să preia această tendinţă la o scară mult mai 
mare, în ianuarie acest post transmiţând despre PD cele mai multe evaluări 
negative (aproape cât toate celelalte televiziuni la un loc). E drept însă că s-au 
constatat şi nuanţe favorabile în mediatizarea PD în conflictul cu PNŢCD. 

Oricum, din acest conflict, democraţii conduşi de Petre Roman au ieşit cei 
mai câştigaţi, reuşind să-şi recapete segmentul de electorat deţinut la începutul 
mandatului şi pierdut ulterior în favoarea APR şi PRM. Sondajele efectuate de CIS 
arată că, în vara anului 1997, PD a pierdut jumătate din admiratori, reuşind să mai 
convingă doar 6–7% din electorat. Solicitarea insistentă a „capului” premierului i-a 
readus noi admiratori, ajungând în februarie 1998 la o simpatie situată la 12,4% în 
eventualitatea unor alegeri anticipate. Mai mult chiar, numărul antipatiilor s-a redus 
la 35%, lucru semnificativ, căci PD a fost multă vreme responsabil în opinia 
publică de tulburările anilor ’90–91. Antipatiile faţă de PD sunt în 1998 mai puţine 
decât cele faţă de PNŢCD (35% faţă de 50%). Prognozele CIS arată că în 
eventualitatea unor alegeri înainte de termen, PD ar putea chiar să-şi dubleze 
numărul de voturi. Acesta este singurul partid care a cunoscut creşteri 
spectaculoase de credibilitate în acest an, discursul virulent împotriva dlui Ciorbea 
al liderilor democraţi eclipsând vocile celorlalţi politicieni din opoziţie (care au 
cunoscut cu ocazia acestui conflict uşoare căderi de popularitate). 

În tot acest interval postelectoral PD a fost al treilea partid în topul 
mediatizărilor televizate, după PNŢCD (cu 21,5% apariţii din totalul apariţiilor 
partidelor politice la emisiunile de ştiri) şi PDSR (cu 20,6%), el ocupând în 
repartiţia spaţiului mediatic un procent de 18,5%.  

Tabelul 5 
PSDR 

 TOTAL  TVR1   Pro-tv   Anten.1   Tele7   Amerom  
  + - 0 + - 0 + - 0 + - 0 + - 0 

feb. 1    1            
mar.                 
apr.                 
mai. 3    1  2          
iun. 3   1      2       
iul. 2   1            1 
sep. 3   1   1       1   
oct.                 
nov. 5 1   2 1 1          
dec. 1             1   
ian. 6   1      1    2  2 
total 24 1  4 4 1 4   3    4  3 

9 



Bruno Ştefan 56 

Aliatul PD-ului din campania electorală, PSDR a fost aproape exclus din 
atenţia reporterilor. Deşi aflat la putere, PSDR pare a fi intrat într-o vacanţă 
prelungită în urma efortului depus în alegeri, pare că nu mai are nici un fel de 
voinţă politică, preferând aneantizarea, în locul unei obişnuite agitaţii politice (vezi 
tabelul 5). Ministrul PSDR Alexandru Athanasiu, care a avut parte de o bună 
mediatizare televizată, nu s-a manifestat ca reprezentant al acestui partid, ci doar ca 
membru al guvernului. În ansamblul spaţiului acordat de toate televiziunile 
partidelor politice, PSDR s-a situat în acest interval (februarie 1997–ianuarie 1998) 
pe ultimul loc: 1,3%. Doar Pro-tv a oferit ceva mai multe informaţii despre acest 
partid. Chiar şi Antena 1, care a fost cea mai atentă televiziune la evenimentele 
partidelor, a ignorat această formaţiune politică, transmiţând tot atâtea informaţii ca 
şi Amerom. Pentru Tele 7abc, PSDR nici nu a existat, părând a fi un partid despre 
care se poate vorbi în cel mai bun caz la timpul trecut. Doar Prima tv a încercat o 
reactivare a lui, cu succes chiar, ţinând cont de faptul că în luna ianuarie, 5,7% din 
telespectatorii săi ar fi votat PSDR-ul dacă ar fi participat la alegeri anticipate 
imaginare pe liste separate şi nu în coaliţie. 

Tabelul 6 
UDMR 

 TOTAL  TVR1   Pro-tv   Antena1   Tele7   Amerom  
  + - 0 + - 0 + - 0 + - 0 + - 0 

feb. 11   2 2 1  1 1 3 1     
mar. 1         1      
apr. 3      2   1      
mai. 6   2   1   2   1    
iun. 4   1      2   1    
iul. 16 1 1 2  2   1 6  1   2 
sept. 15  1 2   1   6   4  1  
oct. 6   4        2    
nov. 11 1  3 2 1    4      
dec. 3   1        1   1 
ian. 18 1  2 1  1   5   2 1 1 4 
total 94 3 2 19 5 4 5 1 2 30 1 1 11 1 2 7 

Formaţiunea politică a maghiarilor din România a avut aceeaşi evoluţie 
televizată (dar la scară mai redusă) ca şi celelalte partide de la putere. Intens 
mediatizată în primele luni ale guvernării ca un neobişnuit experiment politic, ea a 
intrat într-un con de umbră din martie până în iulie ’97 (vezi tabelul 6). Apariţiile 
UDMR în emisiunile de ştiri au fost sporadice la Pro-tv, Tele 7abc şi Amerom. 
Doar Antena 1 şi TVR au fost ceva mai atente la acţiunile şi declaraţiile politice ale 
liderilor săi. Cele mai multe apariţii televizate au avut loc la Antena 1. Cele mai 

10 



Mediatizarea partidelor politice la TV 57 

multe evaluări pozitive s-au constatat la Pro-tv, dar tot acolo s-au constatat şi cele 
mai multe evaluări negative. Amerom a fost cel mai indiferent post de televiziune 
faţă de UDMR, transformarea lui în Prima tv sporind numărul apariţiilor acestei 
formaţiuni politice. În jurnalele de ştiri, televiziunile par a fi acceptat o mediatizare 
cât mai neutră a UDMR-ului. 

