SSOAR

Open Access Repository

Media and Protests in the Myanmar Crisis

Buck, Lea

Verdffentlichungsversion / Published Version
Zeitschriftenartikel / journal article

Zur Verfiigung gestellt in Kooperation mit / provided in cooperation with:

GIGA German Institute of Global and Area Studies

Empfohlene Zitierung / Suggested Citation:

Buck, L. (2007). Media and Protests in the Myanmar Crisis. Siidostasien aktuell : journal of current Southeast Asian
affairs, 26(6), 50-66. https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-335922

Nutzungsbedingungen:

Dieser Text wird unter einer CC BY-NC-ND Lizenz
(Namensnennung-Nicht-kommerziell-Keine  Bearbeitung) zur
Verfligung gestellt. Ndhere Ausklinfte zu den CC-Lizenzen finden
Sie hier:
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.de

gesis

Leibniz-Institut
fiir Sozialwissenschaften

Terms of use:

This document is made available under a CC BY-NC-ND Licence
(Attribution-Non Comercial-NoDerivatives). For more Information
see:

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0

Mitglied der

Leibniz-Gemeinschaft ;‘


http://www.ssoar.info
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-335922
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.de
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0

Im Fokus

Media and Protests in the Myanmar Crisis

Medien und Proteste wédhrend der Krise in
Myanmar

Lea Buck
Abstract

Recent public protests that had initially started in Myanmar in August 2007 found strong publicity
in international news media coverage. New communication technology played a key role in the
circumvention of censorship and enabled the submission of information to a global audience. Many
of these images and information were collected by citizen journalists. The impact of the internet
became blatantly obvious when the regime took the extreme measure of a complete internet
shutdown on 29 September to finally control the flow of information. This analysis examines the
circumvention of censorship as well as the respective strategies of the involved actors in their news
coverage. Moreover, the regime’s response to the high attention is of central interest as well as
the context in which the media news coverage has operated. Arguably, global awareness led to a
high amount of international pressure on the regime. It is argued that the regime responded with a
mixed strategy of increased repression on the one hand and a more cooperative attitude on the
international level on the other hand.

Keywords: Myanmar, media coverage, censorship, new communication technology, citizen journalists,
exile media

Introduction

The recent protests in Myanmar gained a high degree of international news
media coverage. For a couple of days Myanmar was one of the main topics
among most international media despite its usually isolated role. There was a
great difference to the protests that took place in 1988 when only few images
and information on the protests were available and only with significant delays.
This article investigates the role of the media in the recent protests in Myanmar.
The aim is to analyse the way media were utilised by the actors involved. In
order to do so the interaction and relation between the regime, opposition and
international news media will be examined.



The key question asks how media were employed from the respective actors.
From this question several aspects arise: How was censorship circumvented;
which impact had new communication technologies and how did the regime
respond to the news coverage? Since censorship and restrictions on press freedom
are particularly strict in Myanmar, high publicity and the large number of images
of the protest cannot be taken for granted. Exile media and citizen journalists
were certainly successful in bringing the topic to international awareness. This
huge success of dissidents and exile media has to be regarded in the context of
new communication technology. New technology enabled the distribution of
information despite a restrictive system of control. The exceptional development
of relying on citizen journalists and the apparent impact of new technology on
the news coverage of the protest have even found their way into the news as
such. Most major news media contained a story on Burmese bloggers, netizens or
citizen journalists, respectively (to mention just a few: Abb 2007; Crispin 2007;
Delaney 2007; Hauck 2007; Holmes 2007; Spiegel Online International 2007).

Global awareness accounted for a high amount of pressure on the Burmese
military regime. The regime responded with a mixed strategy: On the one hand
it increased repression against protesters, on the other hand it was pushed to a
more cooperative stance at the international level. The strongest response has
appeared through attempts to undercut further flow of information, localise
points of dissent and propagate its own version of the events. While it took some
time until the regime managed to break the spread of images and news, it finally
succeeded with the climax of the “information war” on 29 September in the form
of an almost unique complete shut down of the internet (ONI 2007:4). There
were suddenly only few images of the protest and the international awareness
descended. It is likely that the events will lead to increased internet control
in the near future. Yet, it has to be awaited to what extent the regime will be
able to maintain a high and effective level of control. Eventually, the impact of
media attention has been limited and could not stop the regime from its violent
crackdown of the protests, albeit the regime has still shown a high sensibility
towards the media coverage and it might have led to a more cooperative stance
in the aftermath of the protests. Arguably, this is also due to the high pressure
that was placed on the regime in the light of extensive media coverage.

