SSOAR

Open Access Repository

"The path to freedom"? Transocean and German
wireless telegraphy, 1914-1922

Evans, Heidi J.S.

Verdffentlichungsversion / Published Version
Zeitschriftenartikel / journal article

Zur Verfiigung gestellt in Kooperation mit / provided in cooperation with:

GESIS - Leibniz-Institut fir Sozialwissenschaften

Empfohlene Zitierung / Suggested Citation:

Evans, H. J. (2010). "The path to freedom"? Transocean and German wireless telegraphy, 1914-1922. Historical Social
Research, 35(1), 209-233. https://doi.org/10.12759/hsr.35.2010.1.209-233

Nutzungsbedingungen:

Dieser Text wird unter einer CC BY Lizenz (Namensnennung) zur
Verfligung gestellt. Ndhere Ausklinfte zu den CC-Lizenzen finden
Sie hier:

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.de

gesis

Leibniz-Institut
fiir Sozialwissenschaften

Terms of use:

This document is made available under a CC BY Licence
(Attribution). For more Information see:
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0

Mitglied der

Leibniz-Gemeinschaft ;‘

Diese Version ist zitierbar unter / This version is citable under:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-285403



http://www.ssoar.info
https://doi.org/10.12759/hsr.35.2010.1.209-233
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.de
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-285403

“The Path to Freedom™? Transocean and German Wireless
Telegraphy, 1914-1922

Heidi J. S. Evans "

Abstract: »,, Der Weg ins Freie”? Transocean und die deutsche drahtlose Te-
legraphie, 1914-1922«. This article examines the early years of Transocean, a
news agency owned and run by the German government, and its use of wire-
less telegraphy from 1914 to 1922. This investigation of the infancy of wireless
technology demonstrates that technology plays a constitutive role in defining
news. The German government used the new possibilities innate in the medium
of wireless to carve out their own sphere of operation in the seas and on conti-
nents where German telegraph news had never played a major role, in particu-
lar East Asia. Wireless telegraphy enabled the German government to circum-
vent the British communications blockade in World War 1. Afterwards,
Transocean’s wireless transmissions to East Asia and ships en route caused an
uproar in Britain disproportionate to its circulation. It was the Germans’ inno-
vative use of wireless telegraphy that other nations, particularly the British,
found most disturbing, rather than the content of the reports themselves.
Keywords: wireless telegraphy, radio, news agency, Northcliffe, Schwedler,
Transocean, maritime history, ocean history, World War I.

“The path to freedom” was how Wilhelm Schwedler assessed wireless technol-
ogy’s potential in 1922." He believed that wireless was causing a revolution in
global communications, which would slowly allow Germany to regain a more
powerful position in global media and, by extension, global politics.” For him,

* Address all communications to: Heidi J. S. Evans, Harvard University, Robinson Hall, 35
Quincy Street, Cambridge, MA 02138, USA; e-mail: hevans@fas.harvard.edu.

Many thanks to the participants at the Heidelberg conference on Telecommunications and
Globalization, Roland Wenzlhuemer, the anonymous reader, Lilly and Gary Evans, Sonja
Glaab and Michael Tworek for their comments and suggestions.

Wilhelm Schwedler, Die Nachricht im Weltverkehr (Berlin: Deutsche Verlagsgesellschaft
fiir Politik und Geschichte, 1922), 128. The term “wireless telegraphy” refers to the early
years of radio communication. Unlike radio, wireless telegraphy does not emit or transmit
speech. It used Morse code to transmit messages through electromagnetic waves. The cor-
responding German term is drahtloser Funkspruch, with Funkspruch referring to the sparks
(Funke) required for early wireless technology. We use the word wireless today in WLAN
(Wireless Local Area Network), while in German, Rundfunk is still used to designate radio
and often television as well. Thus presently, “wireless” tends to refer to methods of radio
communication, while “radio” means the actual devices used to send and receive. In the
early 1920s, the head of the German Post Office, Hans Bredow, wanted to fight against the
infiltration of foreign words into German, such as “radio” and “broadcasting”, though he
was ultimately unsuccessful. Reich Radio Commission Meeting, January 23, 1924, BArch
R3301/2098, 125.

2 Schwedler, Die Nachricht im Weltverkehr, x.

Historical Social Research, Vol. 35 — 2010 — No. 1, 209-233



wireless was a means to revive news as an object of trade capable of generating
profits. Schwedler was chief editor of the German government-owned news
agency, Transocean, from 1918 to his death in May 1936. Transocean had
developed from a news agency founded in 1913 with the explicit purpose of
spreading German news overseas. This became especially urgent after World
War I, when the news agency cartel contract between Reuters, Agence Havas,
Associated Press and the German Wolffs Telegraphisches Bureau (WTB) was
renegotiated such that the WTB was only responsible for news within Ger-
many’s borders. After World War I, Schwedler was a key figure in government
attempts to undermine this regulatory system of news control that had boxed
Germany into its newly reduced boundaries.

Yet wireless telegraphy both did and didn’t reflect Schwedler’s ideas of
news as an object of trade and powerful political tool. Rather than drawing its
power from its profitability, for German wireless, at least, its greatest impact
lay where it was free. It did not reinvigorate German news in areas where news
via telegraph dominated. Wireless could broadcast to a number of receivers
within a certain range, rather than point-to-point like the telegraph. This greatly
influenced wireless’ customer base and geographical impact. Wireless compa-
nies used the possibilities innate in the medium of radio to carve out their own
sphere of operation in the seas and on continents where German telegraph news
had never played a major role, in particular in South America and East Asia. In
Asia, they especially resented the British for dominating the news market and
believed that this situation had negative economic and political repercussions
for Germany. During and after World War I, successive German governments
attempted to redress what they saw as an unfair distribution of the global dis-
semination and collection of news. The main means they chose was wireless
telegraphy with a news agency, Transocean, founded specifically for this pur-
pose. As reactions to these developments will show, it was the Germans’ inno-
vative use of the technology of wireless telegraphy, which other nations, par-
ticularly the British, found most disturbing, rather than the content of the
reports themselves.

Histories of news agencies have, quite correctly, emphasized the fundamen-
tal link between the spread of the telegraph and the foundation of news agen-
cies in the mid-nineteenth century. The “Big Three” news agencies were all
founded in this period: Agence Havas in 1835, the WTB in 1849, and Reuters
in 1851.% Technology created markets, as telegraph routes influenced journal-
ists” bases and geographical foci; the astounding expansion of the telegraph in

* For agency histories, see Dieter Basse, Wolff’s Telegraphisches Bureau 1849 bis 1933:
Agenturpublizistik zwischen Politik und Wirtschaft (Minchen and New York: K.G. Saur,
1991); Donald Read, The Power of News: The History of Reuters. 2nd ed. (Oxford and New
York: Oxford University Press, 1999); Antoine Lefebure, Havas: Les arcanes du pouvoir
(Paris: B. Grasset, 1992).

210



the mid-nineteenth century was essential for the global operations of the Big
Three. Yet the importance of new technology for news agencies did not end
with the telegraph. Wireless telegraphy and telephony also had a remarkable
impact. As an investigation of the infancy of wireless demonstrates, technology
plays a constitutive role in defining what news is and means. Conceptions of
news are of course not static: they change depending upon the criteria for
newsworthy items. These criteria in turn are largely determined by the political,
economic and technological networks behind the transmission of reports. Par-
ticularly for Germany, wireless telegraphy provided a means to communicate
with the wider world in World War I and thereafter, vastly changing how these
messages were transmitted and thereby what they meant.

Even before the German government officially began to regulate the wire-
less industry in 1923, its civilian and military needs dictated much of wireless’
development. Wireless formed an integral part of the German government’s
information warfare during World War I and the immediate postwar years. As
Jonathan Reed Winkler points out, information warfare during World War 1
remains understudied, yet was an essential component of both Britain’s and
Germany’s war strategies.” Studies of German propaganda during World War I
have mainly dealt with propaganda within Germany or regulation of the written
press by the German government;’ historians of Weimar and Nazi Germany
have focused on the use of radio as a mass medium mainly in connection with
propaganda, artistic endeavours, domestic listening and political struggles over
regulatory control.® Meanwhile, historians of technology have concentrated on
the history of the invention of radio in the 1890s and early 1900s.” The link

* Jonathan Reed Winkler, “Information Warfare in World War 1,” Journal of Military History
73 (July 2009): 845-867.
> E.g., Jirgen Wilke, Presseanweisungen im Zwanzigsten Jahrhundert: Erster Weltkrieg —
Drittes Reich — DDR. (Koln: Bohlau Verlag, 2007); Jirgen Wilke, “Deutsche Ausland-
spropaganda im Ersten Weltkrieg: Die Zentralstelle fiir Auslandsdienst,” in Pressepolitik
und Propaganda. Historische Studien vom Vormdrz bis zum Kalten Krieg, ed. Jirgen Wilke
(K6ln: Bohlau Verlag, 1997), 79-124; David Welch, Germany, Propaganda and Total War,
1914-1918: The Sins of Omission (London: Althone, 2000).
® E.g., H. J. P. Bergmeier, Hitler’s Airwaves: The Inside Story of Nazi Radio Broadcasting
and Propaganda (New Haven: Yale University Press, 1997);Winfred Lerg, Rundfunkpolitik
in der Weimarer Republik (Minchen: Deutscher Taschenbuchverlag, 1980); Wilhelm
Kreutz, “Rundfunk- und Filmpolitik im Preulen der Weimarer Republik,” in Kommunikati-
on und Medien in Preufen vom 16. bis zum 19. Jahrhundert, ed. Bernd S6semann (Stutt-
gart: Steiner, 2002), 436-449; Daniel Gilfillan, Pieces of Sound: German Experimental Ra-
dio (Minneapolis: University of Minneapolis Press, 2009). According to Alastair Pinkerton
and Klaus Dodds, this is the state of affairs for research on radio in general. Alastair
Pinkerton and Klaus Dodds, “Radio Geopolitics: Broadcasting, Listening and the Need for
Acoustic Spaces,” Progress in Human Geography 33:1 (2009): 10-27.
See, for example, G. R. M. Garrett, The Early History of Radio: From Faraday to Marconi
(London: Institution of Electrical Engineers in Association with the Science Museum,
1994).