În toată perioada scursă după alegeri, UDMR a obţinut 5,2% din totalul 
apariţiilor televizate ale  partidelor, cam tot atât cât este şi reprezentarea sa 
parlamentară, precum şi în barometrele de opinie efectuate de majoritatea institutelor 
de sondare a opiniei publice. Evaluările negative ale publicului (peste 50% din 
populaţie nu agreează deloc acest partid) nu s-au resimţit prea mult la ştiri, unde 
evaluările negative ale redactorilor s-au situat la 11,7% (cifră medie în evaluarea 
generală a partidelor). În privinţa UDMR-ului există o reticenţă a reporterilor în a-şi 
menţiona opiniile (aşa cum fac uneori cu alte formaţiuni politice) de teamă parcă să 
nu supere anumite foruri internaţionale care apreciază prestaţia acestui partid. 

Tabelul 7 
PDSR 

 TOTAL  TVR1   Pro-tv   Antena 1   Tele7   Amerom  
  + - 0 + - 0 + - 0 + - 0 + - 0 

feb. 30   4 2 3 1  16 1 1 2    
mar. 27  1 3  2  1 12   5   3 
apr. 31   4  3 5  1 12   5   1 
mai. 45 4  5  1 5 2 4 11 1 3 7   2 
iun. 55  7 6 3 7 1  1 14 2 2 8  3 1 
iul. 41 2 2 3 3 7 2 2  13   5   2 
sep. 22 1  3     13   4  1  
oct. 26   1  1 1  3 12  1 5 1 1  
nov. 34  1 5 2 2 1   7  1 12 1 1 1 
dec. 32  1 3 1 1 1   10  4 4 4 2 1 
ian. 27   3 4  4   7   2 1 1 5 
total 370 7 12 40 15 27 20 5 10 127 4 12 59 7 9 16 

Fostul partid de guvernământ s-a manifestat destul de activ pe scena politică 
după pierderea alegerilor (vezi tabelul 7). El s-a situat pe locul doi în topul atenţiei 
jurnaliştilor, cu 20,6% din totalul informaţiilor despre partide. Mediatizarea PDSR 
s-a făcut relativ constant în fiecare lună: 33 apariţii pe săptămână, cunoscând chiar 
o frecvenţă sporită cu ocazia desprinderii grupului dlui Meleşcanu din partid. 
PDSR a fost cel mai des prezentat în lumini nefavorabile. Atacurile împotriva 
PDSR au fost cele mai numeroase la Pro-tv: cel puţin 2 pe săptămână. Ele au fost 
însă numeroase şi la celelalte posturi: 12 la TVR şi Tele 7abc, 10 la Antena 1 şi 9 
la Amerom. Dacă la Pro-tv şi Antena 1 au fost mai numeroase în prima jumătate a 

11 



Bruno Ştefan 58 

anului, la celelalte televiziuni ele s-au accentuat din toamnă. Lunile critice au fost 
pentru pedeserişti: mai, iunie şi iulie, când înţepăturile redactorilor s-au înmulţit, 
simpatiile pentru Alianţa Pentru România fiind evidente pe aproape toate posturile. 

Antena 1 a transmis cele mai multe informaţii care aveau în centrul atenţiei 
PDSR-ul: 13 ştiri pe săptămână. TVR a adoptat tactica ignorării, difuzând chiar 
mai puţine ştiri decât Tele 7abc, referitoare la acest partid. Neutru în general faţă de 
toate partidele, Amerom a criticat şi a lăudat PDSR-ul în puţinele ştiri pe care le-a 
transmis. Prima tv a preferat o abordare neutră, dar mai consistentă. 

Impactul intensei mediatizări în opinia publică a fost foarte puternic. De la 
simpatii situate la 21,5% în luna martie (în ciuda intenselor acuzaţii aduse de 
adversarii politici), PDSR a pierdut aproape jumătate din electorat în luna iulie: 
11,8%. Dezvăluirile din interior au contribuit mai mult la prăbuşirea imaginii decât 
atacurile din exterior. Mediatizarea rupturii APR a accentuat imaginea PDSR ca 
partid anchilozat, conservator, demodat şi imposibil de restructurat. PDSR s-a 
redresat în timpul crizelor guvernamentale, reuşind să-şi stabilească un segment 
aparte din electorat, situat la 15% şi format mai ales din persoane trecute de 50 de 
ani, domiciliate în mediul rural şi cu un nivel scăzut de educaţie şcolară.     

Pe ansamblul perioadei, PDSR a avut parte de o atenţie ceva mai mare din 
partea presei decât cea pe care i-a acordat-o opinia publică: 20,6% faţă de 14,6%.   