This article will start with an assessment of the framework in which the
protest took place. At first censorship, internet restrictions and official media will
be examined. An assessment of means to circumvent these restrictions as well as



an overview of independent and exile media in the Burmese context will follow.
Finally, the interaction of the different levels will be analysed with a special focus
on new media technology in this context. The analysis will basically follow the
chronological course of the protests.

Censorship and Media Restrictions in Myanmar

Considering the isolated and sometimes forgotten role of Myanmar it is actually
surprising that the recent protests found so much attention in the media. This
is particular the case when Myanmar’s policy towards media restrictions and
internet filtering is examined. According to the Reporters Without Borders Press
Freedom Index 2006 Myanmar is ranked 164™ out of 168 states. Myanmar is
also counted among the strictest regimes in the field of internet restrictions (ONI
2005:4). Nevertheless, Myanmar does not have an all-embracing control of press
and internet. Myanmar is still considered an authoritarian state in contrast to
totalitarian regimes. Totalitarian regimes strive for the “total” and contest the
separation between state and society, while authoritarian regimes compromise
limited scope for pluralism (Linz 2000:66, 159-170). After all, there is at least
some private press, and internet connections exist. Myanmar’s censorship very
much exemplifies a conflict between political control and the economic potential
of new technologies. Yet, the aim of political control remains the dominant aspect
in Myanmar (Gomez/Gan 2004:xviiif).

Censorship is targeted at both directions: at the outflow as well as the inflow
of information. Even though censorship and filtering is possible, it is not a simple
task. Especially the internet is quick in responding and opening new channels —
effective control means a heavy workload of monitoring and requires resources
and know-how (Seib 2003:634f£.).

Media in Myanmar

There is no free media inside the country. The approximately 100 private press
periodicals are under strict surveillance from the government and there is little
scope to escape control (RSF 2007:1). Amendments took place in 2005 and 2006
after the removal of prime minister Khin Nyunt though this did not lead to more
liberalisation. Any printed material has to be submitted to the Press Scrutiny
and Registration Division before distribution is granted. Under the Printers and
Publishers Registration Law any criticism is illicit: “coverage must be positive
and constructive” (IP1 2006:2; ONI 2005:8), violation can be inflicted with up



to seven years in prison. The regime is willing to extend prison sentences: the
journalist and pro-democracy activist U Win Tin, for instance, has already been
imprisoned for 18 years, since 1989. In 2007 — prior to the protests — several
journalists have been imprisoned for taking unauthorised pictures of the new
capital Nayphitaw (RSF 2007:1).

Some of the official media like the daily New Light of Myanmar function
simply as a mouthpiece of the regime. The weekly Myanmar Times is more eager
to present itself as neutral and sometimes mentions (at least in its English version)
political events in a less propagandistic way. However, following the purge of
Khin Nyunt the publisher was arrested and the newspaper has been under army
control ever since (Lintner 2005). Finally, there are private media that usually
ignore the political dimension in their coverage. The censorship system obliges
any media inside Myanmar to self-censorship if they want to continue their work.
It was reported that some of these journals decided to suspend publications
during the unrest as they otherwise would have been forced to print official
propaganda material (Democratic Voice of Burma (DVB), 28.9.07).

The news coverage of the official media varies between the ignorance of events,
the downplay, and the open agitation against protests and participants. It is not
unusual to include some form of conspiracy — in the recent cases the strategy
was to present protesters as “bogus monks” and blame foreign governments and
media (“neo-colonialists”) as being behind the unrest. The official media even
published a detailed report on the dangers and arising problems of a free press
(NLM, 27.9.07).

It is rather difficult for foreign journalists and media to operate inside Myan-
mar. As soon as the protests had started visas were denied to journalists (RSF
2007). Yet, it has to be kept in mind that the regime often struggles to fully
enforce its own tight restrictions. Eventually, Myanmar remains a weak state
in many areas, without control on informal channels and networks that enable
foreign journalists to operate from inside the country.