211



between early invention and spoken medium is wireless’ early method of
transmission in Morse code to a limited audience; these early years of wireless
before 1923 are relatively understudied.® Use and invention are thus mostly
examined in separate studies.

Yet, as David Edgerton has shown, use and innovation of technology are in-
tricately linked, despite differences in geography, chronology and sociology.
He postulates that, “invention and innovation rarely lead to use, but use often
leads to invention and innovation.” This is clearly the case with wireless tech-
nology and its use on the ocean. After its initial development by Guglielmo
Marconi (1874-1937) and Ferdinand Braun (1850-1918) in the late 1890s,
many felt that the dense continental telegraph system negated the need for
wireless as another means of communication on land.'” In Germany, the mili-
tary was the first to see potential in wireless. The German Navy believed that
wireless was far better suited to ships than land: it allowed them to coordinate
manoeuvres and all 90 German warships were equipped with radios in 1909.
To develop the technology further, the Navy used the privately-owned wireless
company, Telefunken, which had been founded in 1903."" Telefunken devel-
oped wireless to become effective military technology from 1905 to 1908, and
the quenched spark system emerged from these needs.'” This system was Tele-
funken’s great step forward: its implementation in 1909 increased the number
of stations accessible at sea and thereby Telefunken’s commercial success.”

The scholarly exception to the rule is Michael Friedewald, who has written several studies
on German wireless from 1897 to 1918, although he concentrates on wireless and ships.
This still leaves a gap for 1918 to 1923.

David Edgerton, “From Innovation to Use: Ten Eclectic Theses on the Historiography of
Technology,” History and Technology 16:2 (1999), 123.

Marconi and Braun shared the 1909 Nobel Prize for Physics for “contributions to the devel-
opment of wireless telegraphy.” Marconi presented wireless telegraphy to the British public
for the first time in 1897. Braun increased wireless’ range and tuning accuracy with the
crystal diode rectifier. The debate is still ongoing as to who really invented radio; many,
such as Nikola Tesla, contributed to its development. For a detailed explanation of wireless
technology, see Anton Huurdeman, The Worldwide History of Telecommunications (Hobo-
ken, NJ: John Wiley & Sons Inc., 2003), 269 ff.

For the early years of Telefunken, see Michael Friedewald, “Telefunken und deutsche
Schiffe, 1903-1914,” Zeitschrift fiir Unternehmensgeschichte 45-46 (2000-1), 27-57.
Michael Friedewald, Die “Ténenden Funken”. Geschichte eines friihen drahtlosen Kom-
munikationssystems 1905-1914 (Berlin: Diepholz, 1999), 13.

Max Wien developed the quenched spark system (or spark gap transmission) in 1906; it is
based on creating an electrical oscillation through electrical sparks. As this uses damped
waves, information was transmitted in Morse code. Its main problem was the high levels of
interference. See Michael Friedewald, “The Beginnings of Radio Communication in Ger-
many, 1897-1918,” Journal of Radio Studies 7:2 (2000): 448 ff. This system prevailed until
the late 1920s; until the widespread introduction of short waves in Germany in 1929,
Transocean generally broadcast using Morse code and the quenched spark system. It laid
the groundwork for later systems, though in terms of technological development, Friede-
wald calls it a “cul-de-sac”. Die “Tonenden Funken”, 157.

S

212



Passenger ships became a key source of income, both for passenger messages
and safety reasons. After the “Titanic conference” in London in November
1913, all ships with over 50 passengers had to install radio. The imperative of
safety enabled Telefunken to break Marconi’s monopoly: all ships were now
legally obliged to be able to communicate with each other. Marconi’s initial
monopoly had been based on its stipulation that Marconi radios could only
communicate with each other. By 1914, the monopoly of Marconi had devel-
oped into a market on the sea controlled by Telefunken and Marconi.'* Marconi
and Telefunken also cooperated, founding a joint operating company, Deutsche
Betriebsgesellschaft fiir drahtlose Telegraphie (DEBEG) in 1911."° The sea
had thus presented Telefunken with its chance both to change existing tele-
communications relations between Britain and Germany and to stamp its mark
on the future development of radio. This pre-war competition between Tele-
funken and Marconi illustrated the importance of the sea in setting a precedent
for wireless regulation and control of markets.

In fact, Telefunken was “the main driving force in the development of wire-
less technology in Germany” until 1918." Its close relationship to various
government figures ensured that the German government considered it a reli-
able partner in using technology to achieve political aims. Aside from naval
purposes, the German government initially saw wireless technology as a means
to reach its colonies in East and South-West Africa without using Great Brit-
ain’s “All Red Line” of telegraph connections around the world.'” Given their
imperial rivalries, Germany increasingly wished to circumvent British routes
by laying their own cables and by promoting wireless technology."® Wireless
also provided a means to subvert the existing cartel of news agencies, both
during and after World War 1."” Under the cartel prior to World War I, the

'* See W. J. Baker, “The Commercial War with Germany,” in History of the Marconi Com-
pany, 1874-1965 (Abingdon: Routledge, 1970), 129-136.

'S The two agree to exchange patents in 1912. By October 1912, Marconi owned 726 ship

stations, Telefunken 534. Only 294 stations were not controlled by these two companies.

Hansard, October 11, 1912, col. 680.

Friedewald, “The Beginnings of Radio Communication in Germany, 1897-1918,” 459.

“All Red Line” was the informal name for Britain’s continuous set of cables around the

world. The last section in the Pacific Ocean was completed in 1902. The most important

work on international cable cooperation and later rivalry remains Daniel Headrick, The In-

visible Weapon: Telecommunications and International Politics, 1851-1945 (New York:

Oxford University Press, 1991).

For more details, see Reinhard Klein-Arendt, Kamina ruft Nauen! Die Funkstellen in den

deutschen Kolonien 1904-1918 (K6ln: W. Herbst, 1996). For the Anglo-German press ri-

valry, see Dominik Geppert, Pressekriege: Offentlichkeit und Diplomatie in den deutsch-

britischen Beziehungen (1896-1912) (Miinchen: Oldenbourg, 2007).

The Big Three news agencies operated a formal global cartel on news from 1870 to 1933,

whereby they divided the global supply of news between them. Each agency reported on its

assigned sphere and exchanged this news with the other two. The American Associated

Press (AP) became a signatory on cartel contracts in 1900.The cartel ended in 1933/34

CIRCN

°

213



WTB was responsible for Germany, its colonies, the Austro-Hungarian Empire,
Scandinavia and Russia.”® After World War I, however, a new contract was
renegotiated whereby the WTB only supplied Germany; this provided added
incentive for Weimar governments to use wireless to circumvent these restric-
tions.

Even prior to World War I, many Germans thought that the cartel arrange-
ment was detrimental to Germany’s image abroad. In 1913, the Bund der In-
dustriellen (Association of Industrialists) complained about the “one-sided
influencing of foreign press by certain French and English news agencies.””"
Conversely, the Verein Deutscher Zeitungsverleger (Organization of German
Newspaper Publishers) declared in 1912 that the cartel arrangement forced the
WTB to deliver anti-German material to German newspapers.”> Otto Ham-
mann, the head of the German press department since 1894, had long shared
these sentiments. In 1908, Hammann had headed the Transatlantisches Biiro
(Transatlantic Bureau), newly founded by the German Foreign Ministry to
subvert the influence of the cartel abroad. The Bureau mainly operated in South
America and Australia and formed the basis of the Syndikat Deutscher Uber-
seedienst (German Overseas Service Syndicate) in 1913.* The syndicate pro-
fessed to have three aims: to subvert the cartel, promote trade and influence
neutral countries.”* Hammann chose to exclude the press and included around
300 industrialists in the syndicate, whom he considered indispensable for two
reasons.” Firstly, they had money. Secondly, this close connection with indus-
try would increase the syndicate’s trustworthiness and thus efficacy abroad by
erasing the trace of officialdom.*

when the AP forced Reuters to abandon these arrangements and the Nazis merged the WTB
and Alfred Hugenberg’s Telegraphen Union to create the Deutsches Nachrichtenbiiro.
Within its sphere, the WTB negotiated contracts of news exchange with particular national
and imperial news agencies. Its cooperation with these agencies stifled competition within
those countries, as other news agencies had far less access to foreign news. Terhi Rantanen
calls this the “bi-directional dependency” of global agencies, which were always dependent
on news supply from smaller agencies within their spheres. Terhi Rantanen, “The Struggle
for Control of Domestic News Markets,” in The Globalization of News, eds. Oliver Boyd-
Barrett and Terhi Rantanen (London: Sage Publications, 1998), 35-48.

