
www.ssoar.info

The Broadcasting of Political Agents and Actors on
TV News in the 1996 Elections in Romania
Stefan, Bruno

Veröffentlichungsversion / Published Version
Zeitschriftenartikel / journal article

Empfohlene Zitierung / Suggested Citation:
Stefan, B. (1997). The Broadcasting of Political Agents and Actors on TV News in the 1996 Elections in Romania. The
Global Network, 6-7, 47-70. https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-53766-7

Nutzungsbedingungen:
Dieser Text wird unter einer Free Digital Peer Publishing Licence
zur Verfügung gestellt. Nähere Auskünfte zu den DiPP-Lizenzen
finden Sie hier:
http://www.dipp.nrw.de/lizenzen/dppl/service/dppl/

Terms of use:
This document is made available under a Free Digital Peer
Publishing Licence. For more Information see:
http://www.dipp.nrw.de/lizenzen/dppl/service/dppl/

http://www.ssoar.info
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-53766-7
http://www.dipp.nrw.de/lizenzen/dppl/service/dppl/
http://www.dipp.nrw.de/lizenzen/dppl/service/dppl/


Introduction

T
H E m e a s u r e-
ment of tv’ s
i n v o l v e m e n t
in election
campaign is

a usual thing in the
western countries. Each
important TV station has
a research department
which monitors the pres-
ence of electoral agents
and competitors on the
TV screen, in order to
rationally divide broad-
casting time. In the
meantime, the research

institutes make mea-
surements for all TV stu-
dios, taking into account
much more variables
which are meant to
reveal the ways a televi-
sion can influence the
electoral behaviours in
the expected direction.

In Romania, the
problem of mea-
suring the TV’s
implications in
the electoral cam-
paign had not
existed until the
1996 elections.
The main reason

The Global Network / Le reseau global 1

The Broadcasting
of Political Agents
and Actors on TV
News in the 1996

Elections in Romania

BY BRUNO STEFAN

BRUNO STEFAN
is university assistant

at “Politehnica”
University from

Bucharest and
researcher at the

Independent Centre
of Social Studies and

Polls (CIS)



was that, until this elections,
the debates between electoral
candidates were broadcast
almost exclusively by the
Romanian Television - SOTI
studio had, in its short exis-
tence a weak audience, because
of the late hours and the
restricted area  of broadcasting.
The criticisms brought to the
TVR involvement in the cam-
paign for Ion Iliescu’s party
were numerous and solidly
proved, and they had an
important role in building the
programs of private TV sta-
tions which appeared after
1993. Since Tele 7abc, Antena
1 and PRO TV have become
alternative sources of informa-
tion, the Public Television had
to change its discourse, and the
support for the same political
forces became more subtle.

The research below began in
October 1995, when the
attempts of manipulation
through the impartial news
presentation became more
obvious.In the same news pro-
gram one could see on TVR
haw Ion Iliescu was welcomed
with cheers, flowers , bread
and salt in a village of Giurgiu,
and immediately after , a piece
of news was showing same stu-
dents contesting Emil Constan-
tinescu because  they wanted a
‘’capable rector’’. On Tele 7 abc,
the same day, the public saw
Ion Iliescu rejected by the peas-
ants in the department Giur-

giu, which were throwing pota-
toes and tomatoes at the presi-
dential team, while Emil
Constantinescu, in a ceremoni-
al atmosphere, was awarding
Mario Vargas Llosa the Doctor
Honoris Causa title of Univer-
sity of Bucharest.

Such half-truths and tenden-
tious interpretation of the
events which concerned the two
candidates to the supreme posi-
tion in the state(the above
mentioned case was not the
only one and one can remember
many other situations which
appeared on the other TV sta-
tions, private ones, but espe-
cially on the public television)
raised a lot of questions for the
researchers of the Independent
Centre of Social Studies and
Polls (CIS).

✘ is it possible to draw up a
programming schedule to
quantify the partisan spirit  of
each TV station?

✘ how can the TV assessment
criteria be thought, criteria
which shouldn’t be tenden -
tious, themselves marked by
the political sympathies of the
researchers working at the
a n a l y s i s ?

✘ in what way can such
manipulating tendencies be
prevented and sanctioned, in
order to secure a correct broad -
casting of the campaign?

The Global Network / Le reseau global 1



Trying to give an answer to
these questions CIS launched
the research regarding the
monitoring of TV studios
involvement in the political life
and in the election campaign.

The Methodology
of Research

T H E research began with a
plot phase in which were

taken into account more then
200 variables. Only the most
significant ones were restained
as  they could be subjects  both
to comparative analyses bet-
ween studios, and to a study
regarding the evolution in
t i m e .

As the result of the polls made
both by CIS and by other insti-
tutes of sociology were showing
that the evening news reels
(between 19.30-21,30) had a
high audience on every TV sta-
tion, a special attention was
given to them. Their monitor-
ing concerned quota flowing
a s p e c t s :

1. The news hierarchy
according to its reference
fields (home, politics, eco -
nomics, social, foreign
affairs, international, other
non-political internal, vari -
ous) taking into account
both their duration and
their frequency.

2. The measurement of the
share granted to the main
political and social agents:
of (president, presidency,
government, justice, army,
police, Romanian Intelligen -
ce Service, The Social Demo -
cracy Party of Romania), of
the opposition (CDR, USD,
ANL, UNC, other parties)
and others (local adminis -
tration, the Deputy Cham -
ber, the Senate, the Church,
trade unions, and other
organisations of the civil
s o c i e t y ) .

3. The identification of the
news with obvious political
implications, but also the
subsidiary ones (in which
the electoral wasn’t the
direct topic of the news) and
of the mass-media agents.

4. The frequency of political
parties on TV news.

5. The hierarchy of the most
broadcast political actors
under the TV news program.

6. The circumstances of
broadcasting of the above
mentioned actors (usual,
conflictual, ceremonial).

7. The topic tackled by this
agents according to their
programs performance and
the other competitors.

8. The assessment of those

The Global Network / Le reseau global 1



agents by each TV station.

9.The assessment of actors
and political parties.

10. The frequency of broad -
casting special topics with
great electoral impact: infla -
tion-wages, social protection,
corruption, edilitary actions,
NATO and EU integration,
the relation with Hungary.

All these aspects were mea-
sured from the point of view of
both frequency and the dura-
t i o n .

To simplify  this analysis, one
week every month was selected
at random. These weeks of
monitoring during the election
campaign were: 22-28 of April,
22-28 of May, 22-28 of July,
19-25 of September, 30-6 of
October, 12-18 of November.

The April-November interval
had three great periods:

1. The campaign for the lo-
cal elections (April-May
1 9 9 6 )
2. The pre-campaign for the
general and presidential
elections (July-August 1996)
3. The campaign for the ge-
neral and presidential elec-
tions (September-November
1 9 9 6 ) .