Internet in Myanmar

There are only two internet providers in Myanmar that are both under state
control. In a survey in 2005 the OpenNet Initiative (ONI) came to the conclusion
that Myanmar is heavily blocking websites. Almost every email provider was
blocked; 80% of websites with sensitive content related to Myanmar were
blocked and a large number of additional websites in several other categories,



too (ONI 2005:16-22). Every computer has to be registered with the Ministry of
Communications, Posts and Telegraphs. There are several regulations concerning
internet usage, e.g. only the registered owner is allowed to use a connection. The
omission to register can mean up to 15 years in prison (ONI 2005:10). However,
tests on filtered website show a not very systematic approach to internet filtering
and clear differences between the two providers. Hence, there are (or at least
were) gaps in the control of the internet. Particularly personal weblogs (blogs)
and proxy servers were often accessible — those websites were of high importance
in the delivery of information during the protests. Filtering can be circumvented
when internet surfing is conducted via a non-blocked proxy and thereby blocked
websites are not contacted directly. As soon as a proxy site appears to be blocked,
usually a new version under an altered domain will quickly emerge (Crispin
2007).

According to ONI only few people inside Myanmar have internet access; in
2005 just 0.6% of the population were connected to the internet. Since internet
is relatively expensive considering Burmese salaries, only a small part — mainly
urban elites — is regularly using the internet (ONI 2005:5). Arguably, these low
figures are somehow misleading as internet cafés are the most common way to
access the internet (Crispin 2007). In addition to an obliged registration of each
user, cyber café owners are required to disable proxies or any tunnelling software.
Moreover, the activity of users has to be monitored by screen shots every five
minutes. These screen shots protocols have to be submitted to the licensing
company which is closely linked to the regime. In fact, prior to the protests,
these obligations existed more in theory as that they were actually enforced (ONI
2005:10-12).

‘Independent’ Media: Exile Media, International Media and
Internet Activism

As shown, the restrictions on media and internet are considerably high in
Myanmar. Nevertheless for a while the regime has had severe difficulties to
undercut the outflow of information. To understand this, it is essential to consider
new communication technologies and the Burmese exile media. There is a
considerable number of exile media organisations in neighbouring as well as
overseas countries. The most important include The Irrawaddy based in Thailand,
Mizzima News reporting from India and the Democratic Voice of Burma (DVB),
a radio station that is maintained by exiled Burmese in Norway. In addition,



there is Burmese broadcasting by international news agencies such as the Voice
of America (VOA), Radio Free Asia (RFA) and the BBC Burmese Service. There
is no stringent line to what extent exile media are aimed at an international
audience or has the aim to bring back news into the country — in the end it is a
bi-directional endeavour. Media that are mainly in Burmese and broadcasted to
Myanmar are targeted at people inside the country. The procedure can be seen
as a “feedback loop” (Danitz/Strobel 2001:132). News are smuggled out and
then broadcasted into the country by outside radio stations and via the internet.

The home country from which exile media are operating is not without con-
cern either. The regime has pressured its neighbouring countries to persecute exile
journalists. The International Press Institute has monitored these developments
in India, Bangladesh, China and Thailand (IPI 2005:1f.). While Thailand, for
instance, does have advantages as a neighbouring country and by accommodating
a large number of Burmese people, there is also Thai repression against Burmese
organisations, including exile media. In late October 2007 there was an explicit
warning circulating among Burmese exile media to keep a low profile because of
threats by Thai authorities (Irrawaddy, 29.10.07). Overall it can be stated that
in relation to other exile media the Burmese are relatively well organised. The
organisations work from several countries, with most participants and media
makers having an activist background.

There are different levels of independent journalist activity.! During the
protests on the grass root level there were citizen journalists submitting mobile
phone film material and other information and images to overseas blogs, video
sharing websites like YouTube or exile media. Exile media do have several inside
contacts that deliver information via mobile phones, email or internet chat rooms;
new communications technologies are vital to obtain information (IPI 2006:2).
Moreover, there are international mainstream media that partly rely on the above
sources although they also collect their own information. All levels — ordinary
bloggers, exile media and major news media — can be regarded as sources of
information for the public, yet, there are differences.