Quoted in Rudolf Rotheit, Die Friedensbedingungen der deutschen Presse. Los von Reuter
und Havas! (Berlin: Puttkammer & Miihlbrecht, 1915), 13.

Ibid., 14.

Messages sent by the syndicate were labeled “Transocean”, hence the later name for the
government agency, the registered company and its publications.

Syndikat Deutscher Uberseedienst, Grundlagen und Ziele des Deutschen Uberseedienstes
(Berlin: Transocean GmbH, 1915), 5.

> These men came from four major economic sectors: banking, shipping, trade and heavy
industry.

Cornelius Klee, “Die Transocean GmbH,” in Telegraphenbiiros und Nachrichtenagenturen
in Deutschland: Untersuchungen zu ihrer Geschichte bis 1949, ed. Jirgen Wilke (Miinchen
and New York: K. G. Saur, 1991), 138-9.

2

S

2

)
[N

214



The syndicate’s aims and responsibility changed radically with the outbreak
of World War 1. The German government relied on wireless and the Nauen,
Eilvese and Konigswusterhausen transmitter stations after British cable steam-
ers cut five of Germany’s transatlantic and undersea cables to Spain, America
and the German colonies at the start of World War I and forced the Portuguese
to forbid Germany from using its only remaining cable to America via the
Azores in December 1914.%” The registration of a limited company followed in
September 1915, while the syndicate continued to operate to attract new mem-
bers. The syndicate’s working party met regularly in Berlin’s prestigious Hotel
Adlon and included such well-known figures as the industrialist and future
media magnate, Alfred Hugenberg (1865-1951), the future chancellor and
foreign minister, Gustav Stresemann (1878-1929), the future president of the
Reichsbank and Nazi economic minister from 1934-1937, Hjalmar Schacht
(1877-1970), and the industrialist and politician Hugo Stinnes (1870-1924).*

Yet the government and the industrialists were unable to cooperate for long
and by mid-1916 the syndicate had split.”’ The two groups could not reconcile
their differences on war aims nor agree upon how to handle incoming news.
While the government had wished to make the news available to all interested
parties as a general newspaper service, the industrialists had hoped to gain a
market advantage through receiving exclusive information. Two companies
emerged: Deutscher Uberseedienst and Transocean. While the members of
both companies remained the same, industrialists generally paid little attention
to Transocean thereafter.”” The industrialists maintained Deutscher Uberseedi-
enst GmbH (German Overseas Service) as a service for exclusive subscribers;
it principally reported on foreign economic news. Meanwhile, the government
ran and subsidized Transocean GmbH to deliver news overseas and support
German foreign policy. The German Chancellor was to appoint the head of its
advisory committee.”’ Theobald von Bethmann-Hollweg (1856-1921), Chan-
cellor in 1916, chose Otto Hammann, who resigned from his post as head of the
press department to concentrate on Transocean full time. Transocean attempted

" Nauen’s trial service began in 1906 and its operator, Transradio AG, handed it over to the

German army and navy for use throughout the war, along with the transmitter stations

Eilvese and Kénigswusterhausen. Nauen was extended a few times between 1908 and 1916

and finally “represented the prototype of a long-wave station with quenched spark transmit-

ter and high frequency alternators with a power of 100 kW or 250 kW respectively.” Mi-

chael Friedewald, “The Beginnings of Radio Communication in Germany, 1897-1918”,

457.

For more information on the history of Transocean, see Klee, “Die Transocean GmbH”,

135-211.

Alfred Hugenberg had advocated for separating the costs for economic and political news

since at least May 1915. BArch R901/57866, 76.

3 Klee, “Die Transocean GmbH,” 152.

3! Five representatives from each of the four major economic sectors and five from the major
political parties made up the advisory committee.

]
=3

215



throughout the war to integrate with the cartel member, the WTB, but only
reached a cooperative agreement in April 1918. This allowed Transocean to
disseminate WTB materials overseas for an annual fee of 10,000 Marks.
Transocean agreed to leave commercial services to the WTB, meaning that
Transocean would remain government-subsidized and controlled after World
War 1.2

Even during World War I, Transocean had become “de facto a branch of the
foreign ministry,” with its editors working in the foreign ministry building in
Berlin.” Transocean’s working committee was guided by the belief that no
news agency could exist without the foreign ministry if it wanted to dissemi-
nate its news abroad.”* The foreign ministry’s diplomatic network was essential
for collection and distribution of news to South America and East Asia. Trans-
ocean relied upon consular officials and engineers, along with volunteers (of
which there were 14 by May 1915), paid employees such as journalists and
occasional reporters such as travellers.”® Transocean also received news and
pictures from various government departments engaged in propaganda activi-
ties, such as the Zentralstelle fiir Auslandsdienst (Central Department for For-
eign Service), the war press department and government press conferences.*®
For instance, Transocean cooperated with the Zentralstelle fiir Auslandsdienst
for its photo books, The Great War in Pictures. The structure of the German
government’s press departments was initially somewhat chaotic; the creation of
a war press department in October 1915 under Major Erhard Deutelmoser only
partially regulated these difficulties. These overlapping competencies made
implementation of coordinated news and propaganda efforts and coherent
reporting rather difficult.”’

Transocean news was disseminated in European countries allied with Ger-
many but it mainly focused on the Americas and East Asia.’® In 1914, Nauen

32 Klee, “Die Transocean GmbH,” 158.

* Ibid., 155.

34 Working Committee Meeting, May 28, 1915, BArch R901/57866, 75.

* Tbid., 98-9.

* The ZfA dealt mainly with periodicals, pictures, films, pamphlets and other means of
disseminating propaganda such as talks, concerts. For more detail, see Wilke, “Deutsche
Auslandspropaganda im Ersten Weltkrieg: Die Zentralstelle fiir Auslandsdienst,” 79-124;
Wilke, Presseanweisungen im zwanzigsten Jahrhundert. Erster Weltkrieg— Drittes Reich—
DDR; and Welch, Germany, Propaganda and Total War 1914-1918: the Sins of Omission.
Transocean was however the only agency sending out news via wireless overseas.

7 See Martin Creuz, Die Pressepolitik der kaiserlichen Regierung wihrend des Ersten Welt-
kriegs: Die Exekutive, die Journalisten und der Teufelskreis der Berichterstattung (Frank-
furt am Main and New York: P. Lang, 1996) and Kurt Koszyk, Deutsche Pressepolitik im
Ersten Weltkrieg (Diisseldorf: Droste, 1968).

* The WTB ran a wireless service to its part of the globe under the cartel contract, supplying
Europe, Baghdad, German East Africa, the Azores and Tenerife with a service from Nauen
at 1 a.m. The WTB also sent out a joint service with the German Navy of 200 words twice a
day, at 11 p.m. and 7 a.m., from a station in Norddeich, Schleswig-Holstein. The service

216



was the only European station capable of transmitting waves to North America,
specifically to stations in Sayville, New York and Tuckerton, New Jersey.”’ As
Tuckerton was more suited to sending messages, the Germans generally used
Sayville as the receiving station for messages in Europe.*’ Nauen transmitted
news to Sayville at least twice a day.*' Under the supervision of the American
Navy, who had placed men in each station in August 1914 to ensure neutrality
and enforce the law forbidding the Germans to communicate with ships, the
clerks at Sayville disseminated the news via telegraph to the three main Ameri-
can news agencies: Associated Press, United Press and International News
Service. The news agencies paid for these telegrams; in October 1916, Trans-
ocean’s news reached approximately 2000 American newspapers.* Transocean
news was spread to South America from the US via a complicated network of
cables in neutral countries in Central America such as Guatemala. By October
1914, the British had destroyed German wireless stations on the strategically
important island of Yap and in Africa, leaving the Germans with wireless
routes within Europe and to the United States.” The news was thus cabled to
Asia via San Francisco and Guam to Manila and Shanghai. By May 1915,
Transocean cabled 25,000 words monthly, approximately as much as Reuters.**
From August 1915, a new wireless connection between Funabashi near Yoko-
hama and the Hawaiian islands enabled wireless transmission of Transocean
news between Japan and the United States.”’ Telegrams were then cabled to
Siam from the Swatow station in South China.*® Once the US officially de-

was limited, as Norddeich was close to the Navy’s ships, meaning ships could not radio

while the waves were being used for news. The Navy didn’t rate this service as influential

on the press in neutral Europe, especially as wireless was not quicker within Europe. Hol-

land and Scandinavia, for example, received news more swiftly by telegraph than wireless.