Tabelul 8 
PUNR 

 TOTAL  TVR1   Pro-tv   Anten. 1  Tele7  Amerom  
  + - 0 + - 0 + - 0 + - 0 + - 0 
feb. 16   3  2 1  1 6  1 2    
mar. 3   1      2      
apr. 7     1 2   3   1    
mai. 12  2 1      5 1 1 2    
iun. 13   2      6   3  1 1 
iul. 11 1 1 1  1    3   4    
sep. 13 1  2      6   3 1   
oct. 9   4      3   2    
nov. 36  1 7  4    16  1 6  1  
dec. 9   2 1 1 1   2   1   1 
ian. 12   3 1  1   3   1   3 
total 141 2 4 26 2 9 5  1 55 1 3 25 1 2 5 

Pe ansamblul perioadei, PUNR-ul a obţinut acelaşi număr de apariţii ca şi 
PNL-ul: în medie 12–13 pe săptămână (vezi tabelul 8). Deosebirea constă în 
repartiţia lor lunară şi în modalităţile de evaluare. Conflictele din interior, dintre 
aripa Funar şi cea fidelă lui Valeriu Tabără, au făcut o vreme deliciul presei audio-

12 



Mediatizarea partidelor politice la TV 59 

vizuale. PUNR a fost cel mai activ pe micul ecran în luna noiembrie şi cel mai mult 
absent în luna martie. Cele mai multe evaluări negative le-a primit de la redactorii 
Pro-tv şi cele mai puţine de la Antena 1. În luna noiembrie a fost cel mai intens 
criticat, iar lăudat nu a fost în nici o lună în mod deosebit.  

În repartiţia spaţiului mediatic între partide, PUNR a ocupat un loc mult mai 
înalt decât cel pe care i l-a acordat publicul la alegeri. Iar în sondajele CIS acest 
partid a fost într-o cădere a audienţei destul de vizibilă: de la 4,1% la începutul 
toamnei, la 2,3% în ianuarie 1998. De aceea, media generală a apariţiilor televizate: 
7,8% este sporită într-un fel artificial, redactorii părând a cădea de acord în 
popularizarea lui, în defavoarea altor partide mai atractive pentru opinia publică. 
Acest fenomen este intitulat de specialiştii în psihosociologia propagandei şi a 
persuasiunii „umflarea gogoşii”. Partid regional (peste 70% din admiratori 
domiciliază în Transilvania), PUNR a fost etichetat de televiziuni ca reprezentant 
principal al curentului naţionalist, deşi opinia publică l-a preferat ca purtător de 
cuvânt al naţionalismului pe Corneliu Vadim Tudor. 

Tabelul 9 
PRM 

 TOTAL  TVR1   Pro-tv   Anten. 1 Tele7  Amerom  
  + - 0 + - 0 + - 0 + - 0 + - 0 
feb. 6         4  2    
mar. 7  1 1      2 1  1 1 
apr. 7   1  1 2   2    1 
mai. 6  2       2  1   1 
iun. 13  1 4      6  2    
iul. 6  1    2   2  1    
sept. 3         2  1    
oct. 1          1    
nov. 34  1 8  2 2 2  8 3 6 2   
dec. 5   1      2  2    
ian. 4         2  1  1 
total 92  6 15  3 6 2  32 4 16 3 1 4 

Deşi aflat în creştere de popularitate, Partidul România Mare a avut parte de 
un tratament discriminatoriu, mesajele şi acţiunile sale fiind deseori ignorate sau 
însoţite de comentarii negative. În tot cursul anului 1997 el nu a obţinut aprecieri 
pozitive decât în luna noiembrie de la Antena 1 şi Amerom (aceasta a fost luna în 
care PRM a beneficiat de cele mai numeroase apariţii televizate). De trei ori mai 
numeroase au fost, însă, evaluările negative. Acuzele, criticile şi ironiile cele mai 
frecvente s-au constatat la TVR. Televiziunea publică şi-a arătat antipatiile faţă de 
PRM într-un mod vizibil, încercând să convingă electoratul de extremismul actelor 

13



Bruno Ştefan 60 

şi declaraţiilor liderilor săi cu ocazia oricărei ieşiri la rampă a lui Corneliu Vadim 
Tudor. Neutre în mediatizare s-au arătat Antena 1 şi Amerom; Antena 1 a relatat cele 
mai multe din acţiunile şi discursurile politice ale PRM, în cazul problemelor de 
interes public solicitând opinia tuturor liderilor de partide şi nu doar a unora dintre ei.  

În opinia publică, această formaţiune politică a avut o cu totul altă evoluţie 
decât a celorlalte partide analizate mai sus. Încrederea în ea a crescut încă de la 
preluarea puterii de către CDR-PD-UDMR. Liderii săi au avut cel mai percutant 
mesaj în mase, dintre toate mesajele transmise de reprezentanţii celorlalte 
formaţiuni din opoziţie. Discuţiile pe marginea legii învăţământului şi solicitările 
UDMR au sporit admiratorii lui Vadim Tudor, în perioadele de vârf ale acestor 
discuţii PRM obţinând în sondaje aproape 10% din voturi în cazul alegerilor 
anticipate. Din iarnă s-a constatat o uşoară scădere de popularitate, ajungând în 
toiul crizei politice din ianuarie 1998 la 7,8%. Pe ansamblul perioadei, Partidul 
România Mare a captat în medie 8,2% din admiraţiile electoratului. La televiziuni 
însă, media apariţiilor a fost de 5,1%. Se pare că televiziunile au căzut de acord să 
reducă frecvenţa apariţiilor PRM pe micul ecran la emisiunile informative. 
Interdicţiile mediatice au sporit însă audienţa sa. Atunci când această cenzură a fost 
ridicată, iar PRM a apărut cel mai des la televiziuni (luna noiembrie ’97), audienţa 
a cunoscut şi cea mai înaltă cotă: 10%. Când barierele informaţionale au fost iarăşi 
puse, popularitatea a scăzut. Aceste date ne îndreptăţesc să concluzionăm că PRM 
poate să cucerească prin mesajele sale, un număr mult mai mare de admiratori, 
decât cel indicat în anumite momente de rezultatele sondajelor. Această concluzie 
este întărită şi de faptul că liderul PRM, C.V. Tudor, are în toate cercetările 
sociologice un capital de simpatie mult mai ridicat decât partidul său, situat la 30%. 
Ignorarea mediatică i-a sporit aura de salvator mesianic al României mai ales în 
rândul muncitorilor, al vârstnicilor, al oamenilor cu venituri modeste şi şcoală 
puţină şi al celor din Vechiul Regat. Etichetarea ca extremist de către televiziuni şi 
analişti politici a avut efecte contrare celor aşteptate. La începutul lunii februarie 
1998, neîncrederea în el a scăzut mult sub neîncrederea în partidele şi politicienii 
de la putere.   