Most blogs operate from overseas and post images and news that are sent by
people inside Myanmar. A few blogs also posted online comments from inside
the country.? There is some controversy on citizen networks and the impact of

1 In this context the term ‘independent’ does not refer to the neutrality of coverage but on media

that is not state-controlled.



internet activism: Some see those as “counter-hegemonic forces and expression
of democratic participation. Other see them, on the contrary as undemocratic
and largely destructive” (Deibert 2000:255). Indeed: citizen journalists hardly
represent the average inhabitant of Myanmar but rather urban elites or university
students. Plus, from a critical standpoint it can be noted that blogs were quick
in publishing rumours that often proved wrong or images that were not related
to the context. On the other hand it can be argued that these limitations
are outweighed by the immense virtues of alternative sources of information
that are able to circumvent censorship and in the end enable a more multi-
faceted understanding of the course of events. Internet has made it much more
troublesome to misinform the public and in this sense functions as a further
challenge for authoritarian regime (Cullen/Fu 1998:165). Therefore new media
can be seen as decentralisation of “the production of knowledge” and thus, as a
check on those who dominate the flow of information (Wheeler 1998:220).

Exile media follow a more professional approach and declare themselves as
advocates of unbiased news and neutral coverage. Having said that there remains
a blurred line between political opposition and independent media coverage.
The background of most exile Burmese media makers shows a high degree of
involvement in activism. In fact, most exile media are at the same time opposition
and media. However, in general, exile media were more cautious in publishing
rumours than the grass root internet activist level and attempted to get some
confirmation before news were published. Arguably, there was still a considerable
degree of exaggeration and news (or hopes) that sometimes proved wrong. As
a final level there were international media that relied on both sources in their
coverage but was much more reluctant to mention rumours without any further
confirmation. On all levels the internet was of high importance, particularly to
render possibly a coverage that was very fast in responding to any new events.
In the next section the examined levels and interaction will be analysed in the
actual and chronological context of the protests.

Media Strategies in the Recent Protests

There was a strong dynamic within the protests through the involvement of
revered monks, the usage of modern communication technology and a high

2 Some prominent examples of blogs are www.kohtike.blogspot.com,
www.niknayman.blogspot.com and www.isoneseyar.blogspot.com.



level of international awareness. Yet, one has to bear in mind that the high
international attention was not simply due to citizen journalists and exile media.
As a prerequisite the power of the images should be taken into account: inter
alia, the protests were peaceful and included Buddhist monks with alms bowls
turned upside down; a detained Nobel laureate in the background; civilians
building human chains around marching monks. These images encountered a
strong symbolism and it is not surprising as such that they were met with a good
reception in the mainstream news. However, that these strong and symbolic
protests did not remain unnoticed and that images of it existed after all, can be
accounted to the successful circumvention of restrictions and application of new
communication technology. The internet certainly became an important “tool
of activism” in these protests (Denning 2001:242), even though the regime was
sensitive and attempted to prevent the bi-directional flow of information from
the beginning. It failed till September 29™ when a complete internet shut down
was ordered.

Initially, protests started in August after the rise of fuel prises. On 21 August
the New Light of Myanmar announced the arrests of 13 demonstrators (NLM,
13.9.07). The violent break-up of protesting monks in Pakokku on 5 September
was the trigger for further protests that quickly developed into mass protests.
In the beginning, the regime kept a rather low profile. On 7 September some
Pakokku residents were arrested for alleged contacts with foreign media (DVB,
11.9.07). There were also reports by exile media on the disconnection of phone
lines of NLD members and journalists and the lowering of internet speed as soon
as protests had started (Mizzima News, 29.8.07; Irrawaddy, 10.9.07). Already
on 3 September YouTube was added into the filtering system (Mizzima News,
7.9.07). The official news media hardly mentioned any protests until a few days
prior to the crackdown. The Pakokku incident was indeed mentioned in the
NLM on 7 September, yet it was declared that in fact security forces had to
protect the abbot of a monastery and bystanders from a group of monks that was
incited by oppositional political extremists (NLM, 7.9.07). Overall the official
media was dominated by insignificant news on infrastructure projects and theatre
performances. In addition an emphasis was placed on such news that presented
close links between the military junta and the clergy. Several images of military
leaders with senior monks were issued. The Myanmar Times did not mention
the protest in its weekly edition that coincided with the mass protests (Myanmar
Times, Vol.20, No.385).