Letter from Reichsmarineamt to the state secretary of the foreign ministry, October 13,

1915, BArch R901/57866, 300. Thus in terms of wireless news, Transocean’s overseas ser-

vice was more important.

The German radio company, Telefunken, had bought the two sites to construct radio towers

in 1912. There was a direct connection between Sayville and Nauen from 1914 onwards

when transmission power was increased to 100 kW. Tuckerton was open for two-way

transmission in May 1914 and by May 1916 its signals could be picked up 9000 miles away

in Sydney, the world record for that time.

See Roy M. Nunn, “The Goldschmidt Wireless of Tuckerton, New Jersey” (bachelor’s

thesis, Albright College, 1967). Tuckerton generally communicated with the radio station in

Eilvese, near Hanover once this was possible.

In November 1915, it cost 2 marks 10 pfennigs per word from Nauen to the United States.

BArch R901/57866, 427.

BArch R901/57869, 60.

Winkler, “Information Warfare in World War 1,” 849ff.

August 3, 1915, Mitteilungen der Transocean, Nr. 2, 1.

August 26, 1915, Mitteilungen der Transocean, Nr. 3, 2. There had been a wireless connec-

tion between California and Hawaii since September 1914.

4 Schwedler later saw this as proof of great interest in Asia in German news. Schwedler, Die
Nachricht im Weltverkehr, 82.

4

=

4

4
4
4
4

5 E OB

217



clared war on Germany on April 6, 1917, the first hostile act between the two
countries was the US Marines’ seizure of the Sayville receiving station. By this
time, however, Nauen’s range of over 11,000 km meant that Sayville was no
longer necessary to transmit radio signals to Asia."’

Transocean’s service became highly regarded in the Far East because of its
integration of cable and wireless, according to Wilhelm Schwedler.”® In its own
news reports in August 1915, Transocean’s success in East Asia was attributed
to two reasons. Firstly, it had gained a foothold in the region before the out-
break of war with two German-language newspapers: Ostasiatischer Lloyd,
founded 1900, and the Deutsche Japan-Post. Secondly, Carl Fink, the chief
editor of Ostasiatischer Lloyd, and Wilhelm Schwedler had developed an or-
ganization that circumvented the British communications blockade through the
combination of wireless and cable described above.*’ Transocean’s dissemina-
tion of photo books, called Der Grofie Krieg in Bildern (The Great War in
Pictures) further raised the profile of German news. Carl Fink of Ostasiatischer
Lloyd wrote of the first Great War in Pictures that he found this type of propa-
ganda “extraordinarily fortunate” and that he had in fact translated the accom-
panying text into Chinese at his own cost.”

Correspondence about the success of wireless transmission by Transocean
happened at the highest levels of government. From January 1916, the German
ambassador in Washington from 1908 to 1917, Johann Heinrich von Bernstorff
(1862-1939), sent fortnightly reports to Bethmann-Hollweg, detailing which
radiograms were being received.”’ From mid-1916, the German embassy in
Washington DC served as an intermediary between Sayville and the American
news agencies, as Bernstorff believed that the addition of American news
would increase the effectiveness of the service.”> Messages sent from Sayville
and Tuckerton to the German embassy were treated as prepaid messages, and
thus not given the press rate. This greatly increased the cost of the service in
America.”

4

3

See George Pickworth, “Germany’s Imperial Wireless System,” Electronics World +
Wireless World (May 1993): 427-432.

Schwedler, Die Nachricht im Weltverkehr, 80.

August 3, 1915, Mitteilungen der Transocean, Nr. 2, 1.

Letter to Ludwig Asch, March 17, 1915, BArch R901/57866. The Great War in Pictures
appeared monthly with approximately 50 pictures and a print run of 65,000. Each print run
included editions with captions in almost every European language. After April 1916,
20,000 more copies were printed and distributed in the Middle East with captions in Turk-
ish, Urdu and Persian.

The first letter I have found is dated January 10, 1916. BArch R901/57868, 15. This contin-
ued until Germany withdrew its ambassadorial staff from America in 1917.

In a letter to Bethmann-Hollweg on April 3, 1916, Bernstorff suggested that the WTB
representative in New York, Herr KlaeBig, should add US news. BArch R901/57868, 322.
** BArch R901/57867, 124.

4
4

%3
S © =

o

w
)

218



In America itself, Transocean’s name was rarely mentioned. Many Ameri-
can papers published Transocean news, while labelling it as the “Overseas
News Agency” or “Berlin (date) by wireless to Sayville” instead.” These
newspapers included the New York Times, Chicago Herald, Chicago Daily
Tribune and New York Herald.” In September 1914, the New York Herald had
stated that it would not print messages from Sayville, claiming that they were
invented stories. In October 1915, however, Bernstorff reported that many
papers did print Transocean’s news, although much of the public still thought
that the news was made up. Even the New York Herald itself had taken to print-
ing Transocean news as it often contained reports not allowed by the English
press.56 Bernstorff concluded from this that wireless telegraphy had lessened
the might of English censorship of telegrams, as Berlin correspondents from
American newspapers could now use cables almost without restrictions.”’

Despite such successes, there were many problems with the service. Tech-
nologically, Nauen and Sayville were still greatly affected by atmospheric
disturbances, especially in early summer. Thus even more than ten percent of
transmissions did not reach their intended destinations. Another difficulty was
the timing of transmissions. They would often reach the respective country or
newspaper as morning or evening papers were already going to bed. This ne-
gated the temporal advantage of wireless. Economically, Transocean was
greatly disadvantaged by its split from the syndicate in 1915. Even before the
industrialists had jumped ship, Transocean was greatly underfunded.” Appeals
for more funds are a common thread running through much correspondence
between Transocean representatives and the German government.

As regards the content of the news itself, a major stumbling block for
Transocean was its use of an omnibus service. The news sent from Nauen to
Sayville was the news that reached Shanghai and Manila. One size most cer-
tainly did not fit all. While the Americans found the news to be too propagan-
distic, the East Asians felt that it was too American. A report on the reception
of Transocean news in Asia stated that the service needed to avoid “its constant
know-it-all tone, which was characteristic for Transocean’s service [to China]
up to now.” It underlined the need to report “factually” and without simply
omitting unpleasant news. An assessment of American opinion on Trans-
ocean’s news concluded that Americans often found the news to be colourless
or too polemical.”’ Ttems were often outdated, especially when they were ex-

** Other names included: “thousand-word service” and “the German wireless”.

% December 6, 1915, BArch R901/5867, 44.

% Bernstorff to Bethmann-Hollweg, October 26, 1915, BArch R901/57866, 400ff.

*7 Ibid., 401.

% Syndikat Deutscher Uberseedienst, Grundlagen und Ziele des Deutschen Uberseedienstes,
5.

% BArch R901/57867, 86.

% Fiihr to Otto Hammann, March 23, 1917, BArch R901/57659, 12ff.

219



tracts from the London and Paris press, as these would have been transmitted
by cable the day before. Other items were irrelevant for Transocean’s target
audience, like birthdays of important Germans and local Berlin news such as
the fact that there was a Fiirstenzimmer (waiting room for nobility) in the new
railway station of FriedrichstraBe in Berlin, but no smoking room.®' Transocean
sometimes played it too safe, reporting economic news reports long after other
agencies. For example, dividends were only published once the general assem-
bly approved them, not when it had published suggestions weeks before.”> As
swift economic news was where much of the money and interest lay, this was a
serious disadvantage. Bernstorff proposed that fewer items be reported, but in
greater depth. Furthermore, he suggested that Transocean establish contact with
American journalists who could act as advisors and report on which items were
published in New York papers. He also warned heavily against including
prophesies on the future course of the war in news reports. These were often
printed, he wrote, yet seldom corresponded with reality, damaging German
interests and perceived trustworthiness.®

German wireless communication networks during World War I were “ambi-
tious, but ultimately unsuccessful”, according to Jonathan Reed Winkler.**
Certainly, the service was plagued by problems of all types and it failed to alter
significantly perceptions of German war aims and actions abroad. Yet some of
its achievements were remarkable. By the end of World War I, Nauen’s range
had increased to 18,000 km; Transocean’s overseas service could be received
in English around the world. Transocean’s basic infrastructure of cover agen-
cies and its personnel structure were in place, as was its commitment to ambi-
tious dissemination of its news to East Asia and South America. Its top man-
agement and editors remained. Most importantly, Schwedler remained chief
editor from 1918 until 1936 and Stresemann, for example, remained on the
board until he became German chancellor.