This monitoring was possible
due to the help of the team

made up of researchers and
professors of social studies / sci-
ences, coordinated by the exec-
utive director of CIS, Pavel
Campeanu. This team was
composed of:

✘ Gabriel Nagat - researcher at
the Philosophy Institute of
Romanian Academy

✘ Bruno Stefan - university
assistant at “Politehnica”
University and CIS researcher

✘ Marin Burcea - researcher at
the Center of Regional
S o c i o l o g y

✘ Silvia Cotofan - university
assistant at the Faculty of
Journalism of Bucharest
U n i v e r s i t y

✘ Romulus Brancoveanu -
researcher at the Institute of
Educational Sciences

✘ Gabriel Ivan - researcher at
the Institute  of educational
S c i e n c e s

✘ Camelia Baciu - researcher
at the Institute of Sociology  of
the Romanian  Academy

✘ Dan Oprescu - researcher at
the Center of Political Studies
and Comparative Analysis

✘ Daniela Murgoci - expert at
the Council for Coordination,
Strategy and Economic Reform

The Global Network / Le reseau global 1



✘ Simona Stefanescu - resear-
cher at the Institute of Socio-
logy of the Romanian Academy

✘ Anca Daia - university assis-
tant  at the National School of
Political and Administrative
S t u d i e s

✘ Gabriela Russo - researcher
at the Institute of Hygiene

The Broadcasting of Political
Agents in TV news shows

B Y “agents” were designat-
ed the social and political

institutions  which were the
carrier of the actions that made
the main object of the news,
and also the persons which
were talking on behalf of those
institutions. The data below
refer to the frequency of the
presence of the screen of the
main political and social actors,
which were grouped into power
agents, opposition’s agents and
un-registered politically agents

Commentaries:

• The Romanian Television
began the campaign with a sig-
nificant broadcasting of presi-

The Global Network / Le reseau global 1

Table 1

Mediatisation Frequence of the Agents on the National TV Channel 1
(TVR 1)

A g e n t s M o n t h s
A p r i l M a y J u l y A u g u s t S e p t . O c t . N o v

P r e s i d e n t 1 2 . 3 1 5 . 9 8 . 4 3 . 0 5 8 . 4 5 2 . 8 5 . 2 7
G o v e r n m e n t 2 0 2 6 1 9 . 6 2 1 . 3 7 1 8 . 8 3 1 3 . 4 1 1 8 . 4 3
J u s t i c e 3 1 . 8 0 . 9 2 . 3 1 . 9 4 2 . 2 3 6 . 5 8
A r m y 4 . 6 0 . 9 1 3 . 9 6 . 1 1 2 . 6 3 . 3 5 1 . 3 1
Police & SRI* 2 . 3 5 . 3 1 2 . 2 3 . 8 2 1 . 9 4 1 . 6 8 6 . 5 8
S D P R 4 1 . 8 4 . 7 6 . 1 1 1 . 3 4 . 4 7 1 . 3 1
SDPR Allies 2 . 3 1 . 8 - 0 . 7 6 * * * * * *
C D R 0 . 5 2 . 7 4 . 7 3 . 8 2 1 . 9 4 2 . 7 9 1 3 . 1 6
Other opposition parties 5 . 5 3 . 6 9 . 3 1 . 5 2 7 . 7 9 2 3 . 4 6 3 . 9 5
P a r l i a m e n t 5 . 1 4 . 5 1 . 9 3 . 0 5 7 . 1 4 9 . 5 2 . 6 2
Local Administration 4 7 7 . 5 1 1 . 4 5 3 . 9 4 . 4 7 7 . 9
C h u r c h 2 . 3 5 . 3 1 . 9 3 . 0 5 0 . 6 5 1 . 1 2 2 . 6 2
P a t r o n a g e 5 . 5 0 . 9 2 . 8 1 3 . 7 4 9 . 7 5 1 2 . 8 5 5 . 2 7
S y n d i c a t e s 1 . 6 4 . 5 1 . 9 3 . 8 2 0 . 6 5 1 . 1 2 1 3 . 1 6
Other civil society
o r g a n i s a t i o n s 2 7 1 8 1 0 . 3 1 6 . 0 3 3 3 . 1 2 1 6 . 7 5 1 1 . 8 4

* Romanian Information Service
** Period in which SDPR governed without declared political allies



dent Iliescu (by May the news
referring to him had amounted
to almost 16% ), this broadcast-
ing decreasing after the local
e l e c t i o n s .

• The Government was the
institution the most shown on
the screen. One out of five
pieces of news had the govern-
ment’s as the topic.

• SDPR expressed itself almost
exclusively through the actions
of the institutions it ruled. As a
party in competition with other
political forces, it was pretty
weakly represented, although
the news about SDPR was both
in frequency and in duration
more numerous than that
referring to the Democratic
C o n v e n t i o n .

• Until the second round of the
presidential elections, SDPR
had been prevailing at the TVR
news, both by its agents (presi-
dency, government,army, pol-
ice, RIS, justice), and by other
agents which, although
declared as politically non-reg-
istered (such as the patronage),
had SDPR leaders at their
head, some of them being can-
didates in the elections.

• SDPR’ allies (The Socialist
Labour Party, Great Romania
Party, National Unity Party of
Romania) were almost ignored
as long as they were in the gov-
ernment. They were given

attention especially after they
left the power’s spheres, becom-
ing the new opposition.

• The opposition was present
on the screen especially
through small parties and
alliances, which didn’t overpass
the electoral level of admission
in Parliament (The Liberal
National Alliance, The Socialist
Party,The Socialist Labour
Party, The National Center
Union). The news about the DC
was insignificant both in fre-
quency and in duration. It was
only the first round victory that
brought TVR’s attention on this
a l l i a n c e .

• As long as the government
party had controlled TVR’s
news it fully broadcast itself.
Over half of the news referred
to the institutions it ruled. A
third of it had as subject-mat-
ter colloquies symposia, meet-
ings and actions of some organ-
isations of the civilian society.
The unions, which often acted
against the government and
declared their support the DC
were almost inexistent on TVR.
In the same situation was the
local administration - under
the control of the DC. Since it
hadn’t supported any political
force, the Church was rarely
seen at the TV news, except for
Easter Day and Saint Mary
D a y .

The Global Network / Le reseau global 1



Comments:

• Unlike TVR, the time dedi-
cated to the news about
President Iliescu was much
shorter at the private stations,
a fact which proves the support
which the national television
granted to this candidate. The
receiving by the president of an
ambassador from an African
country with which Romania
didn’t have any important rela-
tionship, became a very impor-
tant event, fully broadcast at
the beginning of “Actualitati”
on TVR.