In the beginning, the regime completely failed to prevent the outflow of
information. During the first week the protests were mainly covered by exile
media. But when monks kept marching and the demonstrations were gaining
momentum, international media also started to report on the protests. As a result
the images surely have had a huge impact. Many of these images were not taken
by professional journalists but by normal citizens with mobile phones and sent to
outside media. There is a high number of news that most likely would not have
come to international (and also national) knowledge otherwise.

It was striking how quickly footage was delivered. In the international news
media it started in mid-September with images of chanting monks marching
through the monsoon and being cheered at by civilians; in the following week
the images of mass protests by monks and civilians were shown. As soon as
the regime started its crackdown and blockading and raiding monasteries the
number of participating monks visibly shrank, instead images of violence emerged.
Few of these images were taken by professional journalists or with proper
equipment, instead it appeared as secretively taken amateur footage and pictures.
An important example is a blurred photo of Aung San Suu Kyi greeting a group
of monks in front of her residence on 22 September. Without this picture this
image the news on monks getting through to her, may have remained nothing
but a rumour.

What was also particular about the publicity of the protests is that proper
spokespersons or leaders were not visible. Some committees were formed, state-
ments issued and exile activists as well as some artists published comments (e.g.
Irrawaddy, 21.9.07). Yet, overall publicity did not arose around personification
but around the images that were steadily delivered. However, once the internet
was shut down and citizen journalists targeted, the flow of information quickly
descended (Irrawaddy, 2.10.07; Lee Corporal 2007). The following chart indica-
tes the Myanmar coverage in selected international news media. It can be seen
that international awareness suddenly emerged at the end of September 2007,
yet it can also be seen that the international coverage quickly decreased as soon
as the internet was shut down and little information got out.



Figure 1 Myanmar Coverage in Selected International News Media

global media coverage of the Myanmar crisis

70
860 \
250 ]/H
© 40

\
- h ——

50 Y]
S10 - W\j \N\/‘/\,\/\/\

0

a

ew:

f

er

num

1.8.07 15.8.07 29.8.07 12.9.07 26.9.07 10.10.07 24.10.07
timeline

Source: On the basis of data by reuters alert net world press tracker. Reuters alert net world press
tracker is based on the evaluation of 107 English language print publications from around the world.
The chart indicates the number of news articles on the Myanmar crisis in these publications. hitp:
[lwww.alertnet.org/thenews/newsdesk/FACTIVA/mediaindex.htm.

As soon as the protests were not ignored anymore, the regime developed its
own strategy to illegitimate the protests. The following quote illustrates the
argumentation:
The root cause [...] is the perpetration of internal and external destruc-
tionists, who are jealous of national development and stability, to harm
all the government’s endeavours through various methods. Some global
powers who practise hegemonism totally dislike the proposed constitution
as it contains stipulations assuring self-determination and prohibiting the
stationing of foreign troops on Myanmar soil. Hence, those powers in
collusion with a group of destructionists from inside the nation are stirring
up disturbances. The protest walk occurring in Myanmar is one of the
plots systematically manipulated from abroad (NLM, 24.9.07).
The regime was eager to handle the involvement of monks. According to the
regime only 2% of Myanmar’s monkhood participated in the protests. It was
repeatedly stated that the protesting monks were bogus monks, accompanied by
extensive theological derivations to prove that any form of protests by monks is
against their rules and obligations and deprives them of their status (NLM, 24.9.,



6.10.07). Following this argumentation, it is the duty of the regime to protect
the real monks from saboteurs dressed as monks (Rotzer 2007). In addition there
were almost daily pictures showing generals with senior monks. As monks do
have a venerated status in Myanmar society, the regime obviously was keen to
construct some form of justification to act against protesting monks without
losing legitimacy. On 15 September the NLM wrote as following:
[...] saboteurs wickedly tried to trick members of the Sangha. [...] Their
perpetration had spoiled the pure mind of some young monks who
started to make street protests that are against the Sangha principles. So
we will have to call those destructionists “devils”. [...] those destructionist
elements have tried to tarnish the noble and pure minds of young monks.
Now all monks loathe those spoilers. [...] If a monk or some monks try
to oppose the government that is promoting the religious sector as never
before, we surely know who is wrong (NLM, 15.9.07).
The regime’s line of argument in the official media support the assumption
that the involvement of monks very much led to difficulties for the regime. In
comparison to the usual approach against any public demonstrations over the
past years, it took relatively long until the violent crackdown started. Arguably,
the monks’ involvement provided more scope for the protests in the beginning
and enabled its own momentum. There are no valid statistics on Myanmar though
when the quick growth of the protests is considered, it is likely that at least partly
the feedback loop was working. This is also indicated by several government
measures: for instance several popular blogs were added into the filtering machine
(Mizzima News, 26.9.07). There were also increased attempts to block proxies.
The popular proxy “G-lite” — leading to the expression “G-lite revolution” (ONI
2007:7) — was blocked in several versions, but there are so many altered versions
that it seems an almost impossible undertaking to disable them all (Crispin 2007).
Finally, the “information war” was fought via TV screen captions and newspaper
advertisements accusing BBC, RFA and VOA of broadcasting “a sky-full of lies”
(BBC News, 28.9.07). Foreign and exile media have generally been presented
as a means of “colonialists” and “destructionists” who are trying to “make the
nation lose independence” (NLM, 29.10.07).