Furthermore, the Allies realised the importance of Transocean’s use of wire-
less technology and wanted to weaken its ability to influence neutral countries.
Article 197 of the Versailles Treaty forbade Germany from sending political
news from Nauen, Hanover (Eilvese station) and Berlin (Konigswusterhausen)

6

These Berlin items probably came from Transocean’s main non-governmental news source.
Dr. Haas, chief editor of Transocean from its inception to 1918, had agreed with various
Berlin newspapers in October 1915 that either he or a representative would stop by the edi-
tors’ office to review their telegrams and determine if any were of use for Transocean. The
Berliner Lokalanzeiger, for example, wished to be paid 150 Marks per month for their ser-
vices. Hence any popular interest story was likely to betray its origins in a local Berlin
newspaper. Letter on April 3, 1916, BArch R901/57868, 164.

Bernstorff to Bethmann-Hollweg, October 26, 1915, BArch R901/57866, 402.

Ibid., 403f.

 Winkler, “Information Warfare in World War I,” 853.

6!
6.

S D

220



for three months after the treaty went into effect.”® The German foreign minis-
try interpreted the clause extremely literally, enabling Transocean to continue
to broadcast from Norddeich, which had not been mentioned in Article 197.
Yet this was not the end of Allied suspicion of German capabilities to use and
abuse wireless to disseminate propaganda.

In late 1921, Alfred Lord Northcliffe (1865-1922) travelled by ship to Asia.
A press baron in the mould of William Randolph Hearst and Alfred Hugen-
berg, Northcliffe had worked his way up from freelance journalism to owning a
media empire. He founded the Daily Mail in 1896, the Daily Mirror seven
years later and bought and reinvigorated the ailing Times in 1908. Northcliffe
produced immensely successful daily papers through a combination of innova-
tive features, such as social gossip and women’s columns. During World War I,
Northcliffe turned down Lloyd George’s offer to run the air ministry and in-
stead served as the government’s Director for Propaganda from 1917 until
armistice. Not one to mince words, Lord Northcliffe exerted great influence on
Lloyd George during the negotiations at Versailles by demanding that Germany
should cover the whole cost of the war, rather than what was within its capacity
to pay.®® His opinions were certainly taken very seriously by both those in high
places and ordinary newspaper buyers. Indeed, his pronouncements on the state
of news in East Asia sparked a series of articles and investigations leading all
the way to the House of Commons.

Lord Northcliffe’s journey to East Asia had been filled with news. On the
British ship, P&O Nellore, the radio operators had been receiving Transocean’s
news from Nauen, rather than any British wireless station. Since its inception,
German wireless had focused on sea-farers of all types as its ideal customer
base and Transocean had built upon previous German experience in deciding to
offer its wireless service to ships for free. British radio services, on the other
hand, had to be paid for. For the P&O Nellore, as many other ships, a free
thrice daily 500-word service in English was clearly appealing as an added
extra for passengers.”’

% The exact wording was: “During the three months following the coming into force of the
present Treaty the German high-power wireless telegraphy stations at Nauen, Hanover and
Berlin shall not be used for the transmission of messages concerning naval, military or po-
litical questions of interest to Germany or any State which has been allied to Germany in
the war, without the assent of the Governments of the Principal Allied and Associated Pow-
ers. These stations may be used for commercial purposes, but only under the supervision of
the said Governments, who will decide the wavelength to be used. During the same period
Germany shall not build any more high-power wireless telegraphy stations in her own terri-
tory or that of Austria, Hungary, Bulgaria or Turkey.” The Treaty was signed on June 28,
1919.

% Anthony Lentin, Guilt at Versailles: Lloyd George and the Pre-History of Appeasement
(London: Routledge, 1985), chapter 1.

%7 In addition to this omnibus, there were one French and one German service daily.

221



Lord Northcliffe did not think the same. Upon landing in Colombo, Ceylon
on 2 January, 1922, Lord Northcliffe said to a Times correspondent:

Germany may not have money for reparations but she is expending immense
resources in propaganda in the Far East by daily wireless from Berlin, by sub-
sidized newspapers and by film. I have seen the German wireless daily includ-
ing that tapped by the operators of the P. and O. Nellore during the present
voyage. It consists largely of misleading statements, and actual lies, about E-
gypt, India, the Washington Conference, Ireland, Japan, China, the responsi-
bility for the Great War, and the gloomy condition of British trade. The wire-
less is sent out seven days a week, and is hungrily absorbed by vernacular
writers in all Far Eastern countries, where countless wireless stations now ex-
ist. I was a close student of the notorious Berlin wireless during the war, and
believe that the same minds are writing the present mischievous dispatches.®

Northcliffe continued by stating that German propaganda today was just as
dangerous as it had been during the war because of political upheaval in the Far
East and that apart from half a dozen well-known British newspapers, the Far
Eastern press was becoming increasingly hostile towards the British.”’ His
views were printed in articles in the Times and Daily Mail the very next day.

Northcliffe’s opinions provide us with three main points about his reactions
to wireless. Firstly, Northcliffe extrapolated from news on one ship to the entire
Far East and no subsequent article in Britain ever contradicted this logic. In
fact, it appears that only around 25 Chinese newspapers subscribed to the ser-
vice, with one or two Transocean articles published a day. Secondly, North-
cliffe believed the service to be fully funded by the German government and
took it as proof that the Germans were not really in such dire financial straits.
Reparations were an issue particularly close to Northcliffe’s heart: his harsh
stand on the matter had forced Lloyd George’s hand at the Versailles negotia-
tions. As regards the funding of Transocean, he was of course correct, though
his conclusion following from that fact is disputable.

Thirdly, Northcliffe emphasized the continuity between World War I and
the present in German journalism and its personnel. The personnel was indeed
mostly composed of the same individuals: for example, Wilhelm Schwedler
remained chief editor of Transocean from 1918 until his death in 1936 and Otto
Hammann remained head of the advisory committee until 1924. That did not
necessarily entail the same attitudes to news. Transocean had moved out of the
foreign ministry’s building in November 1918 and this spatial change accom-
panied a somewhat different attitude to reporting. In his 1922 book on news,
Schwedler pleaded for an end to the “stain” of propaganda as conducted during
the war and advocated a move to “truthful publishing.””® Schwedler’s truth did

% “Far East Dangers; Incessant German Propaganda; Lord Northcliffe’s Warning,” The
Times, January 3, 1922.

% Tbid.

" Schwedler, Die Nachricht im Weltverkehr, viii.

222



not mean objective reporting, however. In his report on Northcliffe’s attacks on
Transocean, Schwedler declared that Transocean’s reports were most certainly
not propaganda, but rather that they attempted to find the golden mean between
simply reporting facts and serving political purposes. Schwedler’s truth did not
mean that Transocean sat on the political fence.

The Times took Northcliffe’s accusations particularly seriously, undertaking
its own investigations into his claims of bad and biased journalism. The paper
printed a series of articles dealing with Transocean over the coming weeks. Its
Berlin correspondent wrote an article claiming that Transocean’s main goals
were to portray Germany as peaceful and suffering due to Allied demands and
to “induce the world to change the opinion formed of Germany during the
war.”"" Another article that same day reported that the Englishman was agitat-
ing for Northcliffe to create a coalition between the British Empire’s govern-
ments and trading firms to prevent German propaganda from ruining their
business.”

The Times then investigated Lord Northcliffe’s condemnation of Trans-
ocean’s news as inaccurate and disingenuous by subscribing to Transocean for
one week in mid-January and one in mid-February 1922. In its article of 17
January on the first week, the author faulted the service for bad English and
using so much jargon that the Times writers had to read some parts four or five
times to understand them. The messages were indeed so difficult to interpret
that “the chances seem to be that Nauen would be unable to recognize its own
children if it saw them in their last transformation in print.”” The Times also
accused the Transocean service of “flatness” in its reporting on Aristide Bri-
and’s resignation and derided its inability to prioritize important news, for
instance ignoring the Anglo-Irish agreement in favour of a report on the Ser-
bian government’s order of 20,000 frame houses from Germany.

For the second week in mid-February, the Times also subscribed to British
and French wireless services, summarizing in an article on 21 February that:
“this preliminary glance provides one with amusement at the extent to which
characteristics conventionally attributed to the three nations appear in their
wireless.” The British news reports were insular, narrow and unbalanced; the
French had the broadest range of topics and were clear, though “notable for a
kind of logic susceptible to occasional aberration.” The German service was
condemned, as it had been in January, for “dragging in [press] opinions regard-

"' Times correspondent in Berlin, “Propaganda by Wireless; Germany’s ‘News’ Service,” The
Times, January 7, 1922.

™ “German Lies in the Far East. Need of Counter-Propaganda,” The Times, January 7, 1922.

3 “Propaganda by Wireless. German ‘News’ Mischief. Nauen and its Children. A Week’s
Test,” The Times, January 17, 1922.