Tabelul 10 
APR 

 TOTAL  TVR1   Pro-tv   Anten. 1   Tele7   Amerom  
  + - 0 + - 0 + - 0 + - 0 + - 0 

sep. 7   1   2      1 1  2 
oct. 2            1   1 
nov. 5    2     1   2    
dec. 17    4  1   3  3 3 3   
ian. 9    2  2   1   1   3 
total 40   1 8  5   5  3 8 4  6 

14 



Mediatizarea partidelor politice la TV 61 

Alianţa Pentru România a fost formaţiunea opoziţiei cea mai apreciată la 
ştirile de seară. Încă de la apariţia ei publică, prin distanţarea de PDSR, a reuşit să 
obţină graţiile presei. În monitorizarea CIS, APR a fost analizată ca formaţiune de 
sine stătătoare doar din luna septembrie. Apariţiile pe posturile de televiziune nu au 
fost constante în fiecare lună, dar media apariţiilor situează acest partid printre cele 
frecvent mediatizate. Cu excepţia postului Tele 7abc, în luna decembrie, nici un alt 
post nu a transmis ştiri negative despre Alianţă, ceea ce este un lucru pe care nu 
l-au obţinut alte partide, iar evaluările pozitive au fost constatate, mai ales la Pro-
tv. În luna în care APR a avut cele mai numeroase apariţii televizate, s-a constatat 
în sondajele de opinie şi admiraţia cea mai mare: 10%. Există deci o disponibilitate 
a publicului în a aprecia prestaţia politică a liderilor săi, disponibilitate ce poate 
depăşi acest procent în cazul unei bune mediatizări. Pe toată perioada de la 
înfiinţare şi până în luna februarie 1998, media opţiunilor pentru APR în cazul 
alegerilor anticipate a fost 8,2%. Ceea ce se constată din cele două tipuri de 
cercetări întreprinse de CIS – monitorizarea televiziunilor şi sondarea opiniilor 
cetăţenilor – este că partidelor de opoziţie le creşte popularitatea pe măsură ce 
accesul la TVR este redus sau chiar interzis. Ca şi în cazul PRM, creşterea în 
popularitate se datorează ignorării sau cenzurării, de către redactorii televiziunii de 
stat, a mesajelor formaţiunilor de opoziţie (ceea ce este interzis este întotdeauna 
mai bun), iar supramediatizarea creează saturaţie şi dezgust. APR a fost în creştere 
pentru că a ieşit în întâmpinarea unui segment de electorat desprins din fostul FSN 
şi care nu se regăsea în nici o altă formaţiune politică: salariaţi din mediul urban 
(dar din oraşele mici şi mijlocii), cu grad de şcolarizare crescut (peste 65% din 
admiratorii săi au cel puţin liceul absolvit), rezidenţi în zonele de vest ale ţării. 

Tabelul 11 
PARTIDE NEPARLAMENTARE (PDAR, PSM, PS, PUR, PAC, PNR - Noua Românie, PL 93, etc.) 

 TOTAL  TVR1   Pro-tv   Anten. 1   Tele7   Amerom  
  + - 0 + - 0 + - 0 + - 0 + - 0 

feb. 5     1    4       
mar. 2   1            1 
apr. 6   1    1  2   1   1 
mai. 18   3   1   8   3   3 
iun. 10   2   2   3  2    1 
iul.                 
sep. 2       1  1       
oct. 12        1 9   2    
nov. 17   1 1  1   4  1 6 1  2 
dec. 8   1 1     4   2    
ian. 9      4   4      1 
total 89   9 2 1 8 2 1 39  3 14 1  9 

15 



Bruno Ştefan 62 

Locul partidelor neparlamentare în spaţiul emisiunilor informative de seară a 
televiziunilor se suprapune în bună parte cu locul lor în intenţiile electorale ale 
cetăţenilor: maxim 5%. În cazul lor, ignorarea de către televiziuni este urmarea 
inactivităţii lor politice. După alegeri, aceste partide au devenit inactive politic, lor 
neaparţinându-le nici un fel de acţiuni, declaraţii şi iniţiative politice majore. 
Scoase de către alegători din jocurile politice, ele par a fi acceptat înfrângerea, 
retrăgându-se din cursa pentru cucerirea încrederii electoratului. Excepţie fac doar 
PSM şi PUR.  

PSM a mai păstrat o vreme un loc în structura jurnalelor de ştiri, datorită 
admiraţiei unui segment din electorat situat aproape de 3%. Scăderea acestui 
procent a fost însoţită de reducerea apariţiilor televizate. Dacă în martie 1997 
întrunea 3,2% din voturi la o eventuală campanie pentru alegeri anticipate, în 
februarie 1998 procentul coborâse la 1,3%. Această scădere de popularitate s-a 
datorat într-o mare măsură slabei intervenţii în momentele cheie ale guvernării 
Ciorbea, mesajul stângii politice fiind mai bine argumentat de alte partide. 
Reapariţiile lui Adrian Păunescu, în emisiunile social-politice ale televiziunilor din 
toamna lui ’97, nu au putut să redreseze acest partid aflat într-o cădere ce nu mai 
poate fi oprită.  