Obviously the regime has been heavily relying on propaganda as well as on
suppression as part of its media strategy. Still, independent news media have not
been without failure, either. Especially the grass root blog level which is often
not based on an experienced journalist background, provided a fertile ground



for rumours and misinformation. To mention just two examples: The prominent
and often quoted blog of the London-based student Ko Htike published a
comment that Blackwater agents were going to be employed by the junta. The
obviously satirical text was misunderstood. On the same blog shocking images
of dead bodies were published. These bodies were presented as victims of the
regime although these photos were in fact taken from a car accident. In both
cases the blogger himself informed the readers of the misinformation (www.ko-
htike.blogspot.com (posted on October 4th, 2007)). After all, the “blogosphere”
enacts some self-regulation and these rumours were only presented for a short
while. Anyway, it can be stated that the immense attention towards blogs and high
linkage among netizens has contributed to the overall extraordinary international
awareness.

Misinformation occurred less often in the more professional exile media.
However, also these media were quick in publishing rumours. An example:
As soon as the crackdown had started, alleged divisions inside the army were
reported. The Myanmar military junta remains non-transparent and it is hard to
tell to what extent there may have been diverging positions; it is also likely that
differences were existent and that some units retained from the extensive use of
violence (for instance in Mandalay). However, some speculations on a possible
coup inside the military that appeared shortly after the crackdown had started
were slightly over-enthusiastic (Mizzima News, 28.9.07; Irrawaddy, 28.9.07).
Major international news media were at this point more cautious in their coverage.
Instead the difficulties to obtain independent and confirmed information were
regularly mentioned. However, when reports on the alleged transfer of Aung
San Suu Kyi to the “notorious Insein prison” appeared (Irrawaddy, 25.9.07),
international news media quickly picked this up (e.g. Reuters, 25.9.07; New York
Times (NYT), 26.9.07). Yet, it never proved right.

At any rate, it was obvious that the regime was not able control the news
coverage despite the use of violence, severe threats, a strict curfew and other
restrictive measure like the almost complete disconnection of mobile phone lines
on 26 September (RSF 2007). In contrast, immediately after the crackdown had
started images of it emerged and got through to international news coverage. A
tragic example was the footage of the killing of the Japanese journalist Kenji
Nagai.

Therefore, the complete internet shutdown was in a way the consistent
(although not very sophisticated) reaction to the continued failure to control.



“Burma provides a rare example of a government [...] taking extreme measures
to keep information from escaping its borders.”3 At this point the regime was
successful in cutting a further outflow of information. This success could be
monitored around the world. When images and news became rare, this quickly
led to a decrease of news coverage (Irrawaddy, 2.10.07).

The regime remained eager to gain more control on the news flow. Civilians
were frequently searched for photo equipment including mobile phones with
cameras; and obviously a large number of people were arrested. At this point,
the other side of the coin of all the images became blatantly clear: the regime
used the material to find protesters (AT, 6.10.07). The internet was shut down
till 4 October, when most street protests had been dispersed. From then on the
internet was accessible in the night hours during the curfew (which automatically
excluded internet cafés). It is likely that these measurements were taken in order
to be able to control the relatively few users with home access (ONI 2007:11).