• The Government’s actions
were given attention by all the

TV stations.Antena 1 broadcast
only a few pieces of news and
Pro-Tv the most numerous
pieces of news.The last months
of the elections campaigns
(October and November) re-
duced the frequency of govern-
ment and ministerial appear-
ances in the news programs
almost by half.

• SDPR was much more pre-
sent at the private stations
(except Pro-Tv) than at the
public station. Antena 1 pre-
sented a double number of
pieces of news than TVR.

• DCR was the most often pre-
sented by Tele 7abc ( about 7,6

The Global Network / Le reseau global 1

Table 2

Mediatisation Frequence of the Agents on Tele 7abc

A g e n t s M o n t h s
A p r i l M a y J u l y A u g u s t S e p t . O c t . N o v

P r e s i d e n t 5 2 . 4 5 . 6 1 . 2 6 3 . 9 1 . 3 3 2
G o v e r n m e n t 1 8 . 8 1 2 . 2 2 0 . 2 1 9 1 9 . 3 1 4 . 6 5 1 1
J u s t i c e 1 . 2 2 . 4 2 . 2 2 . 5 3 3 . 9 5 . 3 3 1
A r m y 1 . 2 - 6 . 8 1 . 2 6 2 . 6 4 . 0 1 1
Police & SRI* 1 2 . 5 8 . 5 3 . 4 1 1 . 4 3 . 9 6 . 6 7 4
P D S R 1 0 3 . 7 6 . 8 6 . 3 2 1 . 3 4 . 0 1 6
PDSR Allies 8 . 8 1 . 2 1 . 1 - * * * * * *
C D R 6 . 3 4 . 9 9 1 3 . 9 3 6 . 4 2 5 . 3 3 8
Other opposition parties 8 . 8 9 . 8 5 . 6 1 0 . 1 2 7 . 8 1 0 . 6 7 3
P a r l i a m e n t 1 1 . 2 3 . 6 - 1 . 2 6 1 6 . 7 3 1 2 2
Local Administration 2 . 5 2 . 4 9 5 . 0 6 1 4 . 1 2 1 2 6
C h u r c h - 1 . 2 - - 2 . 6 - -
P a t r o n a g e 3 . 7 3 . 7 7 . 8 7 . 6 3 . 9 - 1 2
S y n d i c a t e s 6 . 3 1 3 . 5 5 . 6 1 . 2 6 8 . 4 4 . 0 1 4
Other civil society
o r g a n i s a t i o n s 3 . 7 3 0 . 5 1 6 . 9 1 9 5 . 1 3 2 0 4 0

* Romanian Information Service
** Period in which SDPR governed without declared political allies



percentages). Antena 1 devoted
an equal time to SDPR and
DCR (about 6,2% of the news,
much more than Pro-Tv - 4,8%
or TVR - 4,2%).These averages
were significantly increased by
the broadcasting of the DCR
activity during the last moni-
toring period, precisely the
period between the two presi-
dency election ballots. All the
TV stations foresaw the change
and focused on the winners.
The most radical change
occurred at TVR  and Pro-TV.

• Throughout seven months of
elections, the four TV stations
frequently presented the other

opposition parties. The most
news was presented by Antena
1 (an excessive mediatisation of
the National Center Union - an
alliance ruled by the Manager
of Antena 1) and the least at
ProTV - by half less than
Antena 1. The percentage was
about the same, 7,8, at Tele
7abc and TVR. But it is worth
mentioning that during the
most important period of the
elections ( in October), one out
of four pieces of news was
about an opposition party
except the DCR at TVR.
During the elections, the televi-
sions created special programs
in which the time was shared

The Global Network / Le reseau global 1

Table 3

Mediatisation Frequence of the Agents on Antena 1

A g e n t s M o n t h s
A p r i l M a y J u l y A u g u s t S e p t . O c t . N o v

P r e s i d e n t 2 . 4 3 . 3 9 . 1 1 . 5 5 5 . 1 3 . 3 3 . 8 7
G o v e r n m e n t 2 0 . 1 7 . 6 1 0 1 7 . 8 3 1 3 . 6 1 3 . 2 9 6 . 9 7
J u s t i c e 1 . 3 0 . 8 4 . 6 4 . 6 6 8 . 5 4 . 9 5 1 . 5 5
A r m y 3 1 . 7 4 . 6 3 . 1 - - 3 . 8 7
Police & SRI* 8 . 5 7 . 6 5 . 3 6 . 2 1 . 7 7 . 4 3 2 . 3 2
S D P R 3 . 7 8 . 4 4 . 6 8 . 5 3 5 . 9 5 . 7 8 6 . 9 7
SDPR Allies 1 . 8 1 . 7 0 . 8 2 . 3 2 * * * * * *
C D R 2 . 4 5 3 1 2 . 4 6 . 8 5 . 7 8 8 . 5 3
Other opposition parties 7 . 3 4 1 0 . 7 1 0 . 8 5 1 5 . 1 2 9 . 0 7 9 . 3
P a r l i a m e n t 8 3 . 7 1 . 5 3 . 8 7 9 . 3 8 . 2 5 0 . 7 7
Local Administration 2 . 4 1 0 6 . 1 1 0 . 0 8 4 . 2 1 1 . 5 7 9 . 3
C h u r c h 0 . 6 - 0 . 8 1 . 5 5 1 . 7 1 . 6 5 -
P a t r o n a g e 1 2 . 2 1 1 . 8 1 2 . 2 4 . 6 6 1 1 . 9 3 . 3 1 3 . 9 8
S y n d i c a t e s 7 . 3 5 3 . 8 2 . 3 2 4 . 2 0 . 8 2 3 . 1
Other civil society
o r g a n i s a t i o n s 1 9 2 9 . 4 2 2 . 9 1 0 . 0 8 1 1 . 9 2 4 . 8 1 2 9 . 4 7

* Romanian Information Service
** Period in which SDPR governed without declared political allies



according to the National
Audio-Visual Council decisions.
These programs were meant to
take the election news away
from the news programs. Yet it
was presented by all the sta-
tions, but not significantly. The
private televisions essentially
reflected a situation confirmed
by the elections. They present-
ed the main parties proportion-
ally to their best results in

O c t o b e r .

• Table 5 shows some very
important things:

1. The Romanian Television
tried to draw the public’s atten-
tion to the other opposition par-
ties which were ten times more
present on the TV screen than
this year.