223



less of their value” and furthermore this time, for being “puerile, clumsy, but
none the less insidious.””*

The Times’ gravest accusation was that Transocean disseminated false and
distorted news. A report on February 28 claimed that the German news service
had mangled an item from the Times on the Prince of Wales’ visit to India. The
Times reported that several members of the Prince of Wales’ party in India had
been shot at and that the identity of the assailants was unknown. Transocean,
on the other hand, had twisted this to report that a “Mohammedan nationalist”
had fired on the Prince of Wales himself, citing the Times as its source for the
story. A week later, the German consul in Calcutta confirmed in a letter to the
German Foreign Ministry that Transocean’s version was incorrect.”

The Times’ assessment of Transocean was in fact fairly accurate. Even a
German envoy to Peking, von Schoen, complained about the dreadful English
in Transocean’s Nauen service, giving these examples: “Even the communists
confinded themselves within order” and “the Hitlerites have filed protest to the
Ministry of the Interior and threaten to proclaim the election guilty.””® Its news
was not of the highest quality and sorely needed a better system of news collec-
tion. J. Plaut, Transocean’s representative in Asia, constantly emphasized this
point, yet the funds were simply not there. Transocean’s employees were badly
paid and, by extension, usually under-qualified, as journalists turned to news-
papers or other agencies for better salaries. The service continued to be an
omnibus and thus barely adapted for differences between South America, Ja-
pan, China and Europe.

The Times’ articles were the basis for articles around the globe.”” The story
also spread to Japan and China. Transocean’s wireless service had only been
operating in China properly since September 1921 and was disseminated by the
Chinese Mitchell Chang under the name “Asiatic News Agency, Chinese Wire-
less Service, Berlin resp. Nauen” in English or “Deutsch-chinesische Tele-
gramm Agentur” in German.”® While Northcliffe’s comments themselves were
barely reported, the Peking and Tientsin Times reported on subsequent Times
articles. According to the German ambassador in Peking, all foreign and some
Chinese newspapers printed the House of Commons question on Transocean
verbatim without commentary.” In Japan, on the other hand, the Japanese

7 “Wireless News for the World,” The Times, February 21, 1922.

7 BArch R901/57662, 171.

76 BArch R901/57684, 120.

" 1t is interesting to note that the Daily Mail’s articles did not really resonate abroad. All
foreign newspapers either translated the Times’ articles or clearly took their information
from there.

™ Transocean often used cover agencies to spread its news and thus its service had a different
name in each different location.

™ Letter from the German ambassador in Peking to the Foreign Ministry, March 25, 1922,
BArch R901/57662, 215.

224



Foreign Minister, Uchida Kosai, assured the German ambassador to Tokyo that
Northcliffe’s name had a “nasty ring” to it in Japan.*® Indeed, on March 3, the
Japan Chronicle criticized Northcliffe’s hypocrisy in a biting commentary,
remarking that clearly propaganda itself was not Northcliffe’s problem, but
rather that it was the Germans engaging in it.

It was no coincidence that the comments were picked up in Tribuna in Italy
in early February 1922 via Marrchese Solari, the manager of Marconi in Italy,
whose sympathies and business interests lay firmly on the side of the British. In
France, meanwhile, the comments were little reported in newspapers them-
selves. They did cause concern amongst politicians, who feared the spread of
false German news, most probably because of the ongoing battle for the control
of news in the occupied Rhineland and the Ruhr. In late February, the French
prime minister and foreign minister, Raymond Poincaré, ordered the French
radio station at Bordeaux to keep a constant watch over news from Nauen and
to correct any news, which could be detrimental to France.”'

Still, no reaction came close to matching either the stream of British articles
or the Times’ effort in investigating the service. Indeed, in early March, con-
cerns over Transocean were voiced at the highest political level. On March 6,
1922, Percy Angier Hurd (1864-1950), the first of four generations of Hurds to
sit in the British House of Commons, asked if the Prime Minister, David Lloyd
George (1863-1945), “knew that the German wireless Press service from
Nauen was spreading anti-British and anti-French propaganda around the
globe.”™ Hurd posed the question in the House of Commons to Austen Cham-
berlain (1863-1937), at that time leader of the Conservatives in the House of
Commons and head of the office of the Lord Privy Seal. Chamberlain replied
that Lloyd George did know about Nauen and that now three wireless messages
were being prepared daily by the Foreign Office News Department and being
broadcast from the General Post Office wireless station at Leafield. Chamber-
lain claimed that these messages were being “reproduced in most European
countries and by ships at sea” and that they would hopefully make it to the Far
East once the wireless station at Cairo was complete.”” The exchange demon-
strates British awareness that they lagged behind the Germans in their creation
of a wireless network and that the Germans’ clear advantage spurred Britain’s
urgency in the matter. But why did the British react most strongly to news from
Nauen and Northcliffe’s assertions? There are several obvious answers to this
question. These were comments initially made by an English press baron; it
was a service on a British ship. Yet these explanations paint a very black-and-

% Letter from Solf, the German ambassador in Tokyo, to the German Foreign Ministry,
January 12, 1922, BArch R901/57662, 85.

81 BArch R901/57662, 169.

82 Hansard, March 6, 1922, vol. 151, col. 835.

5 Tbid.

225



white picture. The real reasons lie rather in the space and method of transmis-
sion: the sea and the wireless.

Ships were in fact the first area where the Nauen wireless came to the
Times’ attention. On July 2, 1921, the Times had published a letter from R. G.
Findlater, who wondered “whether it is generally realized that over many of the
waves which Britannia rules German propaganda is the only news received by
the traveller and seafarer for weeks together.”®* Findlater wrote that on his last
four trips to East Asia in the past year, the liners had all posted news from
Nauen, often not even mentioning its source. In conclusion, he called for an
imperial wireless service to counteract this development.

Findlater referred explicitly to the refrain of the unofficial British anthem
since the mid-eighteenth century: “Rule Britannia! Britannia rule the waves.”™
It is a truism that Great Britain built an empire of the seas; historiographically,
the oceans as a region of analysis and important source of ideology have been
the focus of much recent attention, not least for Britain.*® As David Armitage
explains, the British had solved the contradictory but cherished values of mare
liberum (that is, free trade) and mare clausum (that is, a maritime empire) by
somewhat hypocritically claiming to rule the waves while ensuring freedom on
the oceans.”’” By the time James Thompson wrote “Rule Britannia” in 1740, the
British conceived of Britain as a “maritime power, with a commercial destiny
based on its natural insularity.”® Buttressed by the ideas of Alfred Mahan
(1840-1914) that the navy was the crucial factor in winning wars, the Germans
challenged Britain’s imperial supremacy through a naval arms race from the
1890s. The sea thus became the ultimate “cultural space of the imperial age”
prior to World War I with the launch of ships providing an opportunity for
great spectacles intended to drum up national support for naval projects.”

8 R. G. Findlater, “News at Sea,” The Times, July 2, 1921, letters.

8 The poem, “Rule Britannia,” was written by James Thomson and set to music by Thomas
Arne in 1740.

% For recent discussions of methods and theory of maritime history, see “AHR Forum:

Oceans of History,” American Historical Review 111:3 (2006): 717-780; Bernhard Klein

and Gesa Mackenthun, eds., Sea Changes: Historicizing the Ocean (New York: Routledge,

2004).

The British achieved this principally through the Navigation Acts of the 1660s, whereby all

European goods headed for America or other British colonies had to stop in Britain. These

acts were only repealed in 1849.

David Armitage, The Ideological Origins of the British Empire (Cambridge and New York:

Cambridge University Press, 2000), 106. British identity is of course far more complex and

multi-faceted than represented here. See, for example, Linda Colley, Britons: Forging the

Nation, 1707-1837 (New Haven: Yale University Press, 1992); Robert Colls, The Identity

of England (Oxford and New York: Oxford University Press, 2002); Keith Robbins, Great

Britain: Identities, Institutions and the Idea of Britishness (New York: Longman, 1998);

Paul Ward, Britishness since 1870 (London and New York: Routledge, 2004).

Jan Riiger, The Great Naval Game. Britain and Germany in the Age of Empire (Cambridge

and New York: Cambridge University Press, 2007), 213.

226



Launch celebrations were suspended during World War I, but restored in the
1920s and 1930s, though with much reduced fleets as a result of the Washing-
ton Conference and Scapa Flow.” The sea thus continued to retain an element
of its pre-World War I significance as the “location of a nation’s struggle for
survival in which it would either flourish or vanish.”"

The importance of the sea helps us to understand why Lord Northcliffe so
readily extrapolated from the news reports he read on the P&O liner to the
entirety of East Asia. After all, control of the oceans was a means to assert
economic control and political influence. Demonstrating naval might remained
a method to avow imperial unity into the 1930s.”> As a media magnate, Lord
Northcliffe clearly regarded Transocean’s entry into the naval news market as a
direct threat to British imperial control as a whole. His creation of an uproar
about news from Nauen certainly alerted the British public and government to
what he perceived as threatening German behaviour. It seems that Northcliffe
took wireless as pars pro toto evidence of Germany’s continuing belligerence
even after Versailles, just as many British leaders perceived the naval arms race
prior to World War I as evidence of Germany’s general jingoism. Wilhelm
Schwedler speculated that Northcliffe was also motivated by the more practical
aim of hindering Transocean’s future success by restricting its transmission
times and the wavelengths it could use to disseminate news.” This leads us to
the second reason for the resonance of Northcliffe’s complaints: Germans’ use
of wireless technology.