PUR există ca partid doar pentru redactorii Antenei 1, pentru că liderul său 
este directorul acestui post de televiziune. Cum arătam într-un alt studiu2, 
mediatizarea excesivă în timpul campaniei electorale a lui Ioan Pop de Popa a avut 
ca efect îndepărtarea aproape totală a electoratului de acest candidat şi partid, 
pentru că acest fapt contrasta cu neutralitatea generală a postului. În toată perioada 
postelectorală, PUR nu a întreprins nici o acţiune politică majoră, iar laudele 
Antenei 1 au fost privite mai mult cu îngăduinţă; ele nu au convins pe nimeni de 
capacitatea acestui partid de a-şi asuma responsabilităţi politice.  

Despre partidele neparlamentare Televiziunea Română a transmis cele mai 
puţine informaţii, mai puţine chiar decât Amerom, post cunoscut prin zgârcenia 
ştirilor. Evaluarea lor a fost neutră la toate posturile (89%), iar numărul aprecierilor 
pozitive a fost identic cu cel al aprecierilor negative.  

În acest interval analizat, partidele neparlamentare au ocupat 5% din spaţiul 
destinat partidelor politice de către televiziuni. În opinia publică ele ocupă doar 
4%. Evoluţiile lor lunare în opinia publică şi în jurnalele de televiziune au fost 
diferite. Pentru alegători ele au cunoscut o cădere imediat după alegeri şi o 
relansare doar în luna februarie ‘98. Pentru jurnalişti, ele au fost cel mai frecvent 
mediatizate din mai până în noiembrie ‘97. Şi în cazul lor, ieşirea la rampă le-a 
îndepărtat alegătorii. Ele pot creşte doar când sunt învăluite în mister; când apar pe 
micul ecran nu fac altceva decât să convingă de incapacitatea lor politică, de lipsa 
de harismă şi de autoritate. 
 

2 Bruno Ştefan,  The Broadcasting of Political Agents and Actors on TV News in the 1996 
Election in Romania, în “The Global Network”, no 6–7, 1997. 

16 



Mediatizarea partidelor politice la TV 63 

În următoarele două tabele au fost grupate rezultatele monitorizării partidelor în 
funcţie de distribuţia acestora pe eşichierul politic. Astfel, PNŢCD, PD, PSDR, 
UDMR, PNL şi celelalte formaţiuni din CDR au fost incluse în categoria PUTERE, 
iar PDSR, PRM, PUNR, APR şi partidele neparlamentare – în categoria OPOZIŢIE. 

Tabelul 12 
PUTERE 

 TOTAL  TVR1   Pro-tv   Anten. 1   Tele7   Amerom  
  + - 0 + - 0 + - 0 + - 0 + - 0 
feb. 64   12 10 4 2 3 2 17 3 2 9    
mar. 40 3 1 6   3 1 1 15   8   2 
apr. 33   1   6  1 15   5   3 
mai. 65 3  14 2 2 5  1 24 3 1 8   3 
iun. 76 4  10 3 2 3 4  34 1  15    
iul. 97 7 2 20 2 4 4  3 40 2 3 7   4 
sep. 86 5 2 11   3   39 1  19 2 1 3 
oct. 95  1 22 4  8   26  1 14 4 5 10 
nov. 132 7 2 19 23 17 5   36 2 1 11 2 3 4 
dec. 87 9  13 3 5 1 3  28   11 4 1 9 
ian. 281 7 5 32 21 8 16 2  45 3 3 38 19 27 55 
total 1056 45 13 160 68 42 56 13 8 319 15 11 145 31 37 93 

Partidele de la putere s-au aşezat liniştit şi relativ nezgomotos în noile posturi 
dobândite în urma câştigării alegerilor. Preluarea fotoliilor guvernamentale s-a 
făcut fără o mediatizare excesivă. A existat o favorizare a lor din partea 
televiziunilor, dar aceasta nu s-a manifestat printr-o frecvenţă ridicată a relatărilor. 
Din luna februarie 1997, apariţiile lor pe micul ecran s-au redus vizibil, ajungând în 
luna aprilie la doar 4–5 ştiri pe zi (în medie una pe fiecare post). Reafirmarea lor a 
început în forţă în luna mai. De atunci, apariţiile pe posturile de televiziune au fost 
în continuă creştere. Până la reuniunea de la Madrid din iulie, coaliţia de la putere a 
întrunit cele mai puţine evaluări negative, iar aprecierile favorabile au fost deseori 
constante. După acea dată, tonul redactorilor din televiziunile care au sprijinit 
aceste forţe politice (TVR, Pro-tv, Tele 7abc) s-a schimbat, ei preferând să relateze 
şi fapte negative din activitatea acestora. La Antena 1 neutralitatea a fost 
dominantă, iar puţinele nuanţe critice observate până atunci au dispărut complet. 
Acest post a transmis cele mai multe informaţii politice, evitând cel mai mult 
favorizarea partidelor. Amerom a renunţat din toamnă la politica de ignorare a 
activităţii partidelor şi s-a implicat în transmiterea unor mesaje mai numeroase 
despre viaţa politică internă; acestea au fost în principal neutre, dar nu de puţine ori 
s-au manifestat aprecieri favorabile şi nefavorabile. Prima tv a accentuat tonul 
critic încă din primele momente de funcţionare. Neutralitatea la Tele 7abc a fost 