The regime’s media strategy has continued after and while the crackdown
took place. The crackdown was not denied by the junta though its own accounts
of the protests were published: According to the regime 10 people died. Even
though these figures were questioned by almost every news media on the basis
of accounts giving by diplomats and anonymous citizens, the regime’s death toll
has so far not been replaced by widely quoted alternative figures. Arrests and
raids of monasteries continued. The regime admitted the raid of 18 monasteries
and published detailed lists on the number of found items, such as weapons,
pornographic material or “US headbands” (NLM, 6.10.07). The obvious goal was
a criminalisation of the protest and to construct a justification for the crackdown,
this strategy was prolonged through the organisation of anti-protest mass rallies.
Yet, suppression was also accompanied by unusual signs of cooperation. UN
special envoy Ibrahim Gambari was not only led into the country and able to
meet Aung San Suu Kyi, actually these news were even on the front page of the
Myanmar Times and several other newspapers. The news included photos of
Suu Kyi and demanded dialogue as a first step to a democratic state (Irrawaddy,
22.10.07). The regime was also eager to publish the release of more than 2,000
detainees (NLM, 17.10.07) and step-by-step released most prominent detainees
like the comedian Zarganar on 17 October (Mizzima News, 18.10.07). Another

3 ONI 2007:11. The only comparable action occurred in Nepal in 2005.



popular theme in the news is the drafting of a new constitution.

This mixed strategy is targeted on internal legitimacy as well as on a softening
of external pressure. There has been a high international pressure on the Myanmar
regime before. Sanctions, for instance, are not a new idea and there have been
several attempts to reach UN security council resolutions previously. In this
regard it is not self-evident that the regime responses in a cooperative way to
international pressure as it does to some extent at the moment. The international
pressure after the crackdown was — even for Myanmar standards — particularly
high and might have led to the necessity to show some signs of cooperation.
Numerous governments issued public condemnations or at least concerns (for a
detailed list see ALTSEAN 2007:121.). This pressure in return has to be seen in
the light of the extensive news coverage of the events.

Outlook

The double strategy of cooperation on the one hand and increased suppression
on the other seems the intended way of the junta to deal with the current crisis.
This path is clearly reflected in the way media are utilised. Yet, this strategy can
hardly be regarded as an isolated decision by the junta, instead it emanates from
high international pressure. Arguably, this strategy of partial cooperation yields
some perils for the regime and it remains to be seen whether it will succeed as a
mere window-dressing or whether efforts to appear cooperative could indeed
produce some change, eventually.

A likely aspect of the repressive side of the strategy will be an increased
awareness for internet control. Though 24h access to the internet returned on
9 October, it is reported that the regime has been eager since then to actually
enforce its system of surveillance. Coupled with the ongoing persecution of
protesters and citizen journalists, it is likely that in the near future fear and
security concerns will lower internet activism. However, by looking beyond the
current crisis the question arises whether or not the regime will be able to uphold
the high level of control. The protest might also have had another consequence:
A better connectivity and networks among exiled Burmese and activists around
the world that might remain visible in the future. In the end, it is likely that
activism will continue despite the current tighter restrictions. Finally, the unique
development of internet activism and international publicity could also increase
awareness in third countries that are eager to control the flow of information
(ONI 2007:13).



References

Abb, Julia (2007), “Blogger lassen sich nicht aufhalten”. Online: http:/www.
tagesschau.de (accessed 1 October 2007)

ALTSEAN (2007), Burma Bulletin: A month-in-review of events in Burma, Issue
9, September

Crispin, Shawn W. (2007), “Burning down Myanmar’s Internet firewall”, in:
Asia Times, 21.9.2007. Online: http://www.atimes.com/atimes/Southeast
_Asia/lI121Ae01.html (accessed 4 November 2007)

Cullen, Richard/Fu, Hua Ling (1998), “Seeking Theory from Experience: Media
Regulation in China”, in: Randall, Vicky (ed.), Democratization and the
Media, London: Frank Cass, pp.155-178

Danitz, Tiffany/Strobel, Warren P. (2001), “Networking Dissent: Cyber Activists
Use the Internet to Promote Democracy in Burma”, in: Arquilla, John/Ronfeldt,
David (eds.), Networks and Netwars: the Future of Terror, Crime and Militancy,
Santa Monica: RAND, pp.129-169

Deibert, Ronald J. (2000), “International Plug ‘n Play? Citizen Activism, the
Internet and Global Public Policy”, in: International Studies Perspectives,
Vol.1, pp.255-272