The Global Network / Le reseau global 1

Table 4

Mediatisation Frequence of the Agents on ProTV

A g e n t s M o n t h s
A p r i l M a y J u l y A u g u s t S e p t . O c t . N o v

P r e s i d e n t 2 . 6 0 . 6 7 . 1 0 . 7 1 1 . 3 0 . 6 2 . 3 1
G o v e r n m e n t 2 1 1 7 1 4 . 2 2 6 . 2 5 2 6 . 9 1 3 . 2 6 1 3 . 8 4
J u s t i c e 6 . 5 1 . 3 5 . 6 4 . 9 6 9 . 6 7 . 6 8 7 . 6 9
A r m y 2 . 6 2 . 6 5 2 . 8 4 2 . 6 1 . 3 8 3 . 8 5
Police & SRI* 7 . 8 3 . 9 7 . 1 5 . 6 7 7 4 . 1 7 2 . 3 1
S D P R - 5 . 8 2 . 8 2 . 1 2 - 2 . 7 8 3 . 0 8
SDPR Allies 1 . 3 2 - 1 . 4 1 * * * * * *
C D R 4 3 . 9 3 . 5 5 . 6 7 5 . 1 1 . 3 8 1 0 . 7 7
Other opposition parties 7 . 8 5 . 8 5 4 . 2 5 7 . 1 3 . 1 8 2 . 3 1
P a r l i a m e n t 1 4 1 . 9 2 . 1 2 . 1 2 3 . 2 1 1 . 8 4 0 . 7 7
Local Administration 7 . 8 5 . 8 1 0 4 . 9 6 7 . 7 9 . 0 7 3 . 8 5
C h u r c h 4 0 . 6 - 1 . 4 1 0 . 6 - -
P a t r o n a g e 1 3 1 9 . 5 1 9 . 2 2 1 . 3 1 3 . 5 9 . 0 7 1 3 . 0 7
S y n d i c a t e s 2 . 6 1 4 . 3 1 . 4 2 . 8 3 3 . 2 1 . 3 8 6 . 9 2
Other civil society
o r g a n i s a t i o n s 5 1 5 1 7 1 3 . 5 1 2 . 2 3 4 . 2 1 2 9 . 2 3

* Romanian Information Service
** Period in which SDPR governed without declared political allies

Table 5

Mediatisation Frequence of the Political Parties in October 1996

T V R Tele 7abc Antena 1 P r o T V
S D P R 4 . 4 7 4 . 0 1 5 . 7 8 2 . 7 8
D C R 2 . 7 9 5 . 3 3 5 . 7 8 1 . 3 8
Other parties 2 3 . 4 6 1 0 . 6 7 9 . 0 7 3 . 1 8



2. The station which tried to
respect most the Audio-Video
Council was ProTV.

3. The station which was the
closest to the electorate options
was Tele 7abc, closely followed
by Antena 1.

• The actions of the employers’
representatives were more
often presented by ProTV
(about 15% of all stations) and
seldom by Tele 7abc (5,5 %). In

October - the top period of the
elections - TVR was the most
concerned station with the
patronage's actions, as com-
pared to the private stations.

• The most important media
vector of the Trade Unions
message was Tele 7abc. The
public stations and Antena 1
were the most indifferent sta-
tions to the Trade Unions
actions. These were often pre-

sented by the private stations
in May, a favourite month for
strikes in the last seven years.

• The civil society institutions
(cultural, educational, scientific
institutions) were equally pre-
sented by the four stations. No
agent knew a simultaneous
and continuous televising by all
the TV stations. The average
was one out of five pieces of
news were about the civil insti-
tutions actions.

The grouping of the political
agents into power and opposi-
tion agents emphasizes the
above-mentioned conclusions
once again (see Table 6).

Observations

• At the beginning of the cam-
paign in the spring of 1996 all
the stations excessively pre-
sented the Power’s messages.
In April Tele 7abc was the sta-

The Global Network / Le reseau global 1

Table 6

Mediatisation Frequence of the Power and Opposition Representatives

TV Station A g e n t s A p r i l M a y J u l y A u g u s t S e p t . O c t . N o v .

TVR 1 P o w e r 4 8 . 5 5 3 . 5 5 9 . 7 4 3 . 5 2 3 5 . 0 6 2 7 . 9 4 3 9 . 4 8
O p p o s i t i o n 6 6 . 3 1 4 5 . 3 4 9 . 7 3 2 6 . 2 5 1 7 . 1 1

Tele 7abc P o w e r 5 7 . 5 3 0 . 4 4 6 . 1 4 1 . 7 7 3 4 . 9 3 6 2 5
O p p o s i t i o n 1 5 . 1 1 4 . 7 1 4 . 6 2 4 . 0 5 1 4 . 2 2 1 6 1 1

Antena 1 P o w e r 4 0 . 8 3 1 . 1 3 9 4 4 . 1 9 3 4 . 8 3 4 . 7 5 2 5 . 5 5
O p p o s i t i o n 9 . 7 9 1 3 . 7 2 3 . 2 5 2 2 1 4 . 8 5 1 7 . 8 3

P r o T V P o w e r 4 1 . 8 3 3 . 2 4 1 . 8 4 3 . 9 6 4 7 . 4 2 9 . 8 7 3 3 . 0 8
O p p o s i t i o n 1 1 . 8 9 . 7 8 . 5 9 . 9 2 1 2 . 2 4 . 5 6 1 3 . 0 8



tion which, at the same time,
granted both the Power and
the Opposition the most impor-
tant number of minutes (57,5%
and 15,1%). Generally,the
Power was more present at the
TV news than the Opposition.
Even if there was a difference
between the two forces during
all the campaign, it fluctuated
and finally diminished at the
private televisions first and
then at TVR.

• The greatest propaganda in
favour of the Power’s agents
took place at TVR in July
(almost 60% from the news),
then this diminished by a half
in the last month of the cam-
p a i g n .

• Excepting Tele 7abc, in April,
and ProTV, in September, the
private televisions showed the
Power’s agents with equal
intensity: almost 38% of all the
a g e n t s .

• The share of the news on gov-
ernmental institutions as main
agents was the closest in
August - when the officials
were in holidays and there
were not events which could
have been shown in a partisan
w a y .

• In October, as the National
Council of the Audio-Visual
had also decided, the Power
was shown the least on televi-
s i o n .

• The Opposition’s agents were
also differently shown by the
four televisions discussed. The
greatest variation was on TVR,
which presented them with the
smallest share (5,3%) and the
greatest (26,2%).

• Antena 1 and Tele 7abc were
the televisions which gave the
Opposition’s agents the great-
est time.

• ProTV was the television
which presented the Oppos-
ition, as well as the Power, the
least at the news reel: 10% on
the average.