17 



Bruno Ştefan 64 

accentuată mai ales prin completitudinea ştirilor, acestea având durate mai lungi şi 
cuprinzând deseori atât punctele de vedere ale puterii, cât şi pe cele ale opoziţiei. 
S-au constatat însă şi ieşiri din normal, mai ales în momentele critice ale coaliţiei. 
La Pro-tv evaluările pozitive au fost cele mai numeroase; nici un alt post nu a 
difuzat atâtea ştiri favorabile puterii. În acelaşi timp, nici un alt post nu a difuzat 
atâtea ştiri negative despre aceeaşi coaliţie (doar Prima tv pare a fi hotărâtă să 
doboare acest record în 1998). Cum spuneam mai sus, goana după senzaţional 
caracterizează această televiziune. În virtutea acestei politici, nu de puţine ori s-au 
constatat tendinţe manipulatorii în favoarea puterii, prin crearea unor stări de spirit 
care să aprecieze acţiunile guvernanţilor (cazurile apartamentelor minerilor vândute 
pe un aragaz, al pretinsei migraţii masive a acestora spre localităţi din Moldova, al 
maşinilor luxoase ale directorilor din unităţile restructurate, insinuând că 
achiziţionarea acestora a dus la închiderea întreprinderilor, etc). La TVR părtinirea 
a fost vizibilă nu numai prin laude la adresa puterii (care au fost destul de 
numeroase), ci şi prin lipsa criticilor, a ştirilor care puteau ştirbi credibilitatea 
acesteia. Ca şi în anii trecuţi, TVR a rămas o televiziune a puterii, indiferent de 
culoarea politică a acesteia. Metoda folosită a fost aceea a relatării unor acţiuni, 
fapte, declaraţii sau intenţii ale formaţiunilor de la putere în acţiuni politice de 
importanţă naţională, oferindu-le un loc important în structura jurnalelor 
informative şi un credit moral uriaş.  

În tot acest interval postelectoral analizat, coaliţia aflată la guvernare a ocupat 
aproximativ 60% din frecvenţele şi duratele acordate de televiziuni partidelor 
politice. Doar ruptura grupării Meleşcanu din PDSR a micşorat în aprilie-iunie 
această pondere în favoarea opoziţiei. Începând din toamnă, ştirile televiziunilor au 
fost monopolizate de guvernanţi, ajungând în ianuarie 1998 la o pondere de peste 
82%. Evoluţia puterii pe micile ecrane a fost total opusă evoluţiei ei în aprecierile 
publicului. Valoarea maximă, înregistrată în sondajele CIS, a intenţiilor de vot pentru 
CDR, PNL, PD, PSDR, UDMR, a fost constatată în luna martie: 57%. Ea a cunoscut 
scăderi continue de la lună la lună, ajungând în luna octombrie la 34,3%. Doar 
redresarea PD-ului, ca urmare a conflictului cu PNŢCD, a ridicat la 41,6% aprecierea 
acestei coaliţii. Aceste date confirmă ipoteza avansată de unii analişti că ponderea 
partidelor social-democrate este în continuă creştere, în ciuda slabelor mediatizări şi 
că o coaliţie a lor ar putea să domine viaţa politică românească în urma unor alegeri 
anticipate (15,2%PDSR + 12,4%USD + 7,2%APR = 34,8%). Opţiunile cetăţenilor 
pentru partidele de dreapta par a se stabiliza la 35%, în ciuda mediatizării de 60% 
făcută lor de principalele televiziuni. Această intensă mediatizare (nu este vorba aici 
numai de propagandă, ci mai ales de relatări sistematice ale declaraţiilor lor) a năruit 
speranţele unei importante părţi din electorat, dezamăgită de social-democraţia 
practicată până la alegeri de foştii guvernanţi, care acum pare a reveni treptat la mai 
vechea dragoste politică. În condiţiile pluralităţii mass-media, propaganda făcută de 
TVR guvernanţilor a fost contraproductivă, cetăţenii având posibilitatea să distingă 
uşor ce este reclamă politică şi ce este adevăr.  

18 



Mediatizarea partidelor politice la TV 65 

Tabelul 13 
OPOZIŢIE 

 TOTAL  TVR1   Pro-tv   Anten. 1   Tele7   Amerom  
  + - 0 + - 0 + - 0 + - 0 + - 0 
feb. 57   7 2 6 1 1 1 30 1 2 6    
mar. 39  2 6  2   1 16  1 5  1 5 
apr. 51   6  5 9 1 1 19   7   3 
mai. 81 4 4 9  1 6 2 4 26 2 4 13   6 
iun. 91  8 14 3 7 3  1 29 2 4 13  4 3 
iul. 58 3 4 4 3 8 4 2  18   10   2 
sept. 47 2  6   2 1  22   6 2 1 2 
oct. 50   5  1 1  4 24  1 11 1 1 1 
nov. 126  3 21 5 8 4 2  36  6 32 4 2 3 
dec. 71  1 7 7 2 3   21  7 12 7 2 2 
ian. 61   6 7  11   17   4 2 1 13 
total 732 9 22 91 27 40 44 9 12 258 5 25 119 16 12 40 

Evoluţia opoziţiei pe micul ecran nu a fost liniară, cunoscând suişuri şi 
coborâşuri în funcţie de acţiunile întreprinse. Două au fost momentele de maximă 
mediatizare: ruptura APR din PDSR şi remanierea cabinetului Ciorbea, când a fost 
pusă pentru prima dată de la alegeri problema eficacităţii acestui guvern. Foştii 
guvernanţi au fost deseori acuzaţi public pentru catastrofala moştenire lăsată noii 
puteri. În luna februarie ’97, încă mai puteau fi constatate asemenea declaraţii în 
emisiunile de ştiri. Cu timpul ele s-au redus, partidele de opoziţie acceptând o ieşire din 
scenă, acordând o perioadă de graţie coaliţiei guvernamentale, până la reuniunea de la 
Madrid. Această perioadă a fost întreruptă de frământările interne ale acestora, de 
conflictele Meleşcanu − Iliescu şi Tabără − Funar, care s-au bucurat de o largă 
prezentare în emisiunile de ştiri.  