The niche of the sea was wireless’ biggest potential market: the German
navy and trading companies were Telefunken’s first major customers, greatly
influencing the development of the wireless system.” Especially after the sink-
ing of the Titanic, the market became more regulated and wireless’ importance
for safety on the seas was taken far more seriously.”” What had been wireless’
main vice became its ultimate virtue: its ability to broadcast in multiple direc-
tions at once became a key feature of its ability to increase safety on the seas.

* On June 21, 1919, the German fleet managed to scuttle most of its ships at Scapa Flow so

that the Navy did not have to deliver its fleet to the Allies as foreseen in the Versailles
Treaty. The British admiralty restored the practice of launching warships in February 1920;
the Royal Navy Reserve Fleet performed manoeuvres again in July 1924. Only under the
Nazis did the Germans return to pre-war levels of naval review and ship-launching rituals,
though now with new technology, and a functional modernist bent. For more details, see
Riiger, The Great Naval Game. Britain and Germany in the Age of Empire, 251-272.

Ibid., 213.

Ibid., 269.

Wilhelm Schwedler, internal report, January 24, 1922, BArch R901/57662, 7.

As mentioned above, the German government’s wish to circumvent British cables en route
to its colonies was also important, but the two were only connected by wireless in 1913-14.
The first attempt to regulate the wireless market came in 1906, mainly because the sheer
number of stations in the North Sea (over 1500) meant that there was much interference in
messages.

9
9.
9.
9:

g S8 S =2

9:

b3

227



The German government first took advantage of this capability during World
War I, when Transocean often transmitted messages “to everyone.” This usage
points towards radio’s later use for broadcasting, although this was only possi-
ble after the invention of electron tubes which enabled the transmission of
continuous waves and thus sound.” In terms of the press, the German Postal
Ministry established press news for ships from the radio station, Norddeich, in
1907. Wolffs Telegraphisches Bureau broadcast 200 words twice a day, which
ships then used to create on-board newspapers.”’ As ever fewer passenger ships
sailed during World War I and especially after America’s entry into the war,
this function became obsolete, and Transocean took it up thereafter, broadcast-
ing 500 words daily in English.”® Transocean sent out its news for free as it was
subsidized by the German government. Ships took its news to cut costs, al-
though it is hard to estimate exactly how many ships took the service, as any
ship with a radio could receive the service within the right range. British and
American companies, meanwhile, only offered their services for payment,
because of copyright restrictions. Indeed, the British had been surprisingly
inactive about building up a wireless network prior to World War I; in com-
parison to governmental cable committees’ energetic efforts to establish its All-
Red Route and maintain its cable superiority, “the wireless subcommittee
seemed defeated from the start.”” Britain also paid similarly little attention to
destroying German wireless stations during World War I, all of which helps to
explain Northcliffe’s surprise and horror at Transocean’s strong position in
Asia. In contrast to Britain’s lethargy in establishing wireless networks up to
the early 1920s, Germany’s legal infrastructure and government financial sup-
port offered Transocean the opportunity to take advantage of radio’s ability to
broadcast within a wide range and reach anyone able to pick up its signals.
Nevertheless, Transocean’s success in Asia was short-lived. After broad-
casting directly to Japan, in the late 1920s, the Japanese government forbade it
from transmitting to its wireless station, claiming it wanted to free up time for
its own messages. For the next few years, Transocean was forced to send news

% Friedewald, “The Beginnings of Radio Communication in Germany, 1897-1918,” 460. The
German government remained preoccupied with the problem of ensuring that purchasers of
radios would pay their subscription fees. A 1923 amendment set out the punishments of
fines of up to 1 million Marks and prison sentences to prevent users listening for free. The
Reich radio commission even suggested cancelling the service altogether if too many peo-
ple did not pay fees. BArch R3301/209, 43.

Friedewald, “Telefunken und deutsche Schiffe, 1903-1914”, 40.

Transocean sent 500 broadcasts of approximately 400 words in 1920, then 400 of approxi-
mately 400 words in 1921 and 1922, thus adding up to approximately 500 words a day.
These went overseas. Up to August 21, 1922, Transocean also sent 1000 words daily from
Nauen to Europe, thereafter from Eilvese. “Statistik der Reichspost- und Telegraphenver-
waltung,” 1923, BArch R3301/2098, 98.

The Post Office only signed a contract with Marconi’s to build six imperial wireless sta-
tions in July 1913. Headrick, The Invisible Weapon, 132.

9
9

% 3

9

=3

228



to Japan from China via cable, thus eliminating most of the advantages of wire-
less. Developments in the Chinese political situation made news dissemination
there increasingly difficult. The service grew in popularity in South America
after the introduction of more reliable short-wave radio in 1929. Ships contin-
ued to subscribe to the Transocean service; a letter to the Times on May 15,
1927 stated that the Nauen wireless was still ubiquitous on ships in East Asia.
Only in the Nazi period, however, did Transocean have the funds to make
significant waves in the global newspaper market. The Nazis poured money
into the enterprise: subsidies nearly trebled from 1936 to 1937.' Transocean
worked alongside Deutsches Nachrichtenbiiro in many areas and achieved far
more recognition post-1933 than it ever had before. As World War II turned
increasingly against Germany, Transocean’s range shrank accordingly. Al-
though it was only formally struck from the register in 1957, it had distributed
no news since the end of World War II.

Transocean might initially seem like a mere footnote to news agency his-
tory, especially before 1933. In fact, it is an excellent demonstration of how the
technology made the news, rather than the words contained in the transmission.
Transocean and the German government’s exploitation of the medium (or
rather media) very much determined the message.'’" Wireless filled in the gaps
which cable telegraphy could not bridge. Prior to World War I, this generally
meant that ships could communicate swiftly with land. For Germany, though,
wireless telegraphy held much more promise than for the British. It offered a
chance to avoid the British-dominated cable routes to various German colonies
in Africa and Asia. Furthermore, the Germans understood how to take advan-
tage of the new possibilities offered by circumventing Britain’s attempt at a
communication blockade in World War I and by broadcasting to moving “tar-
gets” of ships after the war. Wireless telegraphy remained one of Germany’s
only means to disseminate its news outside its territory in the early 1920s. As a
news agency outside the renegotiated cartel agreement, Transocean was free to
spread its news as it pleased; it focused primarily on using that news to raise
Germany’s profile abroad and favourably influence Asia and South America.

10 Klee, “Die Transocean GmbH,” 190. The Nazis decided not to absorb Transocean into the
Deutsches Nachrichtenbiiro. Transocean was placed into Goebbels’s Ministry for Public
Enlightenment and Propaganda. For more details on news agencies in the Nazi period, see
André Uzulis, Nachrichtenagenturen im Nationalsozialismus: Propagandainstrument und
Mittel der Presselenkung (Frankfurt am Main and New York: P. Lang, 1995); Peter Longe-
rich, Propagandisten im Krieg: Die Presseabteilung des Auswirtigen Amtes unter Ribben-
trop (Miinchen: Oldenburg, 1987) and Klee, “Die Transocean GmbH,” 187ff.

11 By adding human agency to the production of the message, this article adapts and builds
upon the phrase from Marshall McLuhan in Marshall McLuhan and W. T. Gordon, Under-
standing Media: The Extensions of Man (Corte Madera, CA: Gingko Press, 2003). W. J. T.
Mitchell asserts that all media are “mixed media” from a sensory perspective. W. J. T.
Mitchell, “There are no Visual Media,” Journal of Visual Culture 4 (2005): 257-266.

229



The British meanwhile rather sat on the laurels of their “All-Red Route” of
cables and only really developed an imperial wireless chain in the early 1920s.

Once British cable steamers had cut five of Germany’s undersea cables in
the first months of World War I, wireless news from the Nauen transmission
station remained the only method to disseminate news overseas. Political im-
peratives dictated wireless’ target audiences in America, South America and
East Asia, in turn influencing the location of receiving stations on the East
Coast of America and the constant increased range of reception required. Con-
versely, wireless technology redrew the boundaries of the possible in news
dissemination and political influence. As Pinkerton and Dodds suggest, this
entailed very different spatial concepts than cables: a “sonic geopolitics.”'** In
the German case, East Asia and ships became accessible news markets. With
the support of both imperial and Weimar governments, Transocean took advan-
tage of these developments to spread its news in hitherto untapped audiences.
Helped by different copyright regulations, and supported by government subsi-
dies, Transocean could offer its news to all ships for free. The sea had been the
ultimate battleground between Germany and Great Britain for both military
supremacy and the wireless market prior to World War 1. The importance of
the sea did not just disappear after the war; the ocean remained a referential
space, an arena which still set the precedent on land for many, including Lord
Northcliffe.