The circumstances of TV
showing of the political
agents

W H E N monitoring the four
televisions, three big cat-

egories of circumstances were
taken into account, in which
the agents can  be shown:
usual, conflictual and ceremo-
nial. We thought that the way
a political force is shown had a
great impact on its public
image. Not only does the fre-
quency of its appearance mat-
ter to impose an image in the
voters minds, but also the
broadcasting circumstances,
because a television can raise a
party (showing them at length
when receiving foreign guests
or when seriously talking about
the future of the country) or

The Global Network / Le reseau global 1



can lower it (showing its con-
flicts with other forces, accus-
ing it of corruption or immoral-
ity). As many well known re-
searchers such as: P. Lazars-
feld, E. Katz, B. Berelson put
it, these types of presentation
have  in the short run the effect
of consolidating and confirming
the existing electoral options,
and, in the long run, the effect
of changing the political behav-
iours. Presenting Ceausescu’s
pompous visits and receptions

or his inauguration of some
building, didn’t create too
many Ceausescu’s fans, it just
consolidated the adhesions of
those who just used to appreci-
ate him; in the long run, this
had an important role in
changing of his image post-
humly. As the polls show, the
population perceives him as a
good chief of state, who build
many block-of-flats and who
had good relations with all
chiefs of state who used to

The Global Network / Le reseau global 1

Table 7
Mediatisation Circumstances of Political Agents
(absolute frequencies)
TV Station A g e n t s C i r c m s t . A p r i l M a y J u l y A u g u s t S e p t . O c t . N o v

TVR 1 P o w e r U s u a l 1 4 1 3 3 2 4 1 1 3 3 6 2 2
C o n f l i c t u a l 1 0 8 1 2 4 6 3 1
C e r e m o n i a l 6 0 3 9 2 0 1 2 3 5 1 1 7

O p p o s i t i o n U s u a l 4 2 1 2 2 8 4 5 9
C o n f l i c t u a l 5 - 1 5 - 2 -
C e r e m o n i a l 1 5 2 - 7 - 4

Tele 7abc P o w e r U s u a l 1 8 8 2 1 1 6 1 5 1 6 2 5
C o n f l i c t u a l 1 3 1 4 2 0 1 2 6 7 -
C e r e m o n i a l 1 5 3 - 5 6 4 -

O p p o s i t i o n U s u a l 4 3 2 1 3 7 7 1 1
C o n f l i c t u a l 1 9 1 0 5 - - -
C e r e m o n i a l 7 - 1 1 4 5 -

Antena 1 P o w e r U s u a l 2 8 9 3 3 3 1 3 3 2 5 2 3
C o n f l i c t u a l 2 6 1 6 1 5 2 2 6 1 2 3
C e r e m o n i a l 1 3 1 2 3 4 2 5 7

O p p o s i t i o n U s u a l 7 4 1 6 1 7 2 2 9 1 2
C o n f l i c t u a l 9 8 - 8 3 7 4
C e r e m o n i a l - 1 2 5 1 3 7

P r o T V P o w e r U s u a l 2 6 2 3 3 0 5 4 5 7 4 2 3 8
C o n f l i c t u a l 4 2 4 2 0 3 7 - 5
C e r e m o n i a l 2 4 9 5 1 0 - -

O p p o s i t i o n U s u a l 2 5 7 1 1 9 7 1 4
C o n f l i c t u a l 7 1 0 3 3 9 - -
C e r e m o n i a l - - 2 - 1 - 3



receive him like a king. This
image is growing as the popula-
tion’s living standard is even
l o w e r .

That’s why we thought that the
circumstances of the TV broad-
casting of the political forces
are significant as to the TV’s
implication in political life (see
Table 7).

Comments:

• The data in the table above
represent the absolute fre-
quence of TV appearances. The
data in the six previous tables
represented the relative fre-
quency, I mean the share of the
appearances compared to the
appearances of all agents, and
the comments refferred to
these shares. The next com-
ments will specially refer to the
total number of appearances.

• On TVR, the Power beneficed
from an impressive number of
ceremonious presentations.
Almost half of the news (184
appearances out of 399, this
means 46%) emphasized it
pompously . No private televi-
sion related so many cere-
monies of the Social Democracy
Party’s leaders. Such presenta-
tions are four to six times fewer
in the private studios: 30 on
ProTV, 33 on Tele 7abc and 46
on Antena 1. These figures
show that the TVR played a
partisan and manipulating role

in the election campaign. Any
visit of a foreign civil servant
was shown, any official partici-
pation in foreign reunions and
symposia was an intensely tele-
vised joy. At the beginning of
the election campaign there
was an outburst of such
pompous news. In April, almost
nine pieces of news a day
showed the Power in cere-
monies of national importance.
Besides the news where it had
a central place, there was
almost no place for other home
events. Even if over the next
months the situation changed
to a great extend, the TVR
remained the station which
showed the Power in the most
pompous way.

• A similar situation can be
found in the present actions of
the Power in ceremonial cir-
cumstances by the private sta-
tions. In these circumstances
they just showed the really
important cases of public inter-
e s t .

• The Power was the least pre-
sented on TVR in its conflictual
situations (44 as compared to
63 on ProTV, 72 on Tele 7abc
and 100 on Antena 1). And
these conflicts became less and
less shown as the campaign
was going forward, the elec-
tions were coming nearer and
the disputes with the other
candidates had to be more obvi-
ous. On TVR the government

The Global Network / Le reseau global 1



party refused the debates and
reduced the news a lot that
presented it in conflictual situ-
ations. Antena 1 was the one
that presented the most situa-
tions of this.

• ProTV mostly showed the
Power in usual circumstances
such as: governmental meet-
ings, ministerial decisions or
press conferences, and this
instances grew as the elections
were coming nearer. Tele 7abc
showed the least news about
the Power.

• The Opposition received the
greatest attention from Antena
1 (in absolute figures, not in
percentage - 145 pieces of
news) and the least from Tele
7abc (90). It was mostly shown
in usual circumstances on all
stations. Antena 1 and TVR
were the ones that the most
often presented it in this way.

• The Opposition in conflictual
situations mostly caught the
attention of Antena 1 and
ProTV. TVR avoided the most
to show it in these circum-
stances, preferring a reserved
and neutral approach.

• ProTV presented the smallest
number of the Opposition’s cer-
emonial activities (6 in 7
months). The other televisions
showed this type of activities
on average of 2,7 pieces of news
per week.

Political Agents’ Rhetoric 

T H E study of the political
agents’ rhetoric was made

appealing to the following cate-
gories of specific themes of the
political discourse: programs,
promises, performances, oppo-
nents (See Table 8).

Comments:

• The Power began its cam-
paign on TVR with messages
that showed its performances
during its governing. In April,
seven pieces of news per day
related homages and praises
that the Power brought to
itself. These praises for the gov-
erning success gave way to the
discourses about programs,
meant to justify the political
line chosen.

• ProTV too (on the average -
20 pieces of news per week)
and Antena 1 (15,7) created the
image of the Power mostly by
the discourses about its own
results. Tele 7abc broadcast the
least news with such messages
(the average was a piece of
news per day).

• The program that the SDPR
delivered in the seven months
of campaign was broadcast
twice more often by TVR than
by the private televisions.