TVR a transmis pe toată perioada analizată de două ori mai puţine informaţii 
despre opoziţie decât despre putere (35%). Aprecierile negative ale opoziţiei au fost 
de două ori mai numeroase decât ale puterii, iar cele pozitive de 5 ori mai puţine. 
Prin comparaţie cu alte televiziuni, TVR a preferat ignorarea acestor formaţiuni. 

Pro-tv a dat în cadrul „Ştirilor” aproximativ 10 informaţii pe săptămână 
despre partidele din opoziţie. Părtinirea a fost evidentă, numărul evaluărilor 
negative fiind aproape de două ori mai mare decât cele pozitive şi egal cu cele 
neutre. La acest post au fost constatate cele mai multe ironii şi critici ale acestora. 
Evaluările pozitive s-au observat mai ales în ultimele luni de monitorizare. 

Antena 1 a transmis despre opoziţie informaţii cât două sau chiar trei televiziuni 
la un loc. Peste 90% din ele au fost neutre. În cifre absolute pare a fi cel mai important 
vector mediatic al opoziţiei. În realitate, „Observatorul” a avut cele mai numeroase ştiri 
politice, iar raportul putere–opoziţie în componenţa acestuia a fost 55 : 45%, fiind din 
acest punct de vedere apropiat de reprezentarea lor parlamentară. 

Tele 7abc a păstrat acelaşi raport între cele două forţe, numai că evaluările 
pozitive ale opoziţiei au fost de trei ori mai puţine, iar cele negative de peste două 
ori mai numeroase decât cele ale puterii. 

19 



Bruno Ştefan 66 

Amerom a schimbat proporţiile (70% putere şi 30% opoziţie), preferând o 
ignorare a opoziţiei şi o mediatizare critică a puterii. 

Pe ansamblu, opoziţia a avut o medie de 40% în structura jurnalelor informative 
de seară, iar în aprecierea opiniei publice voturile cumulate de formaţiunile amintite au 
atins în sondaje 37–38%. Prin comparaţie, puterea a fost mediatizată în proporţie de 
60% şi apreciată doar de 40% din cetăţenii cu drept de vot. 

Tabelul 14 
Evoluţia opţiunilor politice în cazul alegerilor anticipate martie 1997 - ianuarie 1998 

 mar. iul. aug. sept. oct. nov. dec. ian. media media 
apariţilor tv 

1. CDR 41.0 30.0 26.1 27.4 23.2 27.2 24.8 22.8 27.8 26.16 
2. PDSR 21.4 11.8 12.3 13.1 15.9 14.4 13.0 15.2 14.6 20.69 
3. USD 12.9 6.5 8.1 6.1 7.6 5.9 9.3 12.4 8.6 19.79 
4. UDMR 3.1 2.3 4.1 2.0 1.6 1.8 2.0 2.1 2.3 5.25 
5. PRM 7.8 7.7 8.2 9.1 7.6 9.8 8.1 7.8 8.2 5.14 
6. PUNR 3.3 3.8 3.1 4.1 3.1 4.1 2.9 2.3 3.3 7.88 
7. PSM 3.2 2.1 2.8 1.4 2.6 1.8 1.7 1.3 2.1  
8. PNL  2.6  1.4 1.9 1.8 2.3 4.3 2.3 7.82 
9. APR  7.1 7.4 8.1 8.5 9.5 9.9 7.2 8.2 2.23 
10. Alta 2.1 1.5 1.6 1.0 2.3 1.8 1.7 3.3 1.9 4.97 
11. Nu ar vota 5.1 13.0 13.1 13.5 12.3 9.1 11.9 8.5 10.8  
12. Nu stiu  11.5 13.2 12.7 13.4 12.7 12.5 13.1 12.7  

 
 

27.8

14.6

8.6

2.3

8.2

3.3

2.1

2.3

8.2

1.9

10.8

12.7

0 5 10 15 20 25 30

CDR

PDSR

USD

UDMR

PRM

PUNR

PSM

PNL

ApR

Alta

Nu ar vota

Nu stiu

Media optiunilor electorale în cazul alegerilor anticipate 
martie 1997 - februarie 1998

20 



Mediatizarea partidelor politice la TV 67 

Tabelul 15 
Media apariţiilor partidelor politice pe micul ecran în perioada februarie 1997 - ianuarie 1998 

PARTIDUL TOTAL Apariţii Pozitiv Negativ Neutru 
 abs. % abs.         % abs.            % abs.            % 
PNŢCD 386 21.58  74       19.17  39          10.10    273      70.73 
PNL 140 7.82  15       10.71  11            7.85    114      81.42  
ALTELE DIN CDR  82 4.58  10       12.19   6             7.31     66       80.48 
PD 330 18.45  54       16.36  42          12.72    234      70.90 
PSDR  24 1.34   9        37.50   1             4.16     14       58.33 
UDMR  94 5.25  11       11.70  11          11.70     72       76.60 
PDSR 370 20.69  38       10.27  70          18.92    262      70.81 
PUNR 141 7.88   6          4.25  19          13.47    116      82.27 
PRM  92 5.14   5          5.43  14          15.22     73       79.35 
APR  40 2.23  12        30.00   3             7.50     25       62.50 
NEPARLAMENTARE  89 4.97   5          5.61   5             5.61     79       88.76  
TOTAL 1788 100 239      13.36 221         12.36 1 328      74.27 
Din care: PUTEREA 1056 59.06 173      16.38 110         10.41    773      73.20 