Delaney, Brigid (2007), “Myanmar. The World is Watching”, CNN.com interna-
tional (28.09.2007)

Denning, Dorothy E. (2001), “Activism, Hacktivism, and Cyberterrorism: the In-
ternet As a Tool for Influencing Foreign Policyin”, in: Arquilla, John/Ronfelds,
David (eds.), Networks and Netwars: the Future of Terror, Crime and Militancy,
Santa Monica: RAND, pp.239-288

Gan, Steven/Gomez, James/Johannen, Uwe (eds.) (2004), Asian cyberactivism:
freedom of expression and media censorship, Bangkok: Friedrich Naumann
Foundation in association with Journalism and Media Studies Centre, Hong
Kong

Gomez, James/Gan, Steven (2004), “Introduction: Asian cyberactivism: freedom
of expression and media censorship”, in: Gan, Steven/Gomez, James/Johannen,
Uwe (eds.), Asian cyberactivism: freedom of expression and media censorship,
Bangkok: Friedrich Naumann Foundation in association with Journalism and
Media Studies Centre, Hong Kong, pp.xiv-xxxii

Hauck, Mirjam (2007), “Cyber-Dissidenten”, in: Siiddeutsche Zeitung
(27.09.2007)



Holmes, Stephanie (2007), “Burma’s cyber-dissidents”, in: BBC News
(26.09.2007)

International Press Institute (IPI) (2006), Burma (Myanmar) 2006 World Press
Freedom Review. Online: http://www.freemedia.at/cms/ipi/freedom_detail.
html?country=/KW0001/KW0005/KW0112/ (accessed 4 November 2007)

— (2005), Burma (Myanmar) 2005 World Press Freedom Review. Online: http:
//www.freemedia.at/cms/ipi/freedom_detail.html?country =/KW0001/KW00
05/KW0112/&year=2005 (accessed 4 November 2007)

IPI see International Press Institute

Lee Corporal, Lynette (2007), “Rights-Burma: Media-in-Exile Examine Strengths,
Weaknesses”, 19.10.2007, International Press Service News Agency. Online:
http://ipsnews.net/news.asp?idnews=39719 (accessed 4 November 2007)

Lintner, Bertil (2005), “Myanmar Payback Time”, in: Jane’s Defense Weekly,
15.06.2005. Online: http://www.asiapacificms.com/articles/myanmar_pay-
back/ (accessed 4 November 2007)

Linz, Juan (2000), Totalitarian and Authoritarian Regimes, Colorado: Lynne
Rienners, Publishers Inc.

ONI see OpenNet Initiative

OpenNet Initiative (2007), “Pulling the Plug: A Technical Review of the Internet
Shutdown in Burma”, in: OpenNet Initiative Bulletin, 22.10.2007. Online:
http://opennet.net/sites/opennet.net/files/ONI_Bulletin_ Burma 2007.pdf (ac-
cessed 24 October 2007)

— (2005), Internet Filtering in Burma in 2005: A Country Study, October 2005.
Online: http://opennet.net/studies/burma/ONI_Burma_Country Study.pdf,
(accessed 24 October 2007)

Randall, Vicky (ed.) (1998), Democratization and the Media, London: Frank
Cass

Reporters Without Borders (2007), Burma — Annual Report 2007, 01.02.2007.
Online: http://www.rsf.org/print.php3?id_article=20773, (accessed 12 Octo-
ber 2007)

Rotzer, Florian (2007), “Die Medienstrategie der Militdrs in Burma”, in: Telepolis,
8.10.2007. Online: http://www.heise.de/tp/r4/html/result.xhtml?url=/tp/r4
/artikel/26/26360/1.html&words=R%F6tzer%20Burma& T=r%F6tzer%20
burma (accessed 6 November 2007)

RSF see Reporters Without Borders

Seib, Philip (2003), “Weaving the Web: The Internet’s Effect on International



News Coverage and International Relations”, in: Millennium: Journal of
International Studies, Vol.32, No.3, pp.617-641

Spiegel Online International (2007), “Burmese Bloggers By-Pass Censors”,
27.09.2007. Online: http://www.spiegel.de/international/world/0,1518,5081
90,00.html (accessed 13 November 2007)

Wheeler, Mark (1998), “Democracy and the Information Superhighway”, in:
Randall, Vicky (ed.), Democratization and the Media, London: Frank Cass,
pp.217-239