• The Power didn’t “fight” its
opponents through TVR. The

The Global Network / Le reseau global 1



public television broadcast the
fewest pieces of news in which
the governing party fought its
opponents (on an average of 5,5
pieces of news per week), and
these became fewer and fewer
as the elections came, being

totally omitted in October
n e w s r e e l s .

• But the attacks of the Power
against the Opposition stood
for the subject-matter of a lot of
news broadcast on private tele-

The Global Network / Le reseau global 1

Table 8
Discourse Themes of Political Agents
TV Station A g e n t s T h e m e s A p r i l M a y J u l y A u g u s t S e p t . O c t . N o v

TVR 1 P o w e r P r o g r a m s 1 8 3 4 3 6 3 0 1 6 2 3 9
P r o m i s e s 6 7 2 1 1 0 1 1 6
A c h i e v e m e n t s 5 0 1 3 1 5 2 3 2 2 1 6 1 3
A d v e r s a r i e s 1 0 6 1 1 3 6 - 2

O p p o s i t i o n P r o g r a m s 3 6 1 5 2 7 4 2 4
P r o m i s e s 1 - - - 5 3 4
A c h i e v e m e n t s 1 1 - - - - 2
A d v e r s a r i e s 5 - - 5 3 2 3

Tele 7abc P o w e r P r o g r a m s 2 2 4 1 1 1 0 5 1 6 -
P r o m i s e s 5 8 1 6 3 1 3
A c h i e v e m e n t s 6 4 1 6 6 8 4 1 0
A d v e r s a r i e s 1 3 2 1 3 1 1 1 1 6 1 2

O p p o s i t i o n P r o g r a m s 9 - 5 7 1 2 -
P r o m i s e s - 2 - 8 4 4 3
A c h i e v e m e n t s - 4 1 1 2 2 4
A d v e r s a r i e s 3 6 7 3 4 4 4

Antena 1 P o w e r P r o g r a m s 1 9 9 4 2 6 8 8 4
P r o m i s e s 4 5 5 2 3 1 2 7
A c h i e v e m e n t s 2 8 6 3 4 4 1 6 8 1 4
A d v e r s a r i e s 1 6 1 7 8 2 5 1 4 1 4 8

O p p o s i t i o n P r o g r a m s 1 1 1 3 1 5 1 0 8 4
P r o m i s e s 5 5 2 4 4 5 9
A c h i e v e m e n t s 2 1 3 1 1 1 5
A d v e r s a r i e s 8 6 - 1 0 1 1 5 5

P r o T V P o w e r P r o g r a m s 2 2 1 4 1 6 1 0 1 9 6 4
P r o m i s e s - 3 1 4 1 8 1 8 4 1 1
A c h i e v e m e n t s 3 2 0 9 2 2 3 7 1 9 2 8
A d v e r s a r i e s 7 1 4 2 0 1 2 - 1 3 -

O p p o s i t i o n P r o g r a m s 2 5 4 8 1 0 - 1
P r o m i s e s - - - 4 3 - 9
A c h i e v e m e n t s - 4 5 1 4 - 7
A d v e r s a r i e s 7 6 3 1 2 7 -



visions, mostly Antena 1. On
average, two pieces of news per
day related the Power’s warlike
a t t a c k s .

• The Power had nothing to
promise during the campaign.
That is why the discourses
about promises were rare. The
most numerous were ascer-
tained on ProTV (about 10 per
week), and the least numerous
on Tele 7abc (one every two
d a y s ) .

• The messages of the
Opposition were presented dif-
ferently by the TV studios.
TVR preferred to broadcast the
discourses about political pro-
grams (in October they were
dominant, the public television
broadcast six news pieces per
day on the parties’ programs).
The other themes of the politi-
cal agents’ rhetoric were almost
i g n o r e d .

• The private televisions kept a
balance in broadcasting differ-
ent messages. Both promises
and performances and attacks
on the SDPR were more widely
broadcast in the news pro-
grams on the private televi-
sions than the TVR ones. The
criticism about the governing
party were two and a half
times more numerous at
Antena 1 than at TVR. Hence
the public television tried not
to let the people know these
criticism, defending the image

that the agents of the Power
tried to build through praising
m e s s a g e s .

Political Agents’
Assessment

T H E appreciations that the
televisions made on politi-

cal agents were another rele-
vant indication concerning
their involvement in the cam-
paign. That is why I considered
that the news might show - or
at least suggest - four types of
assessments of the presented
agents: 
- positive assessments (+)
- negative assessments (-)
- neutral assessments (0)
- ambiguous assessments (=)
(See Table 9).

Comments:

• The Power started the cam-
paign in April with a massive
positive appreciation from
TVR. Over 10 news pieces per
day praised the Power agents’
actions while only one piece of
news every 2 or 3 days con-
tained a negative assessment.
Although later on reduced,
these favourable presentations
dominated the informative
issues till the end of the cam-
p a i g n .

• The principal Power agents
(government, presidency and
police) received favourable

The Global Network / Le reseau global 1



appreciations from private tele-
visions too, but less and espe-
cially in the first period of the
c a m p a i g n .

• The fewest positive assess-
ments on the Power were on

ProTV (over six times less than
on TVR).

• The neutral assessment was
the most preferred way of pre-
senting the Power by the pri-
vate studios. From this point of

The Global Network / Le reseau global 1

Table 9
Discourse Themes of Political Agents
TV Station A g e n t s E v a l u a t i o n A p r i l M a y J u l y A u g u s t S e p t . O c t . N o v

TVR 1 P o w e r + 7 3 4 5 4 2 2 0 4 7 1 5 2 1
– 3 1 2 2 3 - 1
0 8 1 3 1 7 3 4 4 3 5 8
= - 1 3 1 - - -

O p p o s i t i o n + 4 2 4 - 1 - 4
– 3 - - - - - -
0 3 5 1 1 6 1 4 4 7 9
= - - - 1 - - -

Tele 7abc P o w e r + 1 1 5 9 1 2 1 1 8 -
– 5 1 4 4 6 7 7 1
0 2 1 1 2 7 1 2 8 8 2 4
= 9 5 1 3 1 4 -

O p p o s i t i o n + 3 - 1 5 2 3 -
– 1 1 0 2 - 1 - -
0 8 - 1 0 1 1 6 9 1 1
= - 2 - 3 2 - -

Antena 1 P o w e r + 1 8 8 1 0 6 - 1 1 1 0
– 1 8 1 3 - 2 8 3 8 8
0 2 4 1 4 3 8 2 2 3 5 2 0 1 4
= 7 2 3 1 3 3 1

O p p o s i t i o n + 4 3 6 4 4 5 9
– 3 2 - 7 - - -
0 9 7 1 2 1 6 2 2 1 1 1 1
= - 1 - 3 - 3 3

P r o T V P o w e r + 1 5 4 1 3 2 4 - 3
– 5 1 2 1 7 5 9 6 3
0 1 1 3 3 2 6 4 7 6 1 3 4 3 7
= 1 2 3 8 - 2 -

O p p o s i t i o n + - 1 2 - - - 3
– 4 - 3 - - - -
0 5 1 4 7 1 3 1 9 7 1 4
= - - - 1 - - -



view ProTV was the most neu-
tral television: five news pieces
per day presented the Power
without ironical, praising or
ambiguous hues.