Wilhelm Schwedler dismissed the Northcliffe episode in his 1922 book as a
drop in the ocean. For him, it was only important because it demonstrated that
the German press had indeed begun to tread that elusive “path to freedom” —
one which would subsequently be trodden by the German people and govern-
ment.'” Liberty to disseminate news via wireless was the precedent for politi-
cal freedom in Schwedler’s eyes. The end of the road was far, but Schwedler
believed that wireless technology provided the resources for Germany to reach
autonomy, slowly but surely. Neither the introduction of more reliable short
waves nor radio as a spoken mass medium, however, enabled German news to
reach the lofty goals Schwedler proclaimed. In the Weimar Republic, news did
not become a profitable commodity for Transocean nor did its quality vastly
improve. Its tone was often inappropriate and its content lacking. Yet the Ger-
man government’s support for Transocean’s exploitation of the possibilities
inherent in wireless technology enabled Transocean to undermine the British-
dominated cable networks and thus to provoke an effect far beyond what its
financial support and distribution would suggest.

12 pinkerton and Dodds, “Radio Geopolitics: Broadcasting, Listening and the Need for
Acoustic Spaces,” 24.
193 Schwedler, Die Nachricht im Weltverkehr, 128.

230



References

Archival Sources

Bundesarchiv, Berlin

Published Primary Sources

Articles from The Times.

Hansard, October 11, 1912, col. 680.

Hansard, March 6, 1922, vol. 151, col. 835.

Rotheit, Rudolf. Die Friedensbedingungen der deutschen Presse. Los von Reuter
und Havas! Berlin: Puttkammer & Miihlbrecht, 1915.

Schwedler, Wilhelm. Die Nachricht im Weltverkehr. Berlin: Deutsche Verlagsge-
sellschaft fiir Politik und Geschichte, 1922.

Syndikat Deutscher Uberseedienst. Grundlagen und Ziele des Deutschen Ubersee-
dienstes. Berlin: Transocean GmbH, 1915.

Secondary Sources

“AHR Forum: Oceans of History.” American Historical Review 111:3 (2006): 717-
780.

Armitage, David. The Ideological Origins of the British Empire. Cambridge and
New York: Cambridge University Press, 2000.

Baker, W. J. History of the Marconi Company, 1874-1965. Abingdon: Routledge,
1970.

Basse, Dieter. Wolff’s Telegraphisches Bureau 1849 bis 1933: Agenturpublizistik
zwischen Politik und Wirtschafi. Miinchen und New York: K.G. Saur, 1991.

Bergmeier, H. J. P. Hitler’s Airwaves: The Inside Story of Nazi Radio Broadcasting
and Propaganda. New Haven: Yale University Press, 1997.

Colley, Linda. Britons: Forging the Nation, 1707-1837. New Haven: Yale Univer-
sity Press, 1992.

Colls, Robert. The Identity of England. Oxford and New York: Oxford University
Press, 2002.

Creuz, Martin. Die Pressepolitik der kaiserlichen Regierung wdihrend des Ersten
Weltkriegs: Die Exekutive, die Journalisten und der Teufelskreis der Berichter-
stattung. Frankfurt am Main and New York: P. Lang, 1996.

Edgerton, David. “From Innovation to Use: Ten Eclectic Theses on the Histori-
ography of Technology.” History and Technology 16:2 (1999): 111-136.

Friedewald, Michael. “The Beginnings of Radio Communication in Germany,
1897-1918.” Journal of Radio Studies, 7:2 (2000): 441-463.

Friedewald, Michael. “Telefunken und deutsche Schiffe, 1903-1914.” Zeitschrift fiir
Unternehmensgeschichte 45-46 (2000-1): 27-57.

Friedewald, Michael. Die “Tonenden Funken”. Geschichte eines friihen drahtlosen
Kommunikationssystems 1905-1914. Berlin: Diepholz, 1999.

Garrett, G. R. M. The Early History of Radio: From Faraday to Marconi. Lon-
don: Institution of Electrical Engineers in Association with the Science Muse-
um, 1994.

231



Geppert, Dominik. Pressekriege : Offentlichkeit und Diplomatie in den deutsch-
britischen Beziehungen (1896-1912). Miinchen: Oldenbourg, 2007.

Gilfillan, Daniel. Pieces of Sound: German Experimental Radio. Minneapolis:
University of Minneapolis Press, 2009.

He, Jianming. Die Nachrichtenagenturen in Deutschland: Geschichte und Gegen-
wart. Frankfurt am Main; New York: P. Lang, 1996.

Headrick, Daniel. The Invisible Weapon: Telecommunications and International
Politics, 1851-1945. New York: Oxford University Press, 1991.

Huurdeman, Anton. The Worldwide History of Telecommunications. Hoboken, NJ:
John Wiley & Sons Inc., 2003.

Klee, Cornelius. “Die Transocean GmbH.” In Telegraphenbiiros und Nachrichten-
agenturen in Deutschland: Untersuchungen zu ihrer Geschichte bis 1949, edited
by Jiirgen Wilke, 135-211. Miinchen and New York: K. G. Saur, 1991.

Klein-Arendt, Reinhard. Kamina rufi Nauen! Die Funkstellen in den deutschen
Kolonien 1904-1918. Koln: W. Herbst, 1996.

Klein, Bernhard and Gesa Mackenthun, eds. Sea Changes: Historicizing the Ocean.
New York: Routledge, 2004.

Koszyk, Kurt. Deutsche Pressepolitik im Ersten Weltkrieg. Diisseldorf: Droste,
1968.

Kreutz, Wilhelm. “Rundfunk- und Filmpolitik im Preuen der Weimarer Republik.”
In Kommunikation und Medien in Preufsen vom 16. bis zum 19. Jahrhundert, edi-
ted by Bernd S6semann, 436-449. Stuttgart: Steiner, 2002.

Lefebure, Antoine. Havas : les arcanes du pouvoir. Paris: B. Grasset, 1992.

Lentin, Anthony. Guilt at Versailles: Lloyd George and the Pre-History of Ap-
peasement. London: Routledge, 1985.

Lerg, Winfred. Rundfunkpolitik in der Weimarer Republik. Miinchen: Deutscher
Taschenbuchverlag, 1980.

Longerich, Peter. Propagandisten im Krieg: Die Presseabteilung des Auswdrtigen
Amtes unter Ribbentrop. Miinchen: Oldenburg, 1987.

McLuhan, Marshall and W. T. Gordon. Understanding Media: The Extensions of
Man. Corte Madera, CA: Gingko Press, 2003.

Mitchell, W. J. T. “There are no Visual Media.” Journal of Visual Culture 4 (2005):
257-266.

Nunn, Roy M. “The Goldschmidt Wireless of Tuckerton, New Jersey.” Bachelor’s
thesis, Albright College, 1967.

Pickworth, George. “Germany’s Imperial Wireless System.” Electronics World +
Wireless World (May 1993): 427-432.

Pinkerton, Alastair and Klaus Dodds. “Radio Geopolitics: Broadcasting, Listening
and the Need for Acoustic Spaces.” Progress in Human Geography 33:1 (2009):
10-27.

Rantanen, Terhi. “The Struggle for Control of Domestic News Markets.” In The
Globalization of News, edited by Oliver Boyd-Barrett and Terhi Rantanen, 35-48.
London: Sage Publications, 1998.

Read, Donald. The Power of News: The History of Reuters. 2nd ed. Oxford and
New York: Oxford University Press, 1999.

Robbins, Keith. Great Britain: Identities, Institutions and the Idea of Britishness.
New York: Longman, 1998.

232



Riiger, Jan. The Great Naval Game: Britain and Germany in the Age of Empire.
Cambridge and New York: Cambridge University Press, 2007.

Uzulis, André. Nachrichtenagenturen im Nationalsozialismus: Propagandainstru-
ment und Mittel der Presselenkung. Frankfurt am Main und New York: P. Lang,
1995.

Ward, Paul. Britishness since 1870. London and New York: Routledge, 2004.

Welch, David. Germany, Propaganda and Total War, 1914-1918: The Sins of
Omission. London: Althone, 2000.

Wilke, Jirgen. “Deutsche Auslandspropaganda im Ersten Weltkrieg: Die Zentral-
stelle fiir Auslandsdienst.” In Pressepolitik und Propaganda. Historische Studien
vom Vormdrz bis zum Kalten Krieg, edited by Jirgen Wilke, 79-124. K6In: Boh-
lau Verlag, 1997.

Wilke, Jiirgen. Presseanweisungen im Zwanzigsten Jahrhundert: Erster Weltkrieg —
Drittes Reich — DDR. Koln: Bohlau Verlag, 2007.

Winkler, Jonathan Reed. “Information Warfare in World War 1.” Journal of Milita-
ry History 73 (July 2009): 845-867.

233