OPOZITIA 732 40.94   66        9.01 111         15.16    555      75.81 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

21.58

7.82

4.58

18.45

1.34

5.25

20.69

7.88

5.14

2.23

4.97

0 5 10 15 20 25

PNTCD

PNL

Altele din CDR

PD

PSDR

UDMR

PDSR

PUNR

PRM

APR

Neparlamentare

Media aparitiilor partidelor politice pe micul ecran
 februarie 1997 - ianuarie 1998

c

21 



Bruno Ştefan 68 

Televiziunile joacă indiscutabil un rol important în formarea opiniilor 
cetăţenilor. În România, 96% din alegători au acasă un televizor în faţa căruia stau 
câteva ore zilnic urmărind emisiunile transmise. Jurnalele informative de seară sunt 
urmărite cu regularitate de aproape toată populaţia adultă a ţării (90%) pentru că ele 
reprezintă sursa cea mai ieftină şi mai completă de obţinere a informaţiilor despre 
viaţa politică (conform unui sondaj CIS, 44% din cetăţeni folosesc cel mai mult 
televiziunea ca mijloc de informare, 27% folosesc radioul, 22% utilizează presa 
scrisă, iar 7% obţin informaţii din discuţiile cu cunoscuţii). Această expunere este 
selectivă şi preferenţială. Astfel, 72% vizionează cel mai des „Jurnalul” TVR1, 
32% „Ştirile” Pro-tv, 29% „Observatorul” Antenei 1, 19% „Focusul” de la Prima-
tv şi 2% „Telejurnalul” transmis de Tele 7abc. Cumularea acestor procente arată că 
există un număr de cetăţeni care urmăresc în aceeaşi seară mai multe jurnale 
informative. Această expunere la mai multe televiziuni nu se petrece decât în 
mediile în care recepţia lor este posibilă (şi în afara TVR-ului recepţionat favorabil 
de 92% din cetăţeni, doar Antena 1 şi Pro-tv ating procente puţin peste 50%). 
Recepţionarea mai multor televiziuni este un privilegiu al orăşenilor şi al unor 
persoane înstărite din mediul rural care au abonament la o reţea-cablu. Pe harta 
ariilor de extindere a televiziunilor există locuri în care se constată monopolul 
televiziunii de stat; aceste locuri sunt mai frecvent întâlnite în Moldova, Oltenia şi 
în mediile rurale. Intensa campanie de propagandă dusă de TVR cu scopul de a 
convinge alegătorii că politica dusă de actuala putere este cea mai bună posibilă 
(sau cel mai mic rău posibil) ar fi trebuit să convingă mai ales cetăţenii din zonele 
în care deţinea monopolul. Alegătorii acestor zone sunt însă fideli foştilor 
guvernanţi. Campania pro-CDR urmărită de cel puţin trei sferturi din cetăţeni pe 
micul ecran nu a dat roade decât în prima ei fază, în care aşteptările erau uriaşe. 
Nesusţinută de o politică hotărâtă a guvernanţilor, ea s-a transformat în simplă 
demagogie. A fost de ajuns un conflict banal între partidele aflate la putere ca 
dezgustul populaţiei faţă de autorităţi să se propage cu o viteză uimitoare. În numai 
o lună de la izbucnirea conflictului PNŢCD – PD, CDR a pierdut jumătate din 
admiratori, iar numărul antipatizanţilor s-a dublat.  

 Încrederea în sursele de informaţii a cunoscut şi ea modificări pe perioada 
postelectorală. În condiţiile unui declin accentuat al economiei naţionale, industria 
audio-vizuală a fost singura în expansiune, iar cererea încă nu s-a ridicat la nivelul                 
ofertei. Există deci o nevoie a populaţiei de informare, de căutare a unor surse 
credibile şi complete. Iar faptul că 35% din subiecţii aceluiaşi sondaj doresc să 
vadă mai multe informaţii despre activitatea guvernului şi 31% sunt interesaţi de 
interviurile cu cetăţenii simpli, arată că există o dorinţă de comunicare biunivocă, 
atât de sus în jos (de transparenţă a informaţiilor despre putere), cât şi de jos în sus 
(astfel încât guvernanţii să ştie permanent că acţiunile lor sunt sancţionate de 
cetăţeni, pe care nu mai trebuie să-i trateze ca mase amorfe). Pentru televiziunile 
existente, anul 1997 a fost unul al căutărilor şi al tatonărilor, dar în acelaşi timp şi 

22 



Mediatizarea partidelor politice la TV 69 

al expansiunilor în teritoriu. Când piaţa audio-vizuală va cunoaşte o relativă 
aşezare, concurenţa pentru câştigarea audienţei se va muta în redacţiile emisiunilor 
social-politice. Modificări ale stilurilor jurnalistice se fac deja simţite încă din acest 
an. Restructurările vor fi însă mult mai rapide decât cele care se petrec în alte 
domenii în România, iar ele vor antrena schimbări importante în viaţa politică şi în 
relaţiile dintre guvernanţi şi guvernaţi.  
 

Martie 1998, Bucureşti 

23 