• The negative assessments
concerning the ruling of the
country were almost non-exis-
tent on the National Television
(TVR). On the whole, there
were six time less negative
news on TVR than on Antena
1. Among the commercial tele-
visions, the fewest negative
appreciations were broadcasted
on Tele 7abc. Generally, these
appreciations increased in
number during the election
campaign, when the political
Power of that time had lost the
first round of the elections.

• Ambiguous appreciations
were frequently used on Tele
7abc, especially in April; such
appreciation rarely occurred on
TVR. Still, they didn’t weigh
much in TV announcers esti-
m a t i o n s .

• The Opposition’s messages
were related from a neutral
point of view by all televi-
sions.This neutrality was quite
obvious on TVR and especially
in October, when the
Opposition was treated perfect-
ly neutrally, with not a trace of
irony or praise.

• The most positive assess-
ments concerning the Op-

position occurred on Antena 1 -
5 times a week, while the
fewest occurred on ProTV - 6
times during the 7 months of
the campaign.

• TVR criticised the Opposition
only in April, thus offering it
the fewest negative evalua-
tions. The most negative evalu-
ations occurred in Tele 7abc,
especially in May.

• Antena 1 broadcasts the most
ambiguous interpretations
while presenting messages and
images about the Opposition.
This kind of interpretations
lacked on TVR and ProTV.

The TV broadcasting of the
political and social actors

I N our analysis of the televi-
sions’ involvement in the

election campaign, we made a
distinction between agents and
actors. As we have already
mentioned, the “agents” are the
institutions - main subject-mat-
ter of the news. The “actors”
are the leaders involved in the
actions presented in the news.
For example, the news about
the meeting of Vacaroiu
Cabinet is considered in terms
of “agent” code “Government”,
while it involves as “actors” the
members of the Government
(N. Vacaroiu, M. Cosea, T.
Melescanu and so on) and all
the other leaders that sustain a

The Global Network / Le reseau global 1



point of view in the news. So,
one piece of news may involve
only one agent and several
actors or several agents and no
actor at all (it’s the case of the
institutional, impersonal, offi-
cial communiques). This differ-
ence between the number of
the agents and the number of

the actors unable us to bring
different nuances over the
ways in which the televisions
were favourable to certain
political forces during the cam-
p a i g n .

I must say that our analysis
concerns only the important

The Global Network / Le reseau global 1

Table 11

Mediatisation of Political and Social Actors on Tele 7abc

A g e n t s A p r i l M a y J u l y A u g u s t S e p t . O c t . N o v

P o w e r 3 7 1 4 2 2 4 5 2 1 1 2 2 4
O p p o s i t i o n 2 5 1 6 2 0 5 6 3 0 2 3 3 8
Not enrolled 6 8 6 3 5 8 2 1 3 9

Table 10

Mediatisation of Political and Social Actors on TVR 1

A g e n t s A p r i l M a y J u l y A u g u s t S e p t . O c t . N o v

P o w e r 9 3 5 4 3 2 5 2 6 3 6 7 1 2
O p p o s i t i o n 1 2 1 1 1 4 1 4 4 1 7 2 1 6
Not enrolled 1 4 1 3 1 3 1 1 2 1 4 2 1 7

Table 12

Mediatisation of Political and Social Actors on Antena 1

A g e n t s A p r i l M a y J u l y A u g u s t S e p t . O c t . N o v

P o w e r 4 6 4 9 3 1 5 9 5 7 3 4 3 5
O p p o s i t i o n 1 1 2 9 1 8 5 8 5 4 3 7 5 5
Not enrolled 7 3 0 7 3 2 3 8 3 2 2 2

Table 13

Mediatisation of Political and Social Actors on ProTV

A g e n t s A p r i l M a y J u l y A u g u s t S e p t . O c t . N o v

P o w e r 1 1 3 4 5 2 4 6 4 7 2 1 3 3
O p p o s i t i o n 7 1 9 3 6 1 2 5 5 2 8 4 2
Not enrolled 2 7 1 1 2 8 2 9 2 4 7 6 2 1



actors of the political and social
stage. We didn’t take into con-
sideration the passers-by inter-
viewed in the streets or the
anonymous persons involved in
such small actions as accidents,
thefts or defalcations. In this
category of the unregistered
actors we enlisted managers ,
directors, employers, bankers
or highly cultivated people
whose opinions might have led
to the shaping of a public opin-
ion. Even though these “unreg-
istered persons” were sympa-
thizers or even members of cer-
tain political organisations,
they were identified after the
institutions for which they
spoke and which were not polit-
ical ones.

Comments:

• The total number of the
power actors was smaller than
the number of the power
agents, on every station, and
the total number of the opposi-
tion actors was bigger than the
one of the opposition leaders.
Although the power represen-
tatives were more numerous
than the opposition leaders,
generally, they appeared on an
average of one per piece of
news, while the opposition
leaders appeared two per piece
of news.

• TVR began the campaign
with a record number of the
representatives of the power

parties: 93 as compared to 12 of
the Opposition and 14 not
enrolled. On the average, TVR
has broadcast during the moni-
tored 7 months 7,5 power lead-
ers a day (373 as a total). On
the second round in November,
they were left aside, when the
electoral balance leant towards
the forces of opposition.

• The power leaders were pre-
sented on Tele 7abc the least of
all the stations - twice less than
on TVR.

• Among the private TV sta-
tions, the actors of Power were
given the biggest attention by
Antena 1. This was also done
because this station presented
the biggest number of actors:
741, while Tele 7abc presented
5 0 6 .

• Antena 1 and ProTV present-
ed the actors, deliberately or
not, according to their propor-
tion in Parliament. Tele 7abc
reversed the proportion, being
from this point of view closer to
the expectations of the elec-
torate. This station was the
only one that almost constantly
presented the opposition actors
more frequently than the ones
of power.

• On TVR we noted the biggest
number of opposition actors
televised per week, in the final
stage of the campaign (Octo-
ber). During that period of

The Global Network / Le reseau global 1



time, all the stations transmit-
ted more information about the
Opposition parties than about
the SDPR. It is significant that,
on TVR, the leaders of only
one were presented 67 times
while the ones of the tens of
opposition parties were pre-
sented 72 times, so the support
given to the Power party was
o b v i o u s .

• ProTV seemed to be the sta-
tion the most interested in pre-
senting the not politically
enrolled actors. Their most
numerous appearances were
noted in October: 76, which
means 11 a day.

• With small  exceptions
(October and partly Septem-
ber), TVR preferred to televise
an equal number of  opposition
and not actors, the sum being
under the half of the number of
the power actors presented.

The televising of the candi-
dates Ion Iliescu and Emil
Constantinescu

T H E two principal candi-
dates to presidency were

differently presented on the
four TV stations.

C o m m e n t s :
• Ion Iliescu began his cam-
paign on TVR powerfully. He
had 22 appearances during the
monitored week of April, while
Emil Constantinescu had only
o n e .

• During the seven months, Ion
Iliescu appeared on TVR
12times a week, on the aver-
age, and his countercandidate
appeared 32 times. The appear-
ances of Ion Iliescu were fewer
in August (the holidays month)
and in November (when the
victory of Emil Constantinescu
was predictable and the public

The Global Network / Le reseau global 1

Table 14
Mediatisation of Main Candidates: Ion Iliescu and Emil Constantinescu
TV Station C a n d i d a t e A p r i l M a y J u l y A u g u s t S e p t . O c t . N o v

T V R I l i e s c u 2 2 1 5 9 5 1 8 1 1 4
C o n s t a n t i n e s c u 1 - 2 5 3 5 7

Tele 7abc I l i e s c u 6 3 5 1 5 1 1 5
C o n s t a n t i n e s c u 3 1 2 9 3 2 1 7

Antena 1 I l i e s c u 4 6 8 3 1 4 - 6
C o n s t a n t i n e s c u 2 1 2 8 7 2 1 1

P r o T V I l i e s c u 2 1 1 3 1 1 0 4 5
C o n s t a n t i n e s c u 1 1 8 4 9 7 1 2



television understood that it
had to follow the electoral
pulse). Excepting these two
months, his TV appearances
were abundant, in spite of the
principles applied by the
European televisions, that
state that in the election cam-
paign, irrespective of the candi-
dates’ official positions, the
more intense presentation by
the media of one of the candi-
dates is considered to be incor-
rect and propaganda.There
were many cases, in the last
months, when the electoral vis-
its in factories and farms were
shown in the news bulletins as
presidential actions instead of
placing them in the specially
devoted space for the election
campaign, which was taken by
other propaganda headings.

• On the other Tv channels,
Iliescu was presented with an
over half reduced frequency.
Although there were high vari-
ations from a TV station to
another, the weekly average of
his appearances was almost
equal with all of the three TV
stations: 5,1 on Tele 7abc, 5,8
on Antena 1 and 4,8 on ProTV.

• Emil Constantinescu could be
seen on TVR1 four times less
than his countercandidate: 3,2
appearances per week as
against 12. He was less shown
on this TV station than he was
on the other televisions, which
were, like in Iliescu’s case, very

close concerning the weekly
average: 4,5 on Tele 7abc, 4,7
on Antena 1 and 5,2 on ProTV.

• The maximum number of
appearances per week was 22
for Iliescu on TVR (in April)
and 17 for Emil Constantinescu
on Tele 7abc (in November).

• Iliescu’s TV broadcasting
would be more intense during
the first months of the cam-
paign, while Constantinescu’s
was especially done in August
and November.

Conclusions

T H E data and comments
above tried to show the

ways the TV news journals got
involved in the election cam-
paign and not all TV programs
of those stations. We analyzed
the information shown as news
on a very limited space, that
covered at most half an hour a
day. But in their program
schedules, the TV stations
introduced broadcastings exclu-
sively and explicitly dedicated
to the election campaign, that
covered a larger space. A spe-
cial mention should be made on
the private stations - especially
Antena 1 and ProTV - which
placed larger broadcast spaces
than those offered by the public
Television  at the disposal of
the competitors. The way that
structured them (round tables,
electoral clip), the favourable or

The Global Network / Le reseau global 1



unfavourable interventions of
the editors and the candidate’s
opportunity to widely expose
their points of view significant-
ly contributed to their orienta-
tion of the viewers’ electoral
behaviour. But their analysis is
not a point of these comments.
I considered that it is much
more important to present the
way in which the TV stations
propagandized within spaces
that were not meant for that
and to also present the modali-
ties in which the viewers were
transmitted masked electoral
messages in the shape of the
daily ordinary events. The TV
stations made subsidiary pro-
paganda in other social or polit-
ical broadcasting on a wider
scale. For example, during the
election campaign, TVR broad-
cast shows such as “The
Governing - at the end of the
mandate”, in which the mem-
bers of the Vacaroiu
Government (candidates at the
same time) congratulated
themselves, being helped by E.
Isopescu, the interviewer. One
can also remember the tens of
minutes long clips on Antena 1
which were dedicated to Ioan
Pop de Popa.

Therefore, the answer to the
question: “How much were the
TV stations involved in the
election campaign and whom
did they support?” was
nuanced  in the case of the
news broadcasting programs.

Briefly the things were clear
for TVR: Ion Iliescu and SDPR
were largely and broadly sup-
ported with the largest quanti-
ty of news per Newsreel.
Antena 1 televised the competi-
tors’ point of view the most
often. But it stuck to the same
proportions that existed in
Parliament. It was only in the
second ballot round in
November, that the support for
Emil Constantinescu became
visible. Tele 7abc supported the
opposition forces, being related,
from this point of view, to the
results of the public opinion
polls that had foreseen their
victory. But this support, in
absolute frequencies and
length of time, was smaller if
compared to other stations.
ProTV was the less involved
station, being more interested
in the society’s point of view
about politics and less interest-
ed in the politicians’ point of
view about society. The differ-
ent ways to present the politi-
cal life contributed to the cre-
ation of other horizons than
those offered by the public tele-
v i s i o n .

Did this involvement lead to
the structure of  the voters’
behaviour? Some researchers
say that it had no importance
and they justify their theory by
the useless propaganda for Ion
Pop de Popa on Antena 1 or for
Ion Iliescu on TVR 1. The opin-
ion polls show that they had

The Global Network / Le reseau global 1



different effects in different
social milieus. Thus, in the
rural area, where there was no
audio-visual competition at all
and the TVR domination was
almost total, the population
preferably voted for the candi-
date and the parties supported
by this television. In the urban
areas, where there was a con-
curential market and where
the access to information was
secured by a pluralistic institu-
tional configuration, the popu-
lation negatively perceived the

manipulating tendencies of any
TV station; so, the existence of
private TV stations along side
with the public one assured a
political balance. The role of
the studies made by CIS and
summed-up here was to mea-
sure this balance and to reveal
to the public opinion the devia-
tion that could be considered
unfair, manipulating and pro-
p a g a n d a .

❏

The Global Network / Le reseau global 1




